Kanta-Häme

Sonera korjasi vikoja, verkon pitäisi nyt toimia

Soneralla oli loppukesän aikana useita verkkovikoja, jotka estivät tai vaikeuttivat matkapuhelinten käyttöä. Viestintävirasto selvitti, mistä vika johtui ja mitä sille tehtiin.

Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskuksen erityisasiantuntija Heidi Kivekäs, miksi Soneralla oli monta vikaa lyhyen ajan sisällä?

Yhtä yksittäistä syytä vioille ei löytynyt, vaan syitä oli useita ja vikaa oli myös useissa eri komponenteissa.

Suhteessa aikaisempiin vuosiin ja kaikkiin teleyritysten ilmoituksiin vikoja ei ole ollut poikkeuksellisen paljon. Elokuussa oli useampia merkittäviä häiriöitä lyhyen ajan sisällä, ja siksi se kiinnitti sekä kansalaisten että median huomion.

Mitä yhtiö tekee, että vikoja ei enää tulisi?

Kävimme kaikki häiriötapaukset läpi tiistaina. Sonera on jo tehnyt toimenpiteitä ja jatkaa niitä edelleen. Esimerkiksi ohjelmistoja on päivitetty ja vaihdettu rikkinäisiä osia uusiin. Verkon muiden vastaavien osien tarkastuksia vielä jatketaan. Keskustelimme tilanteesta ja tämän pitäisi ehkäistä uusia vikoja Soneran verkossa.

Mitä Viestintävirasto voi tehdä, että operaattori pitäisi verkon toimivana?

Seuraamme sekä asiakkaiden vikailmoituksia että verkkopalveluiden tarjoajien omia raportteja. Niiden perusteella voimme pyytää selvityksen siitä, mitä asialle on tehty.

Entä jos vika jatkuu?

Voimme antaa huomautuksen. Silloin yhtiön pitää panna asia kuntoon määräaikaan mennessä. Jos tarvittavia muutoksia ei tehdä, voimme antaa uhkasakon.

Tällä kertaa aihetta huomautukselle tai uhkasakolle ei ollut.

Onko uhkasakkojen antaminen yleistä?

Ei. Huomautuksia annetaan aika ajoin, mutta nekin ovat usein suullisia. Kun asioista keskustellaan, huomataan kyllä, mitä pitäisi tehdä. En muista, että uhkasakkoja olisi annettu juurikaan, ainakaan kahdeksanvuotisen urani aikana.