Sote-kyytiläinenkin voi jatkossa tilata Kanta-Hämeessä taksin ilman ennakkovarausta. Äkkilähdöt auttavat esimerkiksi kauppareissulta kotiin lähteviä vanhuksia, jotka eivät ole vielä lähtiessään tienneet, kauanko kaupungilla asiointi kestää. Kela-kyytejä muutos ei koske. Kuva Kanta-Hämeen keskussairaalalta. Kuva: Esko Tuovinen
Kanta-Häme

Sote-taksin voi jatkossa tilata Kanta-Hämeessä ilman ennakkovarausta – Kitkerä asiakaspalaute johti palvelun parantamiseen

Ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssén: Luksuspalveluun tottuminen on lisännyt asiakkaiden muutosvastarintaa.

Kanta-Hämeen sote-taksipalvelua parannetaan uudella pikakyytimahdollisuudella. Ensi maanantaista lähtien sote-kyytiläinen voi tilata osan matkoistaan normaalin taksimatkan tapaan suoraan eli ilman ennakkotilaussääntöä.

– Tämä on selvä kädenojennus asiakkaille, joilla on tarvetta myös nopeammille lähdöille, sanoo ostopalvelupäällikkö Tuulikki Forssén Hämeenlinnan kaupungilta.

Sote-taksia käyttävä voi turvautua pikamatkaan enintään neljä kertaa kuukaudessa.

Normaalit sote-kyydit on tilattava jo edellisenä päivänä kello 14:een mennessä ja ennakoimattomissakin tapauksissa viimeistään kahta tuntia ennen matkaa.

Sote-taksikyydit ovat kuntien vanhuksille ja vammaisille myöntämiä kuljetuspalvelumatkoja, jotka liittyvät virkistykseen, opiskeluun ja kauppareissujen kaltaiseen arkiseen asiointiin. Terveydenhoitoon liittyviin matkoihin myönnettyjä Kela-kyytejä muutos ei koske. Niihin pätevät samat tilaussäännöt kuin normaaleihin sote-kyyteihin.

Ennen viime kesän taksiuudistusta kaikki sote-kyydit pystyi tilaamaan suoraan. Forssén näkee, että aiempaan “luksuspalveluun” tottuminen on saanut muutoksen tuntumaan vaikealta.

Hän huomauttaa, että sote-kuljetuksilla korvataan joukkoliikennettä, ei omaa autoa.

– Jokainen ihminen joutuu hiukan suunnittelemaan menojaan, ja joukkoliikenteen käyttäjä joutuu myös huomioimaan aikatauluja.

– Sote-matkojen tarkoitus on tuoda niiden käyttäjät samalle viivalle muiden ihmisten kanssa. Jos esimerkiksi minulle tulee jostain syystä tarve äkilliselle taksikyydille, minun pitää tilata ihan normaali taksi. Hekin voivat toimia siinä tilanteessa aivan samalla tavalla. Yhteiskunnan maksamilla kuljetuksilla ei voida koskaan kattaa täysin aukottomasti kaikkia sote-asiakkaiden kuljetustarpeita.

Yhteiskunnan maksamien kuljetusten ennakkovaraussäännöllä pyritään siihen, että matkoja pystyttäisiin yhdistelemään mahdollisimman järkevästi. Forssén ei sulatakaan syytöksiä “vanhusten ja sairaiden kyykyttämisestä”.

– Valittaminen johtuu varmaan osittain siitäkin, että uudet asiat koetaan ylipäätään vaikeiksi tai mahdottomiksi. Sote- ja Kela-takseja koskevaa uudistusta ruvettiin arvostelemaan jo ennen kuin koko järjestelmää oli edes aloitettu.

Sote- ja Kela-taksien kilpailutuksella kautta Suomen on pyritty hillitsemään kustannusten paisumista.

– Se on edellytys sille, että näitä matkoja pystytään ylipäätään järjestämään tulevaisuudessa, kun budjetit edelleen kiristyvät.

Sote- ja Kela-kyydit Kanta-Hämeessä välittää Tampereen Aluetaksi. Yhtiö ei ole vielä kyennyt suoriutumaan sopimusvelvoitteistaan, vaikka onkin vähitellen kyennyt parantamaan toimintaansa. Uudistuksen alkuvaiheessa ongelmia oli varsinkin tilauspuhelujen läpimenossa.

Maakunnallisen kuljetuspalvelukeskuksen (makupa) ohjausryhmän puheenjohtaja, Hämeenlinnan kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri kertoo, että puutteita ja virheitä on ilmennyt yhä erityisesti laskutuksissa ja raportoinnissa.

– He ovat koko ajan parantaneet juoksuaan.

Ostopalvelupäällikkö Forssén muistuttaa, että kuljetuspalvelun takkuaminen on johtunut nimenomaan Tampereen Aluetaksin järjestelmäongelmista, ei kunnista tai itse uudistuksesta.

– Kilpailutusasiakirjat olivat hyvät, ja me tilasimme hyvää laatua. Ei ole kuitenkaan ollut yksinkertaista saada näin isoa, koko maakunnan kokoista pakettia toimimaan, hän sanoo.

– Tampereen Aluetaksi on tehnyt kaikkensa, jotta palvelu saataisiin toimimaan niin, että kaikki osapuolet olisivat tyytyväisiä. On kaikkien etu, että palvelu saadaan pelaamaan.

Riihimäen seutu siirtyi Tampereen Aluetaksin järjestelmään viime heinäkuun alussa, Hämeenlinnan ja Forssan seudut syyskuun alussa.

Kanta-Hämettä pahemmin sote- ja Kela-kyydit ovat tökkineet vain Uudellamaalla. Siellä Kela vaihtoi juuri Kela-kuljetuksista vastanneen taksiyhtiön toiseen ja tiukensi palveluntuottajan velvoitteita. HäSa

Tuoreimpia artikkeleita