Kanta-Häme

Steppiartisti Jussi Lindroos pitää huolta lihaksistaan ja unelmoi elokuvien teosta

Steppiartisti Jussi Lindroosin elämä on monipuolista sillisalaattia.
Jussi Lindroos on opettanut steppaamista Hämeenlinnassa kymmenisen vuotta. Tunnit Hämeenlinnan Tanssi- ja liikuntakeskuksessa repeävät välillä kikatteluksi. Se on hienoa, kun oppilaat sanovat tanssituntien tuntuvan siltä kuin olisi mukana bändissä.

Pieni poika tykkäsi laulamisesta. Sitten hänen silmiinsä osui musikaali, jossa stepattiin.

Kuusivuotiaana poika pääsi tanssitunneille eikä ole sittemmin niitä lopettanut. Tosin, nyt 34-vuotiaana, Jussi Lindroos on mahdollisesti ollut enemmän tunteja antaneena kuin ottaneena osapuolena.

Turussa asuva tanssitaiteilija- ja -tuottaja on käynyt opettamassa hämeenlinnalaisia nuoria ja aikuisia tanssimaan jo reilun vuosikymmenen ajan. Hänen steppitunneillaan soi moderni afroamerikkalainen rytmimusiikki, swing, jazz sekä musikaalisävelmät.

Lindroosin omalla aikajanalla vuosi 1999 oli käänteentekevä. Karjaalla järjestettiin kansainvälisiä Feet beat -steppifestivaaleja, missä vieraili laaja kirjo eri tyylien opettajia.

Yksi heistä oli Miriam Nelson, joka työskenteli mm. Paramount Picturesille ja laati tanssikoreografiat Disney Landin avajaispäivän juhlallisuuksiin.

– Hänessä oli taikaa ja potkua. Aamupalalla viiliä syödessämme hän kertoi, millaista oli työskennellä Ingrid Bergmanin kanssa, muistelee Lindroos.

– Vasta hiljattain menehtynyt Miriam ehti elää 98-vuotiaaksi.

Esiintyminen ja opettaminen, Suomi ja ulkomaat lomittuvat Lindroosin elämässä. New York ja Euroopan metropolit ovat paikkoja, joista hän hakee innostusta ja vaikutteita sekä opettamiseen että omaan taiteeseen.

Kotikaupungissaan hän on tuottanut vuosia perkussiivisen tanssin ja elävän musiikin RitmÅbo-esityssarjaa sekä Turku Rhythm We -tapahtumia.

Lindroos luonnehtii itseään fuusioartistiksi, joka työskentelee yhtenä päivänä kansanmusiikin soittajien, toisena kameroiden kanssa. Arki on monipuolista sillisalaattia.

– Uusin projektini ovat Feet Sonic soolokonsertit, joissa laulan ja tanssin samaan aikaan. Tällä hetkellä jumppaan ääntäni.

Omaa kehoaan työkaluna käyttäville on tyypillistä siirtyä iän karttuessa esiintyjän roolista entistä enemmän opettajan töihin, mutta Lindroos on toista maata.

– Suuntaan taiteelliseen työskentelyyn, jolla on vahva yhteys live-musiikkiin.

Tavoitteena hänellä on – ei enempää eikä vähempää kuin – uusi tanssi-ilmaisu. Siihen hän pyrkii liikkuvan kuvan avulla.

– Steppi vaatii esitystilalta aika paljon. Koska elokuvassa voi käsitellä tilaa ja ääntä erikseen, pystyn käyttämään sellaisia tiloja, joita ei äänen ja akustiikan takia voi muuten hyödyntää.

Steppi on Jussi Lindroosin mukaan laji, jonka opiskelun voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Jos tanssija saa paikkansa rikki steppaamalla, tekee hän jotakin teknisesti väärin tai tekee liikkeet liioiteltuna.

– Esimerkiksi 42nd Street -musikaalista näkee maailmalla versioita, joissa askeleita pakotetaan hampaat irvessä. Lähtökohta stepissä kuitenkin on, että käytetään kehon omia luonnollisia liikeratoja.

Lindroosin mielestä nuoret voivat halutessaan hyppiä ja juosta enemmän kuin vanhat, ja molemmissa tapauksissa esityksestä voi tulla upea.

– Vanhemmilla tanssissa saa näkyä elämänkokemus ja karaktääri. Parhaimmissa esityksissä tanssijan oma persoonallisuus tulee esille.

Lindroos saa stepin kuulostamaan inhimilliseltä lajilta, mutta jos sitä haluaa harrastaa kivuttomasti, on alaraajoista pidettävä huolta. Ensin jaloissa rakennetaan tiettyjä tukilihaksia, sen jälkeen niiden kuntoa pidetään yllä.

– Muista aina lihasten venyttely, Jos pääsee hierontaan, se on hieno juttu. Ole fyysisesti muutenkin aktiivinen. Tee joka päivä jotakin, ohjeistaa Lindroos.

– Itse tykkään uida. Käyn myös kuntosalilla, ja kävely on hyväksi.

Steppi oli Lindroosin mukaan poissa muodista 1970–1990-luvuilla, mutta juuri tällä hetkellä hän näkee tilanteen oikein hyvänä. Tanssiminen elää musiikin kainalossa.

– Jazz ja hip hop kuuluvat samaan afroamerikkalaiseen musiikki- ja tanssiperheeseen.

Myös Suomessa eletään mielenkiintoista vaihetta. Mm. vuosituhannen vaihteessa järjestetyt suositut festivaalit nostivat tanssijoiden tasoa, ja nyt he vievät tanssia omaan suuntaansa.

– Nykypäivän tekijöillä on paljon tietoa ja tekemiseen on tullut perspektiiviä. Se alkaa tuottaa hedelmää.

Joitakin päiviä haastattelun jälkeen Lindroos lähettää sähköpostiviestin.

– Syyskuussa tehty Le Shuffle Pont -steppivideo päätyi muuten tänään Australiassa mukaan radiolähetykseen.

Tyypillinen steppaajan työpäivä siis. HÄSA

HÄSA

Tanssitaiteilija ja -tuottaja

Unelma?Esiintyä Radio City Music Hallissa New Yorkissa.Motto?Koreografilegenda Miriam Nelsonin sanoin: Elä mielenkiintoinen elämä.Mitä ajattelin, kun heräsin aamulla?En saanut nukuttua tarpeeksi pitkään.Millainen on hyvä työpäivä?Se sisältää liikuntaa, kansainvälisten suhteiden hoitoa ja sosiaalista vuorovaikutusta. Millainen on takkuinen työpäivä?Jos pitää olla monessa eri roolissa eikä pysty keskittymään yhteen asiaan kerrallaan.Mikä musiikki liikuttaa juuri nyt parhaiten?Ricky-Tick Big Band. Se on uutta ja kiinni omassa elämässä.