Tuulan Taksin palveluksessa oleva taksinkuljettaja Samuli Pääkkölä ajaa kyytejä ympäri maakuntaa.
Kanta-Häme Hämeenlinna

Sote-kyydin tilaus vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä

Tilausten takeltelu hämmentää ja kiukuttaa sekä asiakkaita että takseja.

Esimerkki 1: Riihimäellä sote-kyytiin oikeutettu asiakas halusi matkustaa noin kilometrin matkan apteekista Prismaan. Tampereen Aluetaksi välitti kyydin noin 70 kilometrin päässä sijaitsevalle hauholaistaksille. Periaatteessa sopimustaksi ei saisi kyydistä kieltäytyä.

Esimerkki 2: Iäkäs herra lähti tilasi sote-kyydin asioidakseen kaupassa. Hän ei todennäköisesti tiennyt tai muistanut, ettei taksi enää saa odottaa asioinnin ajan, eikä tilannut samalla paluukyytiä. Sitä hän joutuikin odottamaan kaksi tuntia, koska sote-kyyti pitää tilata todellakin vähintään 2 tuntia etukäteen.

Syyskuun alusta ikäihmisten ja vammaisten Kanta-Hämeen sote-kyydit on järjestänyt maakunnallinen kuljetuspalvelukeskus (makupa). Käytännössä kyytejä välittää tarjouskilpailun voittanut Tampereen Aluetaksi.

Samalla taksikortit ovat jääneet historiaan. Sen sijaan kuljetuspalvelun käyttöön tarvitaan kuvallinen henkilötodistus, esimerkiksi passi, henkilötodistus tai kuvallinen Kela-kortti.

Uudistuksen alku on aiheuttanut jälleen suurta sekaannusta, sillä välitystoiminta takeltelee samaan tapaan kuin Kela-kyydeissä.

Muutamassa päivässä on ilmaantunut niin hämmentyneitä asiakkaita kuin kiukkuisia taksiyrittäjiä.

Kuljetuksilla on tiukat Hämeenlinnan, sote-lautakunnan hyväksymät säännöt

Kuljetuspalvelussa olevat taksit eivät saa odottaa makupa-asiakasta kuin enintään pari minuuttia. Kyyti on tilattava mieluummin edellisenä päivänä tai viimeistään kaksi tuntia etukäteen.

Autoilija Tuula Eskola harmittelee, että kyytibyrokratia on lisääntynyt kertaheitolla melkoisesti.

– Auto on täynnä erilaisia laitteita. On menty ajassa taaksepäin verraten aikaisempaan taksikorttipalveluun.

Osin samat autoilijat ja autot ajavat sekä Kela- että sote-kyytejä, mutta ne ovat kaksi erillistä järjestelmää.

– Samaan osui vielä taksiuudistus. Usein luullaan, että nämä kuljetuspalvelujen muutokset johtuvat siitä, mutta sekin on aivan erillinen asia, Eskola kertoo.

Sekin rutinoituneita asiakaspalvelijoita oudoksuttaa, ettei esimerkiksi apteekin tai kaupan pihassa saa asiakasta odottaa, vaikka tämä asioisi nopeastikin.

– Olemattomia kyytejä, vääriä osoitteita, puutteellisia hintatietoja ja odottaa ei saa, mutta ilmaiseksi makupa-kuljetuksissa kuitenkin joudumme asiakasta odottamaan, avustamaan autoon ja autosta. Siinä alkutunnelmia., Eskola kertaa sote-kyytien alkua.

Kanta-Hämeessä Riihimäen seudulla sote-kyydit tulivat Tampereen Aluetaksin välitettäviksi jo heinäkuun alusta.

Aluksi osa ajoista jäi jopa kokonaan ajamatta (HäSa 23.7.). Yhä on vaikeuksia saada kyytitilaus perille. Koska kyytejä yhdistellään, pihaan on saattanut kurvata jo valmiiksi täysi taksi.

Riihimäkeläiset sote-kyytien käyttäjät ovat olleet kiukuissaan myös siitä, että menettävät yksityisyyden suojansa, kun muut kyytiläiset saavat tietää, mihin kukin on matkalla.

Kuljetussuunnittelija Hannamaija Permikangas kertoo, että Riihimäen suunnalla on meneillään täydentävä tarjouskilpailu lisäautojen saamiseksi.

– Se on ns. käänteinen urakka eli kaikki tarjoajat, jotka täyttävät kriteerit, hyväksytään mukaan.

Sote-kuljetusten kilpailutuksessa on kolme hintaluokkaa, joihin autoilijat voivat ilmoittautua.

– Ensimmäisenä kyytiä pyritään aina tarjoamaan halvimmassa hintaluokassa ajaville autoille.

Kanta-Häme on jaettu seitsemään liikennöintialueeseen. Niillä sote-kyytejä ajaa tällä hetkellä 150 autoa.

– Mahdollisen päivystystarpeen vuoksi autot on nimetty tietyille alueille, mutta ne voivat ajaa sote-kyytejäkin missä vain Kanta-Hämeessä. Näin kyytien yhdistäminen mahdollistuu. HÄSA

Sote-kyydit

Sote-kyytejä myönnetään vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain perusteella. Niihin tarvitaan lääkärintodistus.

Kyydit on tarkoitettu asiointiin tai vapaa-ajan harrastuksiin pääsemiseksi.

Makupan piiriin tulivat myös kiireettömät, taksilla tehtävät sairaskuljetukset.

Kyydit myöntää kotikunta, niiden määrä vaihtelee asiakkaan tarpeen mukaan.

Asiakas maksaa niistä joukkoliikennetaksan mukaisen omavastuuosuuden.

Ohjeiden mukaan kuljetus on tilattava numerosta 0100 4135 mieluummin edellisenä päivänä, kiireellisessä tapauksessa kaksi tuntia etukäteen.

Asiakkaan on oltava valmiina 15 minuuttia ennen sovittua aikaa ja varustauduttava odottamaan 15 minuuttia sovitun ajan jälkeen.

Kyytejä on mahdollista yhdistää.

Sote-kuljetuksissa autoja on nyt: Kanta-Hämeenlinna-Renko 49, Janakkala 12, Hattula-Kalvola 9, Hauho-Lammi-Tuulos 17, Riihimäen seutu 23, Forssa-Tammela 34, Humppila-Jokioinen-Ypäjä 6.

Tampereen Aluetaksilla on kyytejä vakituisesti käyttävien asiakasprofiilit.

Tietokoneohjelma välittää ja yhdistelee kyytejä.

Tuoreimpia artikkeleita