Kanta-Häme

Sosiaalityön vaikeutena tiedonkulku

Lastensuojelussa ei noudateta niin sanottua matalan kynnyksen puuttumista. Kaikki tahot, joiden pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus, eivät sitä tee, tai tieto ei kulje tarpeeksi nopeasti, sanoo johtava sosiaalityöntekijä Anna-Leena Vaara. Hän työskentelee Hämeenlinnan sosiaalipäivystyksessä.

Jo epäilystä pitäisi ilmoittaa

– Sosiaalipäivystykseen saisi ilmoittaa mieluummin turhaan ja liian pienestä asiasta kuin liian myöhään tai ei ollenkaan, Vaara sanoo.

Sosiaalityöntekijän tehtävä on arvioida muiden epäilysten perusteella, tarvitseeko toimiin ryhtyä. Ilmoituksen tekijän ei tarvitse tähän harkintaan käyttää aikaa.

Eri viranomaiset katsovat tilanteita eri näkökulmista, joten mielipide oikeanlaisesta puuttumisesta saattaa vaihdella.

– On sellainen tuntuma, että terveydenhuollon puolelta lastensuojeluilmoituksia on alkanut tulla herkemmin.

Vaara arvelee, että 8-vuotiaan Eerikan murhan uutisoinnin jälkeen työpaikoilla on saatettu alkaa puhua lastensuojelusta eri tavalla.

Tieto viranomaisten välillä ei kulje

Vaara sanoo, että tieto eri viranomaisilta ei aina kulje sosiaalipäivystykseen niin kuin pitäisi.

– Ilmoitus joko jätetään tekemättä eri syistä, tai sitten tieto hukkuu matkalla, Vaara sanoo.

Rikostilanteessa viranomaisten välistä tiedonkulkua ja yhteistyön toimintaperiaatteita pitäisi selkeyttää ihan käytännössä, kertoo sosiaalipäivystyksen sosiaalityöntekijä Mira Miettinen.

Sosiaalipäivystyksen mukaan yksittäiset työntekijät eivät jostain syystä tee ilmoituksia kovin helposti vaikka velvollisuus olisi.

– Esimerkiksi terveydenhuollossa saatetaan odottaa sairaalan oman sosiaalityöntekijän tulemista töihin, mikä saattaa venyä viikonlopunkin yli, Vaara sanoo.

Usein sosiaalipäivystys joutuu Vaaran mukaan kyselemään tietojen perään, vaikka asian pitäisi olla toisin päin.

Sosiaaliasia on usein myös poliisiasia

Hämeenlinnan sosiaalipäivystyksen työtä helpottaa toimiston sijaitseminen poliisin kanssa saman katon alla. Sosiaaliasia on usein myös poliisiasia, joten läheinen sijainti helpottaa molempien työtä, Vaara sanoo.

Miekkalinnassa sijaitsevan sosiaalipäivystyksen piiriin kuuluu koko Kanta-Häme. Sosiaalipäivystys hoitaa sosiaalisia hätätilanteita, kuten lastensuojelua, ikäihmisten kriisejä ja esimerkiksi lähisuhdeväkivaltatilanteita.

Sosiaalipäivystyksen tehtävä on auttaa asiakas yli kriisin akuutista vaiheesta.

– Teemme yhden työvuoron aikana niin paljon kuin pystymme, siten, että asiakas pärjää seuraavaan arkipäivään.

Apu voi tarkoittaa esimerkiksi väliaikaista yöpymispaikkaa. Sosiaalipäivystyksen avun jälkeen asiakas asia siirtyy useimmiten oman kuntansa sosiaalityöntekijöille. He auttavat elämän järjestämisessä, esimerkiksi asunnon hankinnassa ja lomakkeiden täyttämisessä.

Ikäihmisten asiat sosiaalipäivystyksen piirissä ovat Vaaran mukaan viime vuosina lisääntyneet. Vanhusten avuntarve saattaa liittyä esimerkiksi tilanteeseen, jossa toinen pariskunnasta kuolee, eikä puoliso selviydy kotona enää yksin.(HäSa)