Kanta-Häme

Someagentti auttaa asevelvollista

Jokaista saapumiserää varten perustetaan nykyään Facebook-ryhmä, jossa someagentit tiedottavat käytännön asioista ja tarjoavat apua ja tukea sitä haluaville.

Puolustusvoimien viestintää on pyritty siirtämään sinne, missä nuoretkin ovat. Sosiaalisen median kautta tavoitetaan alokkaat helpommin kuin muita kanavia pitkin. Jokaisella on jokin älylaite ja pääsy internetiin.

– Tämän kesän saapumiserästä noin 40 prosenttia taitaa olla perustamassamme Facebook-ryhmässä. Ryhmän hyödyllisyydestä on tehty kyselyjä, joiden perusteella huolenpito somen kautta jo ennen asepalvelusta on erittäin hyödyllistä, kertoo panssarimies Saku Pajari.

Pajari on mediavarusmies, jonka toimenkuvaan kuuluu someagentin työn lisäksi videokuvaaminen. Toinen someagentti, panssarijääkäri Jimi Saarinen, on prikaatin ohjelmoija. Someagentti ei ole täysipäiväinen työtehtävä, vaan siihen valitaan muutama mediavarusmies joka saapumiserää kohden.

Somenäkyvyydellä halutaan parantaa varusmiesten hyvinvointia ja luoda rento ilmapiiri jo ennen kuin uudet alokkaat saapuvat.

– Olemme pyrkineet luomaan hyvän yhteishengen ja tuomaan esille sitä, että meille voi tulla puhumaan mistä vain. Jos esimerkiksi alokasta ahdistaa tai masentaa, voimme ohjata eteenpäin. Meidän luo on matala kynnys, Saarinen kertoo.

Julkista keskustelua Facebookissa on toistaiseksi käyty melko vähän. Pajarin mukaan päivityksiä kommentoivat ja niistä tykkäilevät ovat usein samoja alokkaita. Yksityisviestejä sen sijaan tulee yllättävän paljon.

Panssariprikaatin tiedottajan Kirsi Lehdon mukaan someagentteja on ollut vuodesta 2013 saakka ja kokeilu alkoi Santahaminasta. Toteutustavoissa on eroja, mutta tavoite on kaikilla yhteinen.

Someagentit tekevät paljon yhteistyötä varusmiestoimikunnan kanssa. Palvelukseen astumiseen liittyviä tietoja jaetaan vain kesällä ja talvella, joten aikaa jää muullekin viestinnälle. Panssariprikaatin varusmiestoimikunnan varapuheenjohtajan Valtteri Parikan mukaan monet pitävät puolustusvoimia vanhentuneena instituutiona. Esimerkiksi somen käytöllä tästä leimasta voidaan päästä eroon.

Parikan mukaan yhteistyö someagenttien kanssa on elävöittänyt varusmiestoimikunnan viestintää. Kun liikuntakerho sai uudet salibandy-mailat, ei tieto meinannut varusmiesten kesken levitä.

– Heti, kun someagentit laittoivat mailoista päivityksen ja kuvan Facebookiin, saapuivat innostuneet pelaajat paikalle.

Kaikki kolme ovat samaa mieltä siitä, että tiedottaminen sosiaalisessa mediassa on varusmiesten hyvinvoinnin kannalta tärkeää. Muita kanaviakin on mietitty. Esimerkiksi varusmiestoimikunnan lomakyyti-ilmoittautumista on suunniteltu siirrettävän nettiin.

Myös pikaviestipalvelu WhatsAppilla varusmiehiä voitaisiin tavoittaa tehokkaammin kuin ennen. HÄSA

Päivän lehti

7.4.2020