Kanta-Häme

Sisu Akselit siirsi runkojensa testauksen ohutlevykeskukselle

Raskas 14 tonnia kantava akseli värisee noin kaksi kertaa sekunnissa. Kaksi 630 kilonewtonin sylinteriä antaa syklejä akselin päihin.

Ohutlevykeskuksen kuormituskokeessa testataan Sisu Akselien raskaan erikoisakselin runkoa, jossa on valurautaisia ja hitsattuja komponentteja.

– Tällaista ohjaavaa akselia käytetään tyypillisesti kaivos- ja sotilasajoneuvoissa. Ajoneuvon paino on 80–90 tonnia, sanoo Sisu Akselien myynnistä vastaaja johtaja Ville Hanski.

Sisu Akselit on keskittänyt akselirunkojen rasituskokeet Hämeen ammattikorkeakoulun Hamkin ohutlevykeskukselle. Yhtiö on tähän asti teettänyt vastaavat kokeet Turkissa tai muualla Suomessa.

Ohutlevykeskukselle on hankittu muiden hydraulisten testauslaitteiden lisäksi järeä rasituslaite, jollaisia ei ole monta Suomessa. Sisu Akseleille vastaavan laitteen hankinta ja käyttäminen ei olisi taloudellisesti viisasta.

– Rasituskokeet eivät ole ydinosaamistamme, mutta niiden tulosten analysointi on, toteaa Hanski.

Ohutlevykeskuksen tutkimisyksikön johtaja Jarmo Havula sanoo, että yhteistyö Sisu Akselien kanssa on juuri sellaista paikallisen yrityksen kanssa tehtävää yhteistyötä, johon ohutlevykeskus pyrkii. Havula kertoo, että laitteistolle etsitään myös muita käyttäjiä, jotta sen hankintakustannukset saadaan kuoletettua.

– Testauslaitteiston hankinnat maksoivat noin 300 000 euroa. Lisäksi hankintaan sisältyy paljon meidän omaa työtämme.

Ohutlevykeskus on nimensä mukaisesti erityisesti ohutlevy- ja teräsrakenteiden tutkimus- ja kehityskeskus. Keskus on yhteistyössä muun muassa SSAB:n Ruukki-divisioonan kanssa, jolla on omia ja yhteisiä tiloja ohutlevykeskuksen rakennuksessa.

– Meillä on maksavia asiakkaita ja muita asiakkaita kuten opinnäytetöiden tekijöitä. Palveluita tilaavia yrityksiä meillä oli viime vuonna kaikkiaan 43, Havula kertoo.

Yhteistyökumppaneita on pitkin Suomea Rovaniemeltä asti ja ulkomailta. Esimerkiksi Ranskan korroosioinstituutti on teettänyt tutkimuksen ohutlevykeskuksessa. Se on poikinut muutakin yhteistyötä.

– Meidän on tiedettävä, mitä kansainvälisesti osataan, jotta osaamme tarjota tietoa asiakasyrityksille.

Havula sanoo, että yhtiöllä on muitakin konepajoja kumppaneina kuin Sisu Akselit. Ohutlevykeskus viittaa siten ehkä turhan painokkaasti vain ohutlevyjen tutkimiseen.

Ohutlevykeskuksessa kolme työntekijää tekee päätoimisesti rasitustestauksia. Ammattikorkeakoulun henkilöstöstä parikymmentä työskentelee enemmän tai vähemmän keskuksessa. Havula arvioi, että kokopäivätyöksi muutettua henkilöstön vahvuus on 12. Liikevaihto oli viime vuonna miljoona euroa.

Kuormituspenkissä annetaan akselille tyypillisesti miljoona sykliä. Miljoonan syklin antamiseen kuluu viikon päivät, jos sylinterit tekevät työtä yötä päivää. Mahdolliset muutokset akselissa tallentuvat tietokoneen muistiin.

– Harvoin akseleista löytyy varsinaista vikaa. Lähtökohtaisesti akselit kestävät hieman enemmän kuin on tarkoitus, Ville Hanski kertoo.

Hanskin mukaan Sisu Akselien yhteistyö ohutlevykeskuksen kanssa on mielekästä jo siksi, että yhtiön tehtaalta on Visamäen keskukseen parin kilometrin matka.

– Akseleita on tarvitse kuljettaa kauaksi testattavaksi. häsa

Päivän lehti

24.10.2020

Fingerpori

comic