Kanta-Häme Riihimäki

Stressiin saa apua joogahieronnasta – tietoisuus kehosta ja läsnäolo hetkessä kasvavat, katso video

Mistä on kysymys, kun Hämeen Sanomien toimittaja heittäytyy banaaniksi, joutseneksi, perhoseksi ja lopulta vielä lapseksi?

 

Aina on tilaa yhdelle uudelle hyvinvointielämyskokeilulle! Koska joogaan silloin tällöin ja hoidatan kroppaani hieronnalla, joogahieronta herättää uteliaisuuttani.

On pakko ottaa selvää yhdistelmästä, johon en ennen ole törmännyt. Siis lähden koekaniinina Hyvinvointikeskus Onnimanniin Riihimäelle fysioterapeutti Maria Lehtosen luo.

Saan ohjeet pukeutua kevyesti, vaikka ihonmyötäisiin jumppavaatteisiin. Pusero saa olla pitkähihainen. Aikaa koko hoitoon pitäisi varata 90 minuuttia.

– Tässä yhdistyvät yin-jooga ja shiatsu. Venyttävässä jooga-asanassa ollaan tarpeen mukaan jopa viiden minuutin ajan. Minä tehostan harjoituksen vaikutusta shiatsu-hieronnalla akupainalluksin, vedoin ja venytyksin, Lehtonen kertoo.

Hoitosalissa odottavat lämpimät tunnelmavalot, paksu futonpatja, pari sylinterinmallista ja napakkaa bolsterityynyä sekä korkkinen tiili. Tuttuja välineitä joogatunneilta. Mieli alkaa heti rauhoittua ja futon kutsua lepäilemään.

Minulla ei ole aiempaa kokemusta shiatsusta, mutta ennakkoluuloja riittää. Ettei vain olisi sukua reikille, jossa hoitajan kädet lepäilevät hoidettavalla ruumiinosalla tai usein vain sen päällä ilmassa.

– Shiatsun juuret ovat lähes 3 000 vuotta vanhassa kiinalaisessa lääketieteessä. Tässä avataan energiatukoksia painelemalla akupisteitä. Passiivinen yin-jooga on aktiivisen yan-joogan tasapainottava vastakohta, jossa keho pysähtyy ja rauhoittuu.

 

Polsterein tuettu jooga-asento venyttää koekaniinin reisiä. Fysioterapeutti Maria Lehtonen tehostaa venytyksen vaikutusta vahvalla käsittelyllä.

 

Hoidon aluksi asetun mahalleni makaamaan bolsterin päälle, kädet ja jalat leväten alustaa vasten. Maria Lehtosen kädet lämmittävät harteitani, hitaasi sivellen. Olen varma, että rentoudun ja rauhoitun.

– Anna hengityksen virrata vapaasti syvälle palleaan saakka ja takaisin ulos, hitaasti. Anna hengityksen vapauttaa jännitykset. Seuraa hengityksen kulkua, keskity hengitykseen.

Ohjaaja osuu arkaan paikkaani: kuvittelen olevani rento, mutta olen kuin viulun kieli. Rentouttava syvään hengittäminen ei ole helppoa. Nyt siihen saa ohjausta ja aikaa keskittyä sen ylläpitoon.

Samalla, kun Maria Lehtonen alkaa painella selkärankaani ympäröiviä akupisteitä – oi, ah, voi, uuh, nam – hän kertoo rauhallisella äänellä joogahieronnasta.

Yinin jooga-asanat eli venyttävät asennot kohdistuvat kehon syviin osiin: sidekudoksiin, nivelsiteisiin, niveliin ja faskioihin.

Maria Lehtonen selittää, että joogahieronnassa samoin kuin joogassa ja erilaisissa faskiahoidoissa käsitellään myofaskioita eli lihas-, jänne ja nivelsidekalvoja. Niillä on paljon hermopäätteitä, jotka kuljettavat informaatiota aivoihin.

– Kehon meridiaaneissa eli energiakanavissa virtaavan energian tukoksia vapautetaan painamalla peukalolla akupisteitä.

Ooh, reiteni ulkosyrjältä löytyy jumi, jonka säteily tuntuu koko jalan pituudella kahteen pikkuvarpaaseen saakka. Meridiaani tuntuu tiukkana kuminauhana. Se sama repii iltaisin levottomina jalkoina.

Selän käsittelyn jälkeen käännyn vatsalleni perhosasentoon: jalkapohjat vastakkain, polvet lattiaa hipoen. Sitä seuraa banaani: keho kaarelle, jolloin toinen kylki venyy. Käännös vatsalle, joutsen-asanaan ja lapsen lepoasentoon.

Asennot vaihtuvat ja napakat sormet löytävät energiatukoksen toisensa jälkeen. Akupisteistä vaikuttavimmat löytyvät alavatsaltani lantioluiden kaarien alta ja munuaisten seudulta. Jalkapohjat ja akillesjänne kirkuvat kivusta, enkä edes aavistanut, kuinka äreät varpaat ja jopa sormet minulla on. Työstettävää riittää.

Hyvänolon tunne leviää lämmön mukana napakoiden näppien alla. Seuraan mielessäni kirkkaankeltaista energiaa, joka virtaa työskentelevien käsien alta raajojen päähän saakka.

Havahdun huomaamaan, etten jännitä. Jokin akupiste kimoilee tuon tuostakin ja heijastelee pitkälle, nautinnollisesti. Tuskan hiki ei kuitenkaan tällä kertaa valu, kuten niin monella hierontapöydällä on käynyt. Näppivoimaa riittää, mutta juuri sitä haen ja kaipaan.

Yhdistämällä yin-joogan ja shiatsun Maria Lehtonen parantaa venytysten vaikutusta.

– Jooga venyttää lihaksia ja fascioita. Ohjauksessa päästään hakemaan parhaiten vaikuttava asana-asento, jota ei ole aina helppo löytää yksin.

Loppurentoutus kruunaa tehokkaan hoitosession ja vaivuttaa lähes uneen. Nousen futonilta raukeana. Munuaiseni säteilevät taas energiaa, luottavaisuutta ja turvallisuutta. Futonille jäivät munuaisten stressaantumisen aiheuttama pelko, epävarmuus ja uupumus. HÄSA

Koekaniinin porkkanat

Hämeen Sanomien koekaniini antaa joogahieronnasta täydet viisi porkkanaa. Plussaa napakasta käsittelystä, eri asentojen ja painallusten vaikutusten kuvailusta ja salin viihtyisyydestä.