Kanta-Häme

Siivoaminen ja kopioiminen kielletty

Koulun TET-jakso ennen: siivoamista, kopioimista, papereiden silppuamista tai muuta triviaalia puuhaa, millä ei välttämättä ole juurikaan tekemistä työpaikan oikean toiminnan kanssa.

TET-jakso tulevaisuudessa: ihmettelyä ja kummastelua tuorein silmin, jonka jälkeen ratkaistaan havaittu ongelma luovasti.

Jos Lyseon lukion toisen vuoden yrittäjyyslinjalaisilta kysytään, kahdesta päivästä viikon tehojaksoksi kasvanut työelämään tutustuminen on loistava idea.

– Tämä on kaikkea muuta kuin hyllyttämistä kaupassa. Meiltä on itse asiassa kaikki sellainen kiellettyä. Tehtävänämme on pohtia opiskelijajäsenyyden kehittämistä Suomen yrittäjille, intoilee Elina Haavisto.

Haavisto ja hänen työparinsa Oskari Grönqvist halusivat TET 2.0 -kokeiluun nimenomaan Hämeen yrittäjien siipien suojaan.

– Olen aikaisemmilla TET-jaksoilla ollut esimerkiksi juuri kaupassa ja kuntosalilla siivoamassa. Tästä paikasta oli taistelua, Haavisto hymyilee.

Grönqvist kertoo pilottihankkeen metodista.

– Meillä on joka viikonpäivälle kirjain A:sta E:hen. Ensimmäisenä päivänä kysellään (ask), toisena ideoidaan (brainstorm), kolmantena kiteytetään (crystallize), neljäntenä kokeillaan (demo) ja viidentenä koetaan (experience).

Viikon työn jälkeen opiskelijoilla tulee olla esittää konkreettinen suunnitelma yrityksen tai työpaikan toiminnan kehittämisestä.

– Nämä nuoret kysyivät jo toisena päivänä, että voivatko esittää tuloksia? Aivan mahtavia tyyppejä, Hämeen yrittäjien toimitusjohtaja Juha Haukka kehuu.

Yrittäjät ovat olleet jo useamman vuoden kehittämässä osaltaan TET-harjoittelua hyödyllisempään suuntaan.

– Vanhassa mallissa ohitetaan liian helposti nuorten potentiaali, Haukka huomauttaa.

Hänen mukaansa yrityksen kannalta tärkeintä on huolellinen valmistautuminen.

– Jos tekeminen on mielekästä, TET-jakso on myös yritykselle iso paikka oppia. Nuori näkee asiat erilailla kuin viisikymppinen setä. HäSa