Senior personal trainer Pia Vekka keppijumppaa Seppo (67) ja Susanna Siitoimen (53) kanssa. Seppo Siitoin on urheillut koko ikänsä, juossut mm. maratoneja ja harrastanut triathlonia. Tämä on minulle todella vaikea laji. Vanhemmiten on ollut pakko uskoa, että venyttely ja lihaskunnon ylläpito on tärkeää. Aikaisemmin pidin niitä turhina. Kuva: Pekka Rautiainen
Kanta-Häme Hämeenlinna

Senior personal trainer Pia Vekka haluaa panna kapuloita ikääntymisen rattaisiin

Senior personal trainer keskittyy ennaltaehkäisyyn ja toimintakyvyn ylläpitoon.

Viime päivien uutiset Esperi Caren, Attendon ja Mehiläisen vanhustenhoidon epäonnistumisista vain alleviivaavat asiaa.

– Se näkyy jo nyt. Kaikille ei riitä hoitajia, sanoo koulutusvastaava Katri Virtanen.

– Ihan raadollisesti ajatellen on järkevää, että rupeamme hoitamaan itseämme.

 

 

Katri Virtanen on suunnitellut senior personal trainer -koulutuksen, josta hattulalainen Pia Vekka on juuri valmistunut.

Vekka opiskelee Jyväskylän liikuntatieteellisessä terveystieteitä, mutta innostui ikäihmisten personal trainer -koulutuksen käytännönläheisyydestä niin paljon, ettei antanut Ouluun asti venyneiden “koulumatkojen” häiritä gerontologisten opintojensa syventämistä.

– Oulussa kaikki opiskelu tehtiin vanhusten kanssa. Kävimme paljon hoitokodeissa ja järjestimme muun muassa toimintapäiviä, kertoo Vekka.

Nyt Vekka työskentelee Hämeenlinnan Tasapainoklinikalla mahdollisesti seutukunnan ainoana senior personal trainerina.

 

Ikäihmisen personal trainer laatii liikuntaohjelman, joka auttamaa vanhusta ylläpitämään ja parantamaan toimintakykyään. Tavoitteena on, että tämä pystyisi elämään kotona itsenäistä elämää mahdollisimman pitkään.

Käytännössä tämä tarkoittaa niinkin yksinkertaisia asioita kuin sängystä ylös nouseminen, tavaroiden hyllyttä ottaminen ja kaupassakäynti.

Yksi ydinsana on ennaltaehkäisy, joka ei takerru tarkkoihin ikävuosiin.

– Vanhenemismuutokset alkavat näkyä viimeistään 40–50-vuotiaana, mutta niiden vaikutuksia voidaan hidastaa, sanoo Vekka.

Ennaltaehkäisyn korostaminen erottaa personal trainer -toiminnan myös perinteisestä kuntoutuksesta.

– Fysioterapeuteilla on toimintakyvyn kannalta haasteellisempia tapauksia.

 

Asiakassuhde alkaa laajalla arvioinnilla, jossa käydään läpi vanhuksen terveydentila, liikuntakyky ja elinympäristö.

– Erityisesti on otettava huomioon terveydelliset haasteet, jota voidaan käydä läpi fysioterapeutin kanssa ja omalääkärin tietojen pohjalta, sanoo Vekka.

Liikuntaohjelmassa huomioidaan kaikki ns. liikuntapiirakan osa-alueet: notkeus, lihasvoima, tasapaino ja kestävyyskunto. Harjoittelupaikkana voi olla koti, kuntosali tai vaikka puisto.

– Harjoitusohjelma syntyy asiakkaan toiveiden ja elämäntilanteen mukaan, summaa Vekka.

 

Liikunnan tärkeydestä on puhuttu aina. Kehon toimintakyvyn lisäksi se tekee todistetusti hyvää mm. itsetunnolle, mielenterveydelle ja muistille.

Vieläkö liikunnan merkitys on jollekin epäselvä?

– Tiedostaminen on lisääntynyt koko ajan senioreiden keskuudessa. Nyt tarvitaan vain enemmän niitä tekoja, sanoo Vekka.

– Jos ei pääse tai uskalla lähteä kotoa pois, senior personal trainer on turvallinen ja helppo tapa aloittaa liikuntaharrastus. HÄSA