Kanta-Häme

Sillat, tiet ja radat kuntoon ennen uusia hankkeita

Tulevan pääministerin Juha Sipilän (kesk.) lupaus 1,6 miljardin euron investointiohjelmasta sai monet toivomaan uusia rata- ja tiehankkeita.

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen ei silti nosta esiin yhtään uutta hanketta. Sen sijaan hän panostaisi tuntuvasti vanhan korjaamiseen.

– Tärkeintä on varmistaa olemassaolevan liikenneverkon toimivuus. Peruskorjaukseen pitää resurssoida riittävästi, jotta esimerkiksi siltojen kantavuus paranee, Kietäväinen sanoo.

Hänen mukaansa junien nopeuksia on jouduttu jo alentamaan huonokuntoisten siltojen vuoksi. Kantateillekin on tulossa kantavuusrajoituksia.

Suuri osa Suomen silloista on nyt peruskorjausiässä.

LIIKENNEVIRASTO odottelee ensin uuden hallituksen virallisia linjauksia ennen kommentteja.

Liikenneviraston väylänpidosta vastaava ylijohtaja Mirja Noukka on kuitenkin Kietäväisen kanssa samoilla linjoilla viitatessaan viime vuodenvaihteessa julkaistuun raporttiin, jossa parlamentaarinen työryhmä selvitti liikenneverkon merkittävimpiä kehityskohteita.

Selvityksen mukaan olisi tärkeintä peruskorjata nykyiset väylät eli tiet ja radat, sillat, ratapihat sekä ratojen sähkö- ja turvalaitteet.

TYÖRYHMÄ esitti 150–200 miljoonan euron tasokorotusta vuosittaiseen määrärahaan, sillä nykyrahoituksella korjausvelka lisääntyy joka vuosi noin sadalla miljoonalla eurolla.

Selvityksessä toivottiin painopisteen siirtämistä uusista väylähankkeista nykyisten peruskorjaamiseen.

Väylien lisäksi Kietäväinen loisi uutta työtä rakennusalalle koulujen, päiväkotien ja muiden julkisten rakennusten korjausavustuksilla.

– 100–200 miljoonan valtionavustuksilla saataisiin liikkeelle miljardi-investoinnit, Kietäväinen sanoo.

Päivän lehti

8.4.2020