Kanta-Häme

Sote-laki uhkaa kaatua valiokunnassa rahoitusmalliin

 

Vaikeaa sote-lakiesitystä keinuttaa nyt rahoitus. Perustuslakivaliokunta ruoti lakiesitystä tiistaina. Yhä useampi jäsenistä oli sitä mieltä, että lausunnon antaminen näillä eväillä on mahdotonta. Joka tapauksessa jonkinlainen lausunto valiokunnalta on piakkoin tulossa.

– Saamme lausunnon kahdessa viikossa valmiiksi. Siinä otamme kantaa, onko lakiesityksessä sellaisia kohtia, jotka ovat ristiriidassa perustuslain sisällön kanssa. Pyrimme analysoimaan asiantuntijalausuntoja mahdollisimman laajalla konsensuksella, toteaa valiokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.).

Tässä vaiheessa hän ei halua lähteä spekuloimaan sitä, kaatuuko sote lausuntoon vai ei.

Jo aiemmin on todettu, että esitystä on vaikea sovittaa yhteen kansanvaltaisuuden ja perustuslain kanssa. Nyt pinnalle pulpahti rahoitusmalli. Monen valiokunnan jäsenen mielestä se on yhtä tärkeä asia kuin demokratian toteutuminen suuressa sote-alueessa.

Perustuslaillisia ongelmia syntyy siitä, että kunnat joutuvat eriarvoiseen asemaan. Kuntien väliset veroprosenttierot kasvavat tuntuvasti, keskimäärin 8–8,5 prosenttiyksikköä.

Pelkona on, että prosentit nousevat erityisesti niissä kunnissa, joissa palvelut on jo karsittu minimiin.

– Malli jakaisi kunnat voittajiin ja häviäjiin. Pahimmillaan ero veroprosenteissa kasvaisi 11,3 prosenttiin riippuen siitä, asutko Kemijärvellä vai Helsingissä. Onko kuntalainen tällöin perustuslain mukaan verotuksellisesti tasa-arvoinen, kysyttiin valiokunnassa.

Puheenjohtaja Koskisen mukaan lakiesitykseen liittyvät ongelmakohdat ovat olleet koko ajan valiokunnan tiedossa.

– Kyllä ne varmaan jollain tavalla tulevat lausunnossa olemaan mukana, hän toteaa.

Valiokunnassa ovat viime viikkoina ovet käyneet tiuhaa tahtia. Asiantuntijoita on kuultu monella suulla. Pääviesti on ollut, että esitykseen suhtaudutaan kriittisesti.

Lännen Median tietojen mukaan nyt haetaan uutta vaihtoehtoista mallia rahoitukseen, jotta esitystä voidaan viedä eteenpäin. Päätöksentekoa haittaa kuitenkin tietojen puute.

Valtiovarainministeriö on yrittänyt selvitellä, mistä suuret erot sote-kustannuksissa johtuvat. Yksi syy on, että osa on tuottanut suppeammat ja huonommat palvelut, jolloin hintalappukin on edullisempi. Ongelma on, että hintaerojen vaihteluista ei ole olemassa tutkimustietoa.

Rahoitusmallia ovat arvostelleet niin kokoomuslaiset, keskustalaiset kuin demarit.

Lännen media sai tiistaina kiinni suurimman osan perustuslakivaliokunnan jäsenistä. Osa arvioi, että lakiesityksen kohtalo voi olla muutamasta äänestä kiinni.

– On selvää, ettei se ole läpihuutojuttu. Toisaalta paineita aiheuttaa puolueiden yhteinen tahto, että asia pitää saada eteenpäin. Jos ei mitään saada aikaiseksi nyt, on seuraavalla hallituksella jälleen iso työmaa, kun se joutuu aloittamaan asian alusta.

Joku pelkää lausunnon jäävän puolitiehen.

– Onko se vain jokin raakile, johon jää paljon jatkoselvitettävää? valiokunnassa pohditaan. (LM–HäSa)

Vastauksia valuvikoihin, kiitos

Napina sotesta kiihtyy. Kokoomuksessa pieni, mutta ärhäkkä ryhmä on kirjannut sote-esityksen toiminnallisia valuvikoja.

– Meillä ei ole mitään perustietoja päätöksentekoa varten. Silti painostus valmistelevasta koneistosta on kova, sanoo ryhmän isä, kansanedustaja Harri Jaskari (kok.).

Hän jatkaa, ettei päätöksiä voi tehdä, ennen kuin avoimiin kysymyksiin löytyvät vastaukset.

– Jos niitä ei tule, on laki syytä pistää uuteen valmisteluun.

Jaskarin mukaan kukaan ei ole halunnut läpivalaista eri tuottajien tarjoamien palvelujen kustannuksia tai laatua. Ehkä pahin vika on se, että palvelujen tilaaja voisi olla sama kuin tuottaja.

– Mitä houkutusta on kehittää palveluja, kun voi itse päättää siitä, tuottaako kaiken itse vai antaako jotakin muille, hän kysyy.

Epäilijöitä on muitakin. Ainakin keskustan ja rkp:n riveistä on nyökytelty Jaskarin kysymyksille.

Riikka Happonen, Anita Simola