Kanta-Häme

Sibeliuksen syntymäkaupungissa metallimiesten mörinää

 

Oppivuosi on ohi, Sibeliuksen syntymäkaupunki -säätiö on tämän vuoden huhkinut kuin heinäpellolla tehdäkseen itsensä tutuksi.
 
– Uutena konserttijärjestäjänä on tärkeää aloittaa isosti, sanoo säätiön johtaja Erkki Korhonen.
 
Säätiö järjesti syksyllä kolmisenkymmentä erilaista konserttia ja muuta tapahtumaa.
 
Keväällä uskalletaan jo huokaistakin. Ohjelmisto on huomattavasti syksyä väljempi: toistaiseksi on vahvistettu viisitoista konserttia ja muuta tapahtumaa. Määrä karttuu vielä ainakin kahdella.
 
Keväällä soivat sikin sokin niin Sinfonia Lahti kuin lisko-orkesteri Hevisaurus ja metalliyhtye Stam1na. Uudet konserttiareenat, kuten Hämeenlinnan teatterin päänäyttämö, ovat yhä käytössä.
 
Lisäksi konsertteja viedään muun muassa Iittalaan ja Raatihuoneeseen.
 
Ruuhkaporukka tähtäimessä
Tarjonnan ”perusrungon” Vanaja-salissa muodostavat totuttuun tapaan Sinfonia Lahden konsertit. Teatterisalissa puolestaan esitetään kansanmusiikkia ja Raatihuoneessa jatketaan Beethoven Plus ja Studia Generalia -sarjoja.
 
Jatkossa säätiö toivoo tavoittavansa niin sanotut ruuhkavuosiaan elävät ihmiset eli noin 25–45-vuotiaat perheelliset.
 
Säätiö on saanut kaupunkilaisilta toiveita ja palautetta, mutta Korhosen mukaan esimerkiksi hevikonsertti on ollut säätiön oma haave.
 
– Olemme yrittäneet tuoda ohjelmistoon sellaista, mitä sieltä on puuttunut. Jatkossa esimerkiksi lastenkonsertti on tarkoitus järjestää joka kaudella, Korhonen kertoo.
 
Hän muistuttaa, että ohjelmistopalapeliin vaikuttavat myös muun muassa kaupungin muut konsertit ja tapahtumat. Lastenkonserttia ei kannata tuoda Hippaloiden kylkeen eikä jazzia lähelle kesää.
 
Monia erilaisia yleisöjä
Kevään klassisten konserttien erityisvieraista Korhonen nostaa muun muassa viulisti Ilja Gringoltsin (13.2.) ja vastikään Tampere Filharmonian ylikapellimestariksi kiinnitetyn kapellimestarin Santtu-Matias Rouvalin (20.3.).
 
Studia Generalian aiheina ovat keväällä Aino ja Jean Sibeliuksen kirjeet ja Sibelius aatesuuntien ja politiikan myrskyissä. Jälkimmäisestä puhuu poliitiikko ja kirjailija Lasse Lehtinen.
 
Mitä oppivuodesta on jäänyt käteen?
 
– Erilaisissa konserteissa on käynyt hyvin erilaista yleisöä. Sinfonia Lahti vetää eri ihmisiä kuin vaikkapa kasakkanaiset, sanovat Korhonen ja tuottaja Tatu Pohjola.
 
– Opettelemme yhä lisää siitä, miten hämeenlinnalainen yleisö käyttäytyy.
 
Säätiö etsii parhaillaan uutta tuottajaa, koska suunnittelijana työskennellyt Noora Herranen palaa vuodenvaihteessa lasten ja nuorten kulttuurikeskus Arxin johtajaksi.
 
– Haemme suunnittelijan tilalle tuottajaa, koska haluamme kartoittaa, millaista väkeä markkinoilla on, tulevaisuuttakin ajatellen. Ensimmäinen konsertti on vasta tammikuun lopulla, koska alkuvuoden rakennamme organisaatiotamme, Erkki Korhonen perustelee. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020