Kanta-Häme

Harvan iho näyttää samalta kuin mainoskuvissa – Ihoviikon somekampanja tukee ihotauteja sairastavia

Ihoviikolla järjestettävä tempaus kannustaa kertomaan tarinoita erilaisista ihoista ja ihmisistä niiden sisällä.
Ihoviikko 2020 täyttää sosiaalisen median tavallisten ihmisten erilaisilla ihoilla kiiltokuvamaisten kuvien sijaan. Arkistokuva / Pekka Rautiainen

Tällä viikolla vietetään Ihoviikkoa, jonka järjestää Allergia-, iho- ja astmaliiton yhteistyössä Dermosilin kanssa.

Allergia-, iho- ja astmaliitto korostaa, että harvan iho näyttää samalta kuin mainoskuvissa. Ihoa ei tarvitse piilotella.

Näkyvä ihottuma tai muut ihosairauden merkit iholla saattavat jo pikkulapsilla aiheuttaa erilaisuuden kokemuksia ja johtaa sosiaalisten tilanteiden välttämiseen.

– Ihotauteja sairastavat kokevat usein, että sairaus vaikuttaa itsetuntoon, sosiaalisiin suhteisiin, uravalintoihin ja työssä suoriutumiseen. Monet kokevat sairauden olevan iso osa heidän identiteettiään ja vaikuttavan merkittävästi heidän sekä heidän läheistensä elämään, Allergia-, iho- ja astmaliiton asiantuntija Kaisa Toikko kertoo tiedotteessa.

Ihoa ei tarvitse piilotella

Ihoviikko 2020 täyttää sosiaalisen median tavallisten ihmisten erilaisilla ihoilla kiiltokuvamaisten kuvien sijaan.

Tavoitteena on näyttää, että ihosairaudet voivat jättää jälkensä iholle, mutta sitä ei tarvitse hävetä tai piilotella.

– Kysymys, mitä ihollani oikein on, on kuin märkä rätti heitettäisiin vasten kasvoja, kertoo Minna, joka toimii Ihoviikon kasvona ja Allergia-, iho- ja astmaliiton somelähettiläänä.

– Juuri tällaiset harmittomaksi ajatellut heitot saavat normaalista poikkeavan ihon omaavat ihmiset verhoamaan itseään peittäviin vaatteisiin, ettei tarvitsisi vastata uteluihin.

Osoita tukesi

Jokainen voi osoittaa tukensa ihotauteja sairastaville osallistumalla Ihoviikon aikana #minunihoni-somekampanjaan.

Tempaus kannustaa kertomaan tarinoita erilaisista ihoista ja ihmisistä niiden sisällä.

Menot