Kanta-Häme

SSAB:ssa työ sujuu nyt kuin valssi

Teräsyhtiö SSAB:n vuosi on alkanut näyttää orastavan myönteiseltä.

Hämeenlinnassa päämajaansa pitävä SSAB:n Euroopan divisioona Europe teki liikevoittoa ensimmäisen puolen vuoden aikana 248 miljoonaa kruunua eli noin 25,8 miljoonaa euroa. SSAB Europe -tytäryhtiön osuus koko konsernin käyttökatteesta oli 39 prosenttia.

SSAB Europe teki voittoa toisella neljänneksellä ensimmäistä kertaa vuoteen, ja yhtiön osakkeiden kurssit ovat Helsingin ja Tukholman pörsseissä kivunneet takaisin alkuvuoden hankaluuksista. Juuri päättyneen kolmannen neljänneksen tulokset julkaistaan tämän kuun lopussa, ja nähtäväksi jää, onko nousu pitänyt.

Nämä asiat ovat vaikuttaneet eniten yhtiön Hämeenlinnan-toimipisteeseen.

Fuusio saatu päätökseen

Vuonna 2014 Rautaruukki sulautui ruotsalaiseen teräsyhtiö SSAB:hen. Fuusio merkitsi sitä, että Hämeenlinnaan keskitettiin yhtiön sinkittyjen terästen valmistus.

Konsernin puolivuotiskatsauksessa toimitusjohtaja Martin Lindqvist totesi, että yhdistymienn on saatu päätökseen ja koko SSAB-konserni saavutti yli kahden miljardin kruunun eli yli 200 miljoonan euron kustannussäästöt.

Henkilöstömäärä väheni koko SSAB Europessa 197:llä nykyiseen noin 6950:een. Heistä noin 900 työskentelee Hämeenlinnassa.

Hämeenlinnaan siirrettiin Borlängesta Ruotsista sinkittyjen terästen valmistus, ja sinkityslinjojen koko kapasiteetti on Hämeenlinnassa käytössä. SSAB Europen varatoimitusjohtajan ja Hämeenlinnan tehtaanjohtajan Jarmo Kastellin mukaan Hämeenlinnassa toimii myös tutkimuslaboratorio, joissa keskitytään pinnoitettujen terästen ja putkituotteiden kehitykseen.

– Samanaikaisesti Hämeenlinnasta siirrettiin pinnoittamattomien tuotteiden valmistusta Ruotsiin, sanoo Kastell.

Autoteräksellä kysyntää

Hämeenlinnan-tehdas on hyötynyt siitä, että sinkitystä on keskitetty kaupunkiin. Sinkityksessä metallia pinnoitetaan, mikä estää sen ruostumista.

Luja, sinkitty ja heikosti ruostuva teräs on puolestaan löytänyt ostajia autoteollisuudesta. Ruotsalaisyhtiöllä oli valmiiksi hyvät yhteydet autoalalle.

Jarmo Kastellin mukaan juuri autoteollisuudessa tilauksien kasvu on ollut merkittävää. Tilauksia menee autoteollisuudelle ympäri maailman.

– Teräksemme ovat usein turvaosia ja korin kantavia rakenteita. Olemme sanoneet, että teräksemme ominaisuudet näkyvät täysin vain, jos auto joutuu kolariin. Silloin menee hyvin, kun teräksen äärimmäisiä ominaisuuksia ei tarvitse autossa hyödyntää, Kastell kuvailee.

Epävakaat markkinat

Eurooppalaisille terästuottajille harmaita hiuksia tuottaa teräksen epävarma hinta, joka puolestaan johtuu Kiinan talouskasvun heikkenemisestä.

Rakentamisen ja investointien hidastuessa Kiinassa on syntynyt teräksen ylituotantoa, jota on puolestaan myyty alihintaan muualle. Tämä on romahduttanut teräksen maailmanmarkkinahinnan, mistä ovat huolestuneet OECD ja Kansainvälinen valuuttarahasto IMF.

Juuri teräksen heikentynyt markkinahinta oli suurena syypäänä SSAB:n heikkoon kannattavuuteen loppuvuonna 2015.

Nyt markkinahinta on noussut alkuvuodesta, ja tuoreessa raportissaan IMF on väläyttänyt Kiinan halusta hillitä teräksen ylituotantoa.

– Markkinoilla olemme valmiita olemaan kilpailussa mukana, kunhan kilpailu on rehtiä ja pelisääntöjen mukaista, tiivistää Kastell. HäSa