Kanta-Häme Hämeenlinna

Suhdannebarometri: Matkailuelinkeino toivoo Kanta-Hämeeseen vahvaa alueellista matkailubrändiä

Elinvoimaa Hämeeseen ry:n kyselyyn vastasi vain kymmenen prosenttia alan toimijoista.
Elinvoimaa Hämeeseen ry:n tavoitteena on kasvattaa alueen matkailijamääriä vuosina 2020–2024 niin, että alue nousee 19 maakunnan vertailussa sijalta 16 kärkikymmenikköön. Kuva: Riku Hasari
Elinvoimaa Hämeeseen ry:n tavoitteena on kasvattaa alueen matkailijamääriä vuosina 2020–2024 niin, että alue nousee 19 maakunnan vertailussa sijalta 16 kärkikymmenikköön. Kuva: Riku Hasari, arkisto

Kanta-Hämeen matkailutoimijoista 60 prosenttia pitää ylivoimaisesti tärkeimpänä matkailun kehityskohteena vahvan alueellisen matkailubrändin rakentamista.

Tämä selviää Elinvoimaa Hämeeseen ry:n marraskuussa toteuttamasta suhdannebarometrikyselystä.

– Tänne kaivataan yhteistä matkailun edistäjää eli matkailuorganisaatiota, ja nyt sellainen on tehty Elinvoimaa Hämeestä ry:stä. Olemme vasta alkutaipaleella. Brändimuutos on jo tehty, kun Go Tavastiasta on siirrytty markkinoinnissa Visit Hämeeseen, kertoo Elinvoimaa Hämeeseen ry:n toiminnanjohtaja Janne Tienpää.

Matkailun kolme kivijalkaa ovat tunnettuus, vetovoimaisuus ja saavutettavuus.

Yhteistyötä yhteisen päämäärän eteen

Keskeisimpinä tekijöinä matkailubrändin pitkäaikaiseen puuttumiseen Kanta-Hämeestä Tienpää pitää yhteistyön ja luottamuksen puuttumista matkailutoimijoiden kesken.

– Jokainen toimija toimii omassa viitekehyksessään. Meillä pitää olla yksi yhteinen foorumi, yhteinen suunta ja viesti sekä yhteistyötä. Väki pitää sitouttaa yhteisen Visit Häme -brändin alle.

Brändin keskeisiä tavoitteita ovat kokousmatkailun kasvattaminen, ulkomaanmarkkinointi, tapahtumien hankinta sekä luonto- ja kulttuurimatkailun vahvuuksien esiin nostaminen. Brändin viisivuotisteemoja vuosille 2020–2024 yhdistys ei vielä julkista.

Apua mikro- ja pienyrityksille

Janne Tienpää painottaa, että matkailun kolme kivijalkaa ovat tunnettuus, vetovoimaisuus ja saavutettavuus.

– Tunnettuus tulee brändin kautta, vetovoimaisuus kiinnostavien kohteiden ja teemojen kautta ja saavutettavuus siitä, että palvelut ovat ostettavissa on line (verkossa). Myös liikenneinfran täytyy olla kunnossa.

Yhdistys aikookin ensi kevään aikana tarjota mikro- ja pien yrityksille digitaalista myyntialustaa helpottamaan markkinointityötä ja saavutettavuutta.

Lisäksi yhdistys on mukana markkinointitoimenpiteissä. Hämeen tunnettuutta se aikoo Visit Häme -brändin nostamisen lisäksi kasvattaa on line -näkyvyyttä lisäämällä ja tuomalla matkailutoimittajia vierailuille.

Pitää olla kehityksessä mukana

Ulkomaanmarkkinoinnissa yhdistys tekee yhteistyötä Järvi-Suomen Lakeland-markkinoinnin kanssa.

Ulkomaalaisia matkailijoita aiotaan houkutella myös ajatuksella, että Kanta-Häme on vain tunnin matkan päässä Helsinki-Vantaan lentokentältä.

– Suomessa on paljon organisaatioita, jotka tekevät paljon työtä matkailun eteen, kuten Visit Finland ja Finnair. Meidän pitää olla tässä kehityksessä mukana, sanoo Elinvoimaa Hämeeseen ry:n puheenjohtaja Juha-Pekka Tuominen, joka on myös Petäys Resortin omistajayrittäjä. HÄSA

 

Kanta-Hämeen matkailun suhdannebarometri 2019

Kysely lähetettiin marraskuussa yli 500 matkailutoimijalle, vastauksia tuli 53. Vastausprosentti oli 10.

Toteutettiin ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa, jatkossa julkaistaan vuosittain Elinvoimaa Hämeeseen ry:n tuottamana.

Puolella yrityksistä matkailijamäärät kasvaneet. 9 prosenttia ennakoi kasvua 2020.

Yrityksistä 45 prosentilla liikevaihto on kasvanut. 60 prosenttia arvioi kasvun olevan yli 3 prosenttia 2020.

Henkilöstö kasvanut joka kolmannella matkailuyrityksellä. Joka viides ennakoi kasvua 2020.

Seutukuntien Forssa, Riihimäki ja Hämeenlinna välillä ei havaittu merkittäviä eroja.

Matkailijamäärien muutokset kotimaan- ja ulkomaan matkailijamäärissä olivat yhtenevät.

Suurimmat epävarmuustekijät

Omien resurssien riittävyys ja kotimaan epävarmat suhdannenäkymät.

Tärkein kehityskohde

Vahvan alueellisen matkailubrändin rakentaminen.