Arkistokuva: Toni Rasinkangas
Kanta-Häme Hämeenlinna

Skrabauskausi on käynnissä – Jääraapan korvikkeilla voi saada aikaan satojen eurojen vahingot

Skraba eli jääraappa on uusi ämpäri. Huokeaa muovilätkää jaetaan erilaisten verkko-ostosten yhteydessä ilmaiseksi kaupan päälle, vaikka ei sellaisen ostamiseen ainakaan autoilijan talous kaadu.

Silti ihmiset käyttävät mitä ihmeellisimpiä konsteja tuulilasin perkaamiseen jäisen kerroksen alta.

Jääskraban virkaa ovat vuosien saatossa ajaneet esimerkiksi kynnet, cd-kotelot, aurinkolasin linssi tai vaikkapa kuntosalikortti.

– On joku raapannut tuulilasin jopa kylpyhuoneen irtolaatalla. Aika villiä, tuulilasitohtori Janne Landén toteaa.

 

Moni jakaa saman tunteen: tuulilasin hinkutus voi tuntua aamutuimaan sietämättömältä.

Jos tuulilasin haluaa raaputtaa jään alta esiin, on Landénin mukaan siihen ainoa järkevä vaihtoehto muovinen jääraappa.

– Muovisella parkkikiekollakin pärjää.

Tosin kannattaa ottaa huomioon, että ohut parkkikiekko voi murtua talvikauden aikana. Tuulilasi puolestaan on pehmeää materiaalia, johon muovi ei tee naarmuja.

– Millään muulla raappaamisella voi saada korkeintaan aikaan satojen eurojen vahingot.

Naarmuja voi aiheuttaa myös, jos jään ja tuulilasin välissä on likaa. Hieno hiekka naarmuttaa yhtä lailla.

Jäätä saa pehmitettyä myös erilaisin huurteenpoistoainein, mutta niiden teho heikkenee pakkasen kiristyessä.

Tuulilasin jäätymistä voi estää myös peitteellä.

– Se on hyvä konsti, kunhan peite on sopivan kokoinen ja oikein laitettu, ettei tuuli pääse puhaltamaan lasin ja peitteen väliin.

Yhtenä kotikonstina on pidetty etikkaa. Se kuulemma voi sulattaa jään, mutta väärin laimennettuna myös saattaa ruostuttaa itse autoa.

 

Auton lisälämmittimet ajavat asiansa, mutta niihin joutuu sijoittamaan huomattavasti jääskrabaa enemmän.

– Eikä niitäkään auta huudattaa määräänsä enempää. Webastolla ikkuna voi aueta jäästä jo puolessa tunnissa. Usean tunnin lämmittämisestä ei ole hyötyä.

Keskustelufoorumeilla joku on kokeillut jäänpoistoa tuulilasista lämpimällä vedellä täytetyllä muovipussilla.

– Aika iso pussi saa olla, että sillä kokonaisen tuulilasin peittää. Ja kauanko vesi pysyy siinä lämpimänä?

Landén myös toteaa, että nopea lämpötilanvaihdos voi rikkoa tuulilasin, jos pohjalla on kiveniskeymä.

– Pidetään asian simppelinä eli harjallinen jääraappa käteen ja töihin. HäSa

Kaavin autoille ja lentokoneille

Kaavin, jolla poistetaan jääkerros auton ikkunoista.

Lukuisat keksijät ovat yrittäneet patentoida auton tuulilasin puhdistukseen tarkoitettua jääraappaa nimiinsä.

Raapan ensimmäinen metallinen versio kehitettiin Yhdysvalloissa 1900-luvun alussa.

Patenttiesimerkkejä

Vuonna 1942 Charles L. Osborn kehitti metallikaapimen, joka oli suunniteltu poistamaan jäätä ja lunta autojen ja lentokoneiden tuulilaseista.

Vuonna 1962 Albert R. Racicot kehitti muovisen lumiharjan ja jääraapan yhdistelmän.

Vuonna 1964 Albert L. Krause ja Martin C. Krause kehittivät jääraapan, jossa oli messinkinen terä.