fbpx
Kanta-Häme

Siwojen myynti on Lidlille markkinarako

1980-luvun lopussa alakoululaisen viikkoraha oli kymmenen markkaa. Aika usein tuo paavonurmi päätyi lähikauppa Riston Valintaan. Karkkihylly sijaitsi laatikkomyymälän nurkassa kassalta vasemmalle. Punakka kauppias-Risto löytyi yleensä itse lihatiskin takaa.

1990-luvulla Risto vaihtui Tarmoksi, kun Tuko alkoi yhtenäistää kauppojensa ilmettä. Sittemmin koko kauppa pantiin kiinni. Nykyään lähiötä palvelee S-Market. Ristojen ja Tarmojen ohella katukuvasta ovat hävinneet vaikkapa Ruokavarastot ja Sparit.

Ehkä parinkymmenen vuoden päästä samalla tavalla muistellaan Siwoja ja Valintataloja. Niiden kohtalo on vaakalaudalla Keskon ostettua tänä syksynä Suomen Lähikaupan.

PROFESSORI Heli Marjanen Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta arvelee, että Kesko haluaa päästä keskusliikkeiden kilpailussa ikään kuin uuden kierron alkuun. Viimeiset kaksikymmentä vuotta ovat olleet ruokamarkkinoilla S-ryhmän nousun aikaa.

– 1990-luku oli käänteentekevä K- ja S-ryhmän kisassa, Marjanen kertoo.

– Vuonna 1990 S:n markkinaosuus oli 15 prosenttia ja K:n muistaakseni yli neljäkymmentä.

Sen jälkeen Keskon osuus on hiljaa pienentynyt SOK:n kasvaessa voimakkaasti. Samalla pienimmät pelurit ovat pudonneet kokonaan kyydistä ja päätyneet jomman kumman suurpelurin syliin. Tällä hetkellä S-ryhmä on yli kymmenen prosenttiyksikköä K-ryhmää edellä.

1990-luvulta lähtien ruokakauppojen värikartta on muuttunut hurjaa tahtia. Kaupan myötä E-liikkeen viimeiset rippeet katoavat ruokakauppojen joukosta. E- ja S-ryhmillä on yhteiset sadan vuoden takaiset juuret osuuskuntaliikkeessä, mutta kauppojen uusjaossa historia ei ole paljon painanut.

KUN KESKO OSTAA Suomen Lähikaupan, on entisestä neljästä pääryhmittymästä jäljellä enää kaksi.

Tukkukauppiaiden yhteenliittymänä sotien aikana syntynyt Tuko pilkottiin 1990-luvun lopussa. Ostajana oli tuolloinkin Kesko, mutta kauppa meni mönkään.

Keskosta olisi tullut liian suuri, joten kilpailuviranomainen puuttui asiaan. Kesko saikin vain Anttilat ja Rautiat. Spar-ruokakaupat päätyivät Sentra Oy:lle, joka kymmenen vuotta myöhemmin ajautui S-ryhmälle.

Sparit jaettiin kaikkien kaupparyhmien kesken.

Jonkinlainen pilkkominen saattaa nytkin olla edessä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston täytyy vielä hyväksyä Lähikauppa-kauppa. Talousmaantieteen professori Marjanen uskoo, että vasta 2 000-luvulla markkinoille ilmaantuneen saksalaisen Lidlin merkitys kasvaa. Se on ainoa, joka voi panna kampoihin S- ja K-jäteille.

MARJASEN MUKAAN LIDL tulee rohmuamaan Siwoilta vapautuvia asiakkaita. Lienee selvää, että Siwat muuttuvat K-kaupoiksi, vaikka Kesko ei ole paljastanut suunnitelmiaan.

– Veikkaan, että Siwojen häviämisen myötä niiltä saatava markkinaosuus menee melkein puoliksi Keskon ja Lidlin kesken.

– Lidlillä on tosi aggressiivinen strategia Suomessa, Marjanen selittää.

Hän povaa, että saksalaismarketti on nousemassa täysiveriseksi kilpailijaksi kahdelle suurelle.

– Se aloitti täydennysostopaikkana, sillä valikoima oli aika kapea. Mutta nyt tilanne alkaa olla sellainen, että asiakkaan ei tarvitse mennä minnekään muualle, koska kaiken saa Lidlistä ja vielä aika edullisesti.

Menot