Kanta-Häme

Selkokalenteri ja elepelit helpottavat arkea

Hämeen ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat kehittäneet kehitysvammaisten arkea helpottavia ja oppimista tukevia pelisovelluksia, jotka sopivat myös kuntoutukseen, vanhuksille ja alakoululaisille. Pelipilotteja on käytetty jo lähes parin vuoden ajan Hämeenlinnassa Virvelinrannan päiväkeskuksessa.

EU-hankkeessa toimineet media-assistentit Leena Koskimäki ja Timo Niemelä kertovat suunnittelun lähteneen käytännön tarpeista.

Liikuntaan motivoivat sovellukset auttavat sekä hyvinvointialan opiskelijoita että kehitysvammaisia vuorovaikutukseen. Kalenterisovellus taas visualisoi muistettavat tapahtumat.

Android-puhelimissa toimiva kalenteri esittää päivän toiminnat vaikkapa kuvien avulla ja voi myös muistuttaa käyttäjää.

– Kalenteriin voi syöttää vaikkapa tapahtumista muistuttavia valokuvia tai erilaisia kuvakkeita, kuten kahvikupin tai ruokalautasen kuvan, kertoo media-assistentti Timo Niemelä Hamkista.

Päivittäin tiettyyn kellonaikaan toistuvien tapahtumien lisäksi kullekin päivälle voi syöttää myös kertatapahtumia.

Kapteeni käskee ja Läpsää myyrää

 

Eleohjaus on syntynyt motivoimaan liikkumaan. Näyttöön tai tietokoneeseen yhdistettävä liikeohjainlaite tarkkailee käyttäjän liikkeitä ja välittää ne kuvaruudulle. Käyttäjä näkee, kuinka hyvin pystyy seuraamaan ruudulla annettavaa liikesarjaa.

– Kun alkuun tutustuimme kehitysvammaisia ohjaavien opiskelijoiden kanssa eleohjaussovelluksiin, ne tuntuivat liian yksinkertaisilta. Kehitysvammaisten kokeillessa niitä liikkeet olivat välillä hyvin vaativia, kertoo Leena Koskimäki.

Toinen ohjelma on saanut nimen Kapteeni käskee. Pelaaja jäljittelee näytölle ilmestyvien hahmojen asentoja.

Toisessa ohjelmassa taas pelaaja yrittää läpsäyttää näytölle ilmestyvää myyrää. Joka osumasta saa pisteitä.

Molemmilla harjoitetaan koordinaatiota, liikeratoja ja tasapainoa, mutta samalla pidetään hauskaa.

Pelaajiksi myös lapset ja vanhukset

Uudet sovellukset ovat syntyneet kansallisessa oppimis- ja osallistumisympäristöjä kehittävässä ja tutkivassa Avoimuudesta voimaa oppimisverkostoihin AVO2-hankkeessa. Hankkeen toteuttajina ovat mukana Hamkin hyvinvointialan ja tietotekniikan opiskelijoita.

Kevään aikana Hamk käynnistää Lahden Diakonissalaitoksessa pilotin, jossa molempia pelisovelluksia hyödynnetään vanhustyössä. Tampereella taas peruskoulun ala-asteella kokeillaan pelien käyttöä liikunnan tukena.

– Kehitystyö jatkuu edelleen. Esimerkiksi kalenteriin on tarkoitus kehittää sokeita varten puhesyntetisaattori, kertoo Leena Koskimäki.

Hamk jalkautuu tarvittaessa myös kentälle ohjaamaan ja opastamaan sovellusten käyttäjiä.

Netistä ilmaiseksi ladattavat sovellukset on tarkoitus levittää mahdollisimman laajaan käyttöön kouluihin, vanhuksille, kehitysvammaisille ja kuntoutukseen, mutta myös muille.

– Käyttö edellyttää näyttöruutua, tietokonetta ja netistä ladattavan ohjelman opiskelua. Niiden lisäksi on hankittava erityislaitteena vain parinsadan euron liikeohjain, kertoo Timo Niemelä. (HäSa)

Sovellukset löytyvät osoitteesta www.hamk.fi/avo2/sovellukset

Päivän lehti

4.6.2020