Kanta-Häme

Sosiaalinen media on tehnyt autoilusta entistä vaarallisempaa – "Ajatus herpaantuu joskus kaikilla"

Laita vilkku päälle kääntyessäsi. Vaihda vaihdetta. Käänny oikealle kaistalle. Hidasta liikennevalojen lähestyessä.

Kaikki sujuu hitaasti mutta varmasti.

– Yritäpä samalla somettaa, kuskia kehotetaan.

Ajoit kolarin!

Odota hetki.

Simulaatio käynnistyy alusta. Taas mennään.

CAP-Autokoulu ja Lähi-Tapiola järjestivät ennen juhannusta ilmaisia ajosimulaatiokokeiluja Hämeenlinnan Innoparkissa.

Simulaattorilla sai kokeilla, kuinka puhelimen käyttö vaikuttaa ajamiseen ja havainnointiin. Tempaus oli osa Lähi-Tapiolan liikenneturvallisuuskampanjaa.

CAP-Group oy:n koulutus- ja laatupäällikön Sampsa Lindbergin mukaan ihmisen täytyy luoda itselleen pelisääntöjä puhelimen näpräämisen vähentämiseksi ratissa. Ideaalia olisi puhelimen sammuttaminen tai sen laittaminen äänettömälle.

– Uudet kuljettajat ovat hyvin vastuullisia ja osaavat hyvin olla käyttämättä puhelinta ajaessaan, mutta ajatus herpaantuu joskus kaikilla. Silloin ei välttämättä osaa toimia järkevästi, Lindberg sanoo.

Kokeneet kuskit saattavat ottaa liikenteessä enemmän riskejä.

– Mutta jos kokematon kuljettaja kiinnittää huomionsa johonkin epäolennaiseen, on vaaratilanne yleisempi. Heillä liikennetilanteiden ja auton hallinta ei tule samalla tavalla selkärangasta, Lindberg sanoo.

Poliisi valvoo luurin käyttöä ratissa ja voi sakottaa siitä, mutta vain murto-osa jää kiinni.

Hämeen poliisilaitoksen liikennepoliisin ylikomisarion Jouni Takalan mukaan uusien kuskien taidot eivät vielä välttämättä riitä puhelimen räpläämiseen ja auton ajamiseen samaan aikaan.

Myöhemmin eri ihmisryhmät, ikään ja sukupuoleen katsomatta, syyllistyvät puhelimen käyttöön ajaessa tasapuolisesti.

– Pieniä kolhuja ja läheltä piti -tilanteita syntyy puhelin kädessä enemmän. Sitä on silti vaikeaa syyttää vakavista onnettomuuksista, Takala sanoo.

Sosiaalinen media on tuonut liikenteeseen uuden vaaratekijän. Jos puhuu puhelimessa, pysyy katse vielä tiessä, mutta Instagramin selaaminen ja Snapchat-kuvan lähettäminen vievät huomion aivan toisaalle.

– Se on huono suunta, Takala sanoo.

Ajo-opetuksessa luurin käyttöä ei oikeastaan kokeilla, edes simulaattorilla, koska riskialttiiseen liikuntatapaan ei haluta totuttaa.

Jos moni syyllistyy joskus puhelimen käyttöön ajaessa, on vaikea sanoa, mikä olisi lopulta liikenneturvallisuuden kannalta parempi ratkaisu. Olisiko se nykyinen tapa, jossa luurin käyttöä ratissa ei oikeastaan harjoitella, koska huonoa tapaa ei haluta opettaa, vai kannattaisiko ihmisille antaa kokemusta puhelin kädessä ajamisesta, jotta he osaisivat vaaratilanteessa reagoida oikein ja tarpeeksi nopeasti?

– Ei ole realistista odottaa, että puhelimen käyttö ratissa loppuisi kokonaan. Siksi käsittelemme aihetta teoriassa ja annamme vinkkejä. Esimerkiksi liikennevaloissa voi vilkaista näyttöä turvallisemmin, jos on ihan pakko. Sen käytön tulee silti aina olla toissijainen toiminto, joka on mahdollista keskeyttää, kun ajotilanne niin vaatii, Lindberg sanoo.

– Uskon, että meidän olisi hyvä näyttää oppilaille ihan käytännössäkin, kuinka vaikeaa ajaminen puhelimen kanssa on. HÄSA