Kanta-Häme

Seuraava suomalainen hittibändi? Kappaleita kuunneltu Spotifyssä lähes 6,5 miljoonaa kertaa

Kun katson suhun, en mieti mitään muuta kuin et sun huulia voisin suudella. Viet multa jalat alta aina kun sä katsot maahan ja hymyilet mun hymylle…

Nuori tytön ääni aloittaa herkän tunnustuksensa yksinkertaisen akustisen kitaran säestyksellä, ja kuulijan sydän sulaa siihen paikkaan. Ihana ihastuminen, kevätaurinko, uudet tennarit, jaettu jäätelötötterö… 

Tämä kappale vie joka kerta hetkeksi siihen tunteeseen, kun kaikki oli yksinkertaista ja vielä oraalla. Hymyilyttää väkisin.

Hetkeksi-kappaleella on Spotifyssa jo lähes neljä miljoonaa kuuntelukertaa. Sen tekijät Emil Korkiakoski, Atte Ranta ja Reeta Huotarinen muodostavat yhdessä akustista indiepopia soittavan Younghearted-yhtyeen. Yhtyeen nimi on herättänyt ihmetystä, koska kappaleet ovat suomeksi, mutta nimelle on hyvä selitys.

– Olin varmaan jotain kahdeksanvuotias, kun sain päähäni, että joskus minulla on bändi nimeltä Younghearted. Kun sitten mietimme nimeä yhtyeelle, niin tuo tuli mieleen ja sopi kaikille, Emil Korkiakoski sanoo.

Siinä tapauksessa kannattaa ottaa tosissaan Reeta Huotarisen heitto suuresta unelmastaan: hän toivoo jonain kuumana kesäpäivänä laulavansa Ruisrockin rantalavalla festariyleisölle. Unelmat voivat hyvinkin käydä toteen, jos on nuori sydämeltään, lauloi jo Frank Sinatra aikoinaan kappaleessa Young at Heart.

Helsinkiläisnuorten yhtye on saanut biisejään radion soittolistalle, ja huhtikuun lopussa ilmestyy ensimmäinen täyspitkä levy. 

Hetkeksi-hitin lisäksi moni tunnistaa kuullessaan ainakin tuoreimman 

Tässä ja nyt -sinkun sekä Jos sä oot mun -kappaleen, joka on Rannan ja Huotarisen duetto.

Silti yhtye on vielä varsin tuntematon. Haastattelun ja kuvauksenkin saa tehdä rauhassa Hämeenlinnan kauppakeskus Goodmanissa ilman, että kirkuvat fanilaumat syöksyvät yhtyeen jäsenten kimppuun.

– Ei meitä tunnisteta. Ehkä jossain baarissa joku voi uskaltautua sanomaan, että hei, sähän oot se, joka laulaa siinä bändissä, Reeta Huotarinen hymyilee.

Yksi syy tuntemattomuudelle voi olla se, että yhtyeen takana ei ole isoa markkinointikoneistoa. Tuotantoyhtiö 325 Median vetäjä on jalkapalloilija Nikolai Alho, joka on Youngheartedin suosiosta innoissaan.

– Se on just se juttu, että voi tuoda markkinoille musiikkia musiikintekijöiden ehdoilla. Suomen markkinoilta on puuttunut lähes kokonaan sellainen orgaaninen, akustinen musiikki, jota Younghearted edustaa. Sille on tilaus, mutta me emme tyrkytä artisteille sitä mikä on muodikasta, vaan he saavat tehdä asiat omalla tavallaan.

Alho kertoo, että yhtyeen alkutaipale oli paljolti sissimarkkinointia.

– Esimerkiksi omat seuraajani Instagramissa, Twitterissä ja Facebookissa törmäsivät varmasti yhtyeen biiseihin. Siten he ehkä levittivät asiaa eteenpäin. 

– Uskon, että 5–10 vuoden kuluttua musiikin markkinointi on aivan toisenlaista kuin nykyään. Yhdysvalloissa markkinointi on jo muuttunut paljon, ja yhä enemmän luotetaan itse musiikkiin.

Muun muassa EMIssä työskennellyt pitkän linjan promoottori Nora Norrlin allekirjoittaa ajatuksen musiikin markkinoinnin muuttumisesta. Hänen mukaansa myös perinteisellä tiedottamisella on kuitenkin oma sijansa.

– Kun tarjontaa on paljon, jotenkin on erottauduttava massasta. Onneakin tarvitaan, mutta tärkeintä on kiinnostava sisältö. Radiosoitto on hyvä, mutta artistia auttaa myös, jos on juttuja mediassa, televisioesiintymisiä ja muuta näkyvyyttä.

Younghearted on vasta alussa, ja työtä on paljon. Syksy ja talvi menivät levyä tehdessä. Nyt on edessä ensimmäinen oikea keikkakesä.

– Odotamme sitä kyllä tosi paljon. Keikat on se paras juttu. Vaikka alussa aina jännittää, ekan biisin jälkeen tunnelma vapautuu, Reeta Huotarinen pohtii.

Kaikki kolme ovat esiintyneet melko paljon, mutta eivät kovin isoille yleisöille. Mäkelänrinteen lukiota käyneillä ystävyksillä on musiikkiopintoja takanaan, ja lisäksi he ovat soittaneet kadulla.

– Atte ja Emil ovat soittaneet yhdessä, ja mekin olemme Emilin kanssa soitelleet. Yhtye oikeastaan lähti siitä, kun meidän musiikinopettajamme tarvitsi kitaristia säestämään ja pyysi apuun Emiliä. Sitä kautta me tapasimme, ja sitten Attekin tuli mukaan, Huotarinen muistelee.

Emil Korkiakoski tekee nyt suurimman osan yhtyeen kappaleista, mutta lopulliseen versioon vaikuttavat kaikki.

– Sitten siihen heitetään vähän rumpubiittiä ja sähkökitaraa, ja siinä se meidän konsepti on! nauraa Atte Ranta.

Mistä kappaleiden herkät ja valoisat aiheet tulevat?

– No, niihin vaikuttaa kaikki se, mitä tuntee, kokee ja kuulee. Ne ovat pieniä tarinoita kaikki, sanoo Korkiakoski.

Kun suosio perustuu yksittäisiin kappaleisiin, joita on jaettu somessa ja suoratoistopalveluissa, onko vaarana, että fanit eivät löydäkään levyä kokonaisuutena? Atte Rannalla on jo vastaus.

– Ei ole syytä pelätä sitä. Ei kannata keskittyä niin paljon siihen, mitä muut ajattelevat, vaan tehdä rohkeasti omaa juttuaan.

Katso videolta, kun yhtye esittää Hetkeksi-hittinsä (aukeaa uuteen välilehteen)

 

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic