Kanta-Häme

Sisäleikkipuistossa liikunta lähtee leikistä

Hämeenlinnan Kantolassa sijaitsevassa Touhutalossa riittää vilinää lauantaiaamunakin. Marraskuussa 2014 avattu sisäseikkailupuisto kerää vuositasolla noin 20 000 kävijää.

Toiminnanjohtaja Pari Rita on tyytyväinen Touhutalon saamaan suosioon.

– Olemme onnistuneet luomaan lapsia inspiroivat puitteet. Lapset keksivät kyllä tekemistä itselleen ja vanhemmille.

Rita uskoo, että sisäleikkipuistot ovat löytäneet paikkansa, eikä kyseessä ole vain ohimenevä trendi.

Heli Haukka oli lauantaina Touhutalossa 4- ja 6-vuotiaiden poikiensa Eeli ja Okko Heinosen kanssa.

Paikka on tuttu jo useamman vierailun ajalta.

– Täällä on turvallista ja aikuiset tietävät olevansa vastuussa lapsistaan. Paikka on myös suunniteltu niin, että voi nähdä lapsensa koko ajan, Haukka kiittelee.

Touhutalossa lapsen mukana pitää olla vähintään 17-vuotias valvoja, jotta loukkaantumisen tai hätäpoistumisen sattuessa kaikki sujuisi hyvin. Ritan mukaan puolet vanhemmista vain vahtivat, kun taas puolet leikkivät mukana.

Suomessa on tällä hetkellä kolme Touhutaloa. Haukan mielestä kokonaisuus on erittäin toimiva.

– Näin kahden pojan äitinä en voi olla tästä paikasta kuin kiitollinen.

Sisäleikkipuistojen määrä lähentelee jo sataa.

Tukesin valvontatietojen mukaan maassa oli jo viime vuonna ainakin 68 päätoimista, kaupallisesti toimivaa sisäleikkipuistoa.

– Mutta väitän, että luku on alakanttiin. Jos kunnat eivät tehneet edellisvuonna valvontakäyntiä kohteeseen, tietoa kohteesta ei ole välttämättä viety järjestelmäämme, sanoo ylitarkastaja Kaarina Kärnä Tukesista.

Jos ala jatkaa kasvuaan nykytahtiin, suomalaisten sisäleikkipuistoihin käyttämä rahamäärä saattaa lähivuosina ylittää sata miljoonaa euroa vuodessa.

Kasvu on tuonut alalle satoja uusia työpaikkoja. Raha kiertää myös rakentamisessa. SuperParkin kehitysjohtajan Taneli Sutisen mukaan ison sisäpuiston rakentaminen maksaa 1,3–2 miljoonaa euroa.

HopLopeja rakennetaan talousalueiden keskuksiin, joissa asioidaan vähän kauempaakin. Näin asiakkaat voivat ajoittaa käyntinsä kauppareissuilleen.

HopLop ja SuperPark tuntuvat luottavan siihen, että niiden konseptit erottuvat ja houkuttelevat asiakkaita, vaikka lisääntyvä tarjonta kiristää kilpailua.

Alan konkarilla HopLopilla on jo 17 liikuntaseikkailupuistoa ja ketju aikoo jatkaa kasvuaan.

– HopLopeja tulee kymmenisen kappaletta lisää ja kaikki nykyiset päivitetään uuteen 2.0-konseptiimme, kertoo toimitusjohtaja Tomi Pulkki.

Lisäksi HopLop aikoo laajentaa Pohjoismaihin, Saksaan ja Baltiaan.

SuperPark-ketjuun on avattu neljä isoa sisäaktiviteettipuistoa ja yksi pienempi.

– Kun aloitimme Vuokatissa vuonna 2012, emme olleet ajatelleet konseptin laajentamista, mutta heti ensimmäisenä vuotena kävikin 148 000 asiakasta, Sutinen kertoo.

SuperParkin seuraava kohde nousee Tampereelle, Särkänniemen kylkeen. Yhtiö valmistelee puistohankkeita myös Ruotsissa ja Baltiassa.

HopLop ja SuperPark ovat liikevaihdolla mitattuna osapuilleen yhtä suuria. Niiden yhteenlaskettu liikevaihto nousee ensi vuonna jo yli 30 miljoonaan euroon.

Mutta miksi leikki- ja seikkailupuistot kiinnostavat nyt ihmisiä?

– Vanhempien turvallisuushakuisuus on kasvanut, työelämän hektisyys on lisääntynyt ja valitettavasti lapsille isketään turhan helposti tabletti tai puhelin kouraan, Pulkki taustoittaa.

– Meillä lapsi saa tehokasta liikuntaa ja käymisen kustannukset ovat kutakuinkin uimahallissa käymisen luokkaa, hän jatkaa.

HopLopissa viihdytään yleensä 2,5 tuntia kerrallaan, SuperParkissa vierähtää yli kolme tuntia. Ketjut korostavat, että se on useimmiten perheiden yhteistä aikaa.

– Ei ole enää itsestään selvää, että vapaa-ajalla pelataan pihapelejä ja vietetään yhdessä aikaa ulkona tai liikuntaharrastusten parissa, Sutinen sanoo.

Uusia puistoja avataan tänäkin kesänä. Esimerkiksi Oulun Ideaparkissa vietetään sunnuntaina sisähuvipuisto Skidiparkin avajaisia.

Torniossa avataan pian Duudsonit Activity Park. Ruotsalainen Leo’s Lekland avaa ensimmäiset suomalaiset leikkimaansa Kempeleeseen ja Tampereelle. LM-HÄSA

Päivän lehti

17.1.2020