Kanta-Häme

Sinkki, urut ja jouhikko soikoon

Kuinka sopivaa. Nykyisin barokkina tunnettu tyylisuunta syntyi 1500–1600-lukujen taitteessa Italiassa, ja tänä kesänä Janakkalan Barokissa kuullaan paljon italialaista musiikkia italialaisten soittamana.

– Tarkoittaa varhaista barokkia ja renessanssia. Musiikkia murroksen molemmin puolin, valottaa Helsingin Barokkiorkesterin taiteellinen johtaja Aapo Häkkinen, joka vastaa myös festivaaliohjelmasta.

Urkuri Marco Mencoboni ja sinkisti Andrea Inghisciano tulevat Suomeen esiintymään ensimmäistä kertaa.

Perjantain avajaiskonsertissa pääosassa ovat urut.

– Mencoboni on tehnyt pitkän uran nimenomaan varhaisen barokin parissa. Frescobaldin Fiori Musicali oli ehkä 1600-luvun merkittävin urkumusiikkikokoelma. Muun muassa Johan Sebastian Bach omisti sen ja tutki sitä, kertoo Häkkinen.

Kun mukana on lauluyhtye Schola Olaus Petri, voi Pyhän Laurin kirkossa kuvitella istuvansa roomalaisessa kirkossa 400 vuotta sitten.

– Frescobaldi sävelsi urkumusiikkia katolisen kirkon messuteksteihin. Niitä hän sitten soitti Pietarin kirkon urkurina messuissa, ja gregoriaaninen kuoro lauloi.

Aikamatkan täydellisen onnistumisen mahdollisuutta vielä lisää se, että Pyhän Laurin kirkon urut rakentanut janakkalalainen Martti Porthan virittää ne festivaalia varten keskisävelviritykseen.

– Keskisävelviritetyillä uruilla pystyy soittamaan sävellajeista kahta kolmasosaa. 1600-luvulla sävellettiin tähän tersseihin perustuvaan viritykseen. Se saa musiikin soimaan eri tavalla, tuo sen sisällön paremmin esille, luonnehtii Häkkinen.

Andrea Inghisciano opiskeli ensin trumpetin soittoa, mutta lauantain konsertissa Janakkalassa hänen instrumenttinsa on sinkki. Sinkki on sarvesta, luusta tai puusta tehty nahalla päällystetty soitin, jonka suukappale muistuttaa trumpetin kuppia.

– Mutta sinkki on ansatsiltaan paljon vaikeampi kuin moderni trumpetti ja sen taitajia on oikeasti vähän, sanoo Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtaja Elina Aho-Kuusama.

Häkkinen kuvaa sinkin ääntä jälkeläistään paljon pehmeämmäksi, jopa maagiseksi.

– Sinkki oli 1600-luvulla kaikkein arvostetuin soolosoitin, ja sen soittajat olivat suuria staroja.

Sunnuntain päätöskonsertin painopiste on vokaalimusiikissa. Punaisena lankana toimii moniääninen sävellys Susanne un jour, joka perustuu Raamatun Danielin kirjasta peräisin olevaan runoon.

–Siitä tuli aikansa hitti. Kaikki säveltäjät tekivät siitä omat versionsa, sanoo Häkkinen.

Liioittelu on harkittua. Kuten Häkkinen muistuttaa, säveltäjän nimike oli taannoin häilyväinen.

– Vanhassa musiikissa säveltäjän ja esittäjän roolit sekoittuvat aika tehokkaasti. Esittäjä, joka ei lisännyt mitään partituuriin, oli kehno esittäjä.

Myös kansanmusiikki on neljättä kertaa järjestettävällä festivaalilla edustettuna. Lauantaina Pyhän Laurin kirkon konsertista voi ottaa bussikyydin Turengin asemalle, missä esiintyy illemmalla jouhikkoa soittavan Ilkka Heinosen trio.

– Monet eriskummalliset instrumentit, kuten dulcian ja teorbi, ovat Janakkalassa tuttuja, mutta sinkin tavoin jouhikko on uusi instrumentti Barokissa, kehaisee Aho-Kuusama. HÄSA

Päivän lehti

26.1.2020