Kanta-Häme

Silta, alikulku ja kaksi maantietä

Uudenmaan ely-keskus aikoo korjata neljää tiekohdetta Janakkalassa vuosina 2016–2019. Kohteita ovat Viralan Kesiäissalmen sillan peruskorjaus vanhalla kolmostiellä ja Hausjärventien kevyen liikenteen alikulku Turengin liikenneympyrässä.

Lisäksi korjauslistalla ovat Rehakka–Napiala-tie sekä ja Saloinen–Löyttymäki-tie.

Janakkalan kunta pitää esitettyjä kohteita tärkeinä ja odotettuina, Kunnanhallituksen mielestä korjaustyö Saloisten suunnalla pitäisi kuitenkin tehdä niin, että Lammintien ja Saloisten väli korjataan ensin ja vasta sen jälkeen väli Saloinen-Löyttymäki.

Lisäksi kunnanhallitus viestittää elylle omista toiveistaan, joihin kuuluvat muiden muassa Viralan ja Kiipulan kevyen liikenteen väylät.

Kunnan tekninen johtaja Jukka Vahila muistuttaa, että Viralan pikavuoropysäkin ja siihen liittyvien pysäköinnin ja kevytväylän suunnittelu on jo käynnissä elyn kanssa.

– Tässä vaiheessa suunnittelu on täysin levällään, mutta helmikuun lopussa toteutussuunnitelma pitäisi olla tehtynä, Vahila sanoo.

Kunnan toiveissa on, että Viralan väyliä ei kehitettäisi vain moottoritien liittymän tuntumassa, vaan että samassa yhteydessä voitaisiin toteuttaa kevyen liikenteen väylä myös moottoritien ylittävällä sillalla sekä moottoritien liittymän ja Viralan koulun välillä.

– Kevytväylän sijoittaminen sillalle ei ole kuitenkaan helppo tehtävä, sillä silta on melko kapea, ja sillä kulkee paljon raskasta liikennettä, Vahila sanoo.

Tässä vaiheessa ei ole tietoa siitä, milloin ely toteuttaa Viralan pikavuoropysäkin.

– Aikatauluista voidaan puhua varmaankin tulevana keväänä, Vahila sanoo.

Toinen tärkeä kevyen liikenteen kohde Janakkalassa on Turengin ja Kiipulan välinen väylä.

Vahila uskoo, että väylän rakentaminen saadaan alkuun ensi vuonna.

Alkuosan eli Turengin puoleisen pään toteuttavat kunta ja Kiipulasäätiö yhdessä, mutta senkin osan suunnittelu menee elyn hyväksyttäväksi.

– Toivomme, että loppuosan toteuttamiseen lähtee myös ely mukaan, Vahila sanoo.

Väylää on linjattu niin, että se alkupäässään seuraisi Kiipulantietä, mutta menisi myöhemmin metsään. Kyseinen ratkaisu säästäisi rahaa, kun väylä kulkisi pitkin harjun kyljessä olevaa ulkoilureittiä.

– Linjaus ei ole vielä valmis. Sitäkin vielä tutkitaan, voisiko väylä kulkea koko matkan tien vieressä, Vahila sanoo.

Kiipulasäätiö on ollut aktiivinen tämän väylän edistämiseksi. Se on tehnyt asiasta useita esityksiä sekä Tiehallinnolle että Janakkalan kunnalle.

Kunnanhallitus päätti ely-keskukselle annettavasta lausunnosta maanantaina. Se korosti erityisesti Viralan liittymän bussipysäkin ja Viralan kevyen liikenteen väylän tärkeyttä kunnalle. HäSa