Kanta-Häme

Sumu hälvenee sävellyksen yltä

Säveltäjä Sampsa Ertamo odottaa malttamattomana, minkälainen sointi hänen uudessa sävellyksessään on.

Tekijän odotus palkitaan lauantaina, kun Hämeenlinnan kaupunginorkesteri ja Vanajaveden opiston kuoro Vokaali harjoittelevat uunituoretta Kantaattia ensi tiistain konserttia varten.

Ertamo on kuoroteoksessakin kiinnostuneempi äänenväreistä ja soinnista kuin sanoista.

Hän on jopa laatinut teokseen keinotekoiset sanat, jotka eivät merkitse mitään.

Kolmiosaisen Kantaatin osien nimet antavat esimakua kielestä: Tukobrias gaur, Unasata iobrasaet, Gita gaurias.

– Ne ovat eräänlaista siansaksaa. Samaa tekstiä olen käyttänyt muissakin töissäni, hän kertoo.

Luonnostelu …piirtämällä

Ertamo valmistui säveltäjäksi kymmenen vuotta sitten. Samoihin aikoihin hän meni naimisiin, muutti Hämeenlinnaan ja alkoi kehitellä omaa sävellystekniikkaansa.

Sävellystyön luonnosteluvaiheessa Ertamo piirtää suuria karttoja tai “visuaalisia pohjapiirustuksia”, joiden avulla hän hahmottaa teoksen rakennetta.

– Yksityiskohdat tarkentuvat kerta kerralta. Se on kuin sumuisen näkymän tarkentumista, hän luonnehtii.

Monet säveltäjät työskentelevät niin, että he lähtevät kehittelemään jotain teemaa tai sävelmänpätkää. Ertamo toimii päinvastoin.

– En voi päättää yksityiskohtia, ellen tiedä kokonaisuutta, johon ne tulevat, hän selittää.

Vasta aivan viimeisenä on nuotinkirjoitus – jota Ertamo pitää itse asiassa säveltämisen tylsimpänä vaiheena.

Tyyli pysyy, …mutta selkiytyy

Sama sävellystekniikka on ohjannut Ertamon työskentelyä kaikki kymmenen vuotta. Erona alkuaikoihin on ainoastaan, että hän on tullut vuosi vuodelta nopeammaksi.

– Lopputulos on muuttunut selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi, mutta samalla rikkaammaksi, hän arvioi.

Se johtuu muun muassa siitä, että tällä kokemuksella säveltäjä tietää jo, mihin pyrkii ja mitä tahtoo teoksiltaan.

Ertamo kuvailee sävellyksiään klassiseksi nykymusiikiksi, mutta hän ei osaa eikä halua sijoittaa itseään mihinkään tiettyyn musiikilliseen lokeroon tai tyyliin.

– Ajattelen vain, että se on oma tyylini, hän sanoo.

Onnekseen hän on huomannut, etteivät kriitikotkaan ole yrittäneet tunkea häntä lokeroihin. Sävelkieltä on kuvattu yleensä persoonalliseksi.

Aulangolla …ideat muhivat

Hämeenlinnaa Sampsa Ertamo pitää kodikkaana ja inspiroivana asuinpaikkana.

– Täällä on hyvä työrauha, hän sanoo.

Ertamo työskentelee joko työhuoneellaan kotonaan tai pyöräilee Aulangolla ja antaa kappaleiden myllätä päässään.

– Aulanko on melkein kuin toinen työpaikka, hän sanoo.

Ertamo kiittää sitä, että hänelle on järjestynyt kotikaupungissaan kiitettävästi konsertteja ja yhteistyömahdollisuuksia.

Yksi suurimmista yhteistyökuvioista liittyy vuoden 2015 lasten taidefestivaaleihin Hippaloihin.

Sinne on tilattu Ertamolta sävellys Pieni merenneito -satuun. Teoksen toteuttamiseen osallistuu lapsia ja nuoria muun muassa Hämeenlinnan Sibelius-opistosta ja sen tanssiosastolta sekä muista taideoppilaitoksista.

Aikido ja orkesterin-…johto samaa

Jos Sampsa Ertamo ei ole työhuoneellaan tai Aulangolla sävellyksiä kaavailemassa, hänet löytää aikidoharjoituksista.

Säveltäjä yllättää selostamalla, kuinka japanilaisessa taistelulajissa ja pasuunan tai viulun soittamisessa ja orkesterin johtamisessa on paljon samaa.

Molemmissa keskivartalo on pidettävä hallittuna ja ryhdikkäänä, mutta rentona. Vain kädet tekevät työtä.

– Sitten on vahva läsnäolon tunne ja ajatus, että minusta lähtee jokin voima liikkeelle, hän kuvailee.

Myös perheelle pitää jäädä aikaa. Viisi- ja seitsemänvuotiaat pojat pitävät säveltäjäisän jalat maan pinnalla. (HäSa)

Sampsa Ertamon sävellyskonsertti Hämeenlinnan Raatihuoneessa 8.4. kello 19.