Kanta-Häme

Sunny Car Center himoitsee Lammaskallion louhintakiveä

Katumalla louhittavan Lammaskallion kiviaines kiinnostaa niin autokaupan keskusta Kirstulaan suunnittelevaa Sunny Car Centeriä (SCC) kuin Hämeenlinnan kaupunkiakin.

– Sieltä saatava tunnelikivi olisi erinomainen kiviaines käyttää Kirstulassa infran rakentamiseen. Tällä kiviaineksella saisimme meidän hulevesiojamme noin 700 000 euroa halvemmaksi kuin stabiloimalla. Se on hurja säästö, kertoo SCC:n toimitusjohtaja Markku Ritaluoma.

Noin 800 metriä pitkän hulevesiojan stabilointi kalkkisidosaineella maksaisi SCC:n saaman tarjouksen perusteella reilut 1 miljoonaa euroa.

– Olemme tehneet koekuoppia tontilla, joka on savista ja jossa on paljon humusta joukossa. Olen saanut insinööreiltä alustavan tiedon, että kyseinen kiviaines soveltuisi hyvin hulevesiojan tekemiseen, Ritaluoma kertoo.

Alueelle tulee myös hulevesiallas.

Kiviaineksen myyntiä selvitellään

Hämeenlinnan kaupunki puolestaan olisi kiinnostunut käyttämään kiviainesta muun muassa Moreenin alueen tienpohjiin ja mahdollisesti Kantolan tapahtumapuiston maapohjan muokkaukseen tai varastoimaan sitä tulevaa käyttöä varten.

– Tunnelikiveä on tietojeni mukaan saatavilla 100 000 tonnia. Meille mahtuisi vaikka kaikki. Vielä ei ole tarkkaa selvyyttä, koska sitä saisi, myydäänkö sitä meille ja mitä se maksaisi. Käsittääkseni kaupunki on varannut osan siitä, Markku Ritaluoma sanoo.

Lammaskallion alle rakennettavan ja valtion salaiseen käyttöön tulevan luolan louhintatöiden pääurakoitsijana toimii Lemminkäinen Infra oy. Louhintatyöt kestävät tammikuulle 2015 asti.

Toisin kuin SCC:n toimitusjohtaja Markku Ritaluoma aiemmassa haastattelussa väitti (HäSa 15.11.), Pöyryllä ei ole sopimusta Kirstulan alueen ojan ja hulevesialtaan suunnittelusta Sunny Car Centerin kanssa.

– Tästä suunnittelutyöstä on tehty sopimus Hämeenlinnan kaupungin ja Pöyryn välillä, ja sopimuksen mukaiset työt suoritetaan asianmukaisesti sovitussa aikataulussa. Näin ollen hanke ei ole viivästynyt Pöyrystä johtuvasta syystä, kuten Ritaluoma virheellisesti artikkelissa väitti, toteaa Pöyry CM oy:n toimitusjohtaja Valtter Kari.

Tällä hetkellä Pöyryllä ei ole yhtään sopimusta SCC:n kanssa. Aiemmin Pöyry on tehnyt SCC:lle suunnittelu- ja konsulttitöitä.

Tonttikaupat vielä tänä vuonna

Markku Ritaluoma vakuuttaa, että SCC tulee tekemään maakaupat Kirstulan tontista kaupungin kanssa vielä tämän vuoden puolella.

– Ennen vuodenvaihdettahan sen pitää väkisin olla. Kyllä sen on pakko lupaus olla, että asia järjestyy. Se on meillä työn alla, toimitusjohtaja sanoo.

Kaupungin budjetti-infossa lokakuun lopulla apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo oli todennut, että SCC:n kanssa on tähän mennessä ollut sovittuna kaikkiaan kolme kaupantekotilaisuutta.

– Melkein aina perumisen syyt ovat SCC:llä liittyneet johonkin rahoituksen loppurutistuksiin, Isosuo kertoo.

Kaupunki uskoo yhä hankkeeseen

Isosuo sanoo neuvotelleensa Ritaluoman kanssa kaupantekopäivästä viimeksi tiistaina.

– Pyysin häntä tekemään esityksen, koska kauppa tehtäisiin. Kauppakirjaluonnos on lähetetty SCC:lle. Odotan nyt sieltä päin yhteyttä. Kaupunginhallituksen keväisellä päätöksellä kaupunki ei sitoudu minkäänlaiseen infran rakentamiseen ennen kuin tonttikauppa varmistuu, Isosuo sanoo.

Hän ei kuitenkaan ole huolestunut tilanteesta.

– Uskon, että hanke toteutuu. Ei tätä näin vahvasti väännettäisi, jos ei oltaisi ihan tosissaan. Ei viivästymisestä aiheudu kaupungille mitään vahinkoa. Meillä on vain voitettavaa. Iso kiinteistö tuo kiinteistöveroja ja työpaikkoja. Tämä on hanke, jota kannattaa ilman muuta edistää.

Ritaluoma kertoo, että autokaupan keskuksen vuokrattavista tiloista noin 40 prosenttia on jo vuokrattu ja sopimukset on allekirjoitettu.

Ritaluoma on aiemmin (HäSa 15.11.) luvannut julkistaa vuokralaiset maakauppojen yhteydessä. Samassa yhteydessä kaupunki myy pois yhtiöstä omistamansa osakkeet. (HäSa)

·