Kanta-Häme

Sunny Car Centerin suureellisuus koukutti yritykset

Autokauppakeskus Sunny Car Center on henkilöitynyt pitkälti Markku Ritaluomaan. Hän ei kuitenkaan ole ollut hankkeessa missään vaiheessa yksin, sillä lukuisat yritykset ovat koko ajan olleet mukana autokauppakeskuksen kehittelyssä ja rahoittamisessa. Nyt, kun hanke on joutunut valtakunnallisesti kielteiseen julkisuuteen, ovat yhteistyökumppanit ottaneet etäisyyttä – ainakin julkisesti.
 
Käytännössä koko hanke olisi loppunut hyvin nopeasti, jollei yhteistyökumppaneita olisi ollut. Hämeenlinnan kaupunki on vain yksi monista SCC:ssä mukana olleista tahoista.
 
Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtajan Juha Isosuon mukaan kaupungin sitoutumiseen on koko ajan vaikuttanut se, että hankkeella on ollut merkittäviä yhteistyökumppaneita.
 
– Jos Sunny Car Center kaatuu, niin häviäjiä on paljon mutta voittajia hyvin vähän, Isosuo kertoo.
 
Osa kumppaneista tunnetaan, mutta vaillinaisten kaupparekisterimerkintöjen takia yhtiön nykyisistä osakkaista on vain valistuneita arvauksia.
 
Markku Ritaluoma uskoo kuitenkin edelleen vakaasti Sunny Car Center -hankkeeseensa, vaikka yhtiön tulos on hyvin negatiivinen.
 
– Pitää muistaa, ettei mikään projektiyhtiö tuota voittoa. Sitä jatkuvasti pääomitetaan ja tehdään velalla. Kyse on nyt rahasta, ja rahaa on maailma täynnä, Ritaluoma sanoo.
 
Suurin tukija on Siemens
Suurimpana rahoittajana Sunny Car Centerille on Markku Ritaluoman itsensä lisäksi toiminut saksalaisen teknologiajätin Siemens AG:n tytäryhtiö Siemens Osakeyhtiö.
 
Markku Ritaluoma kuvailee Siemensiä kaikkein merkittävimmäksi yhteistyökumppaniksi.
 
– Ilman Siemensiä Sunny Car Center -projektia ei olisi voitu luoda. Siemens on hankkeen sielu, Ritaluoma sanoo.
 
Siemens Osakeyhtiön viestintäpäällikön Eetu Helmisen mukaan yhtiö lähti mukaan Sunny Car Centeriin, koska se halusi päästä kehittämään entistä ympäristöystävällisempää energia- ja talotekniikkaa suuriin kiinteistöihin.
 
– Tarkoitus oli, että siihen kehitettäisiin uudenlaista teknologiaa, jota voisi hyödyntää erilaisissa liiketiloissa jälkeenpäin, Helminen kertoo.
 
Siemensin piti kehittää muun muassa biopolttolaitos, joka tuottaisi sähköä ja lämpöä. Lisäksi yhteistyö kattoi myös kiiteistön automaatio- ja talotekniikan.
 
Helmisen mukaan Siemens on rahoittanut SCC:tä lainaamalla sille rahaa. Lainasummia ei kerro Helminen eikä Ritaluoma. Toistaiseksi SCC ei ole maksanut Siemensille lainoja takaisin.
 
Siemens kuitenkin ilmoitti lopettavansa yhteistyön, kun elokuussa tulleet sambialaissijoitusepäilyt tulivat julkisuuteen. Sittemmin osoittautui, että Sunny Car Center oli joutunut huijatuksi.
 
– Taustalla on muitakin syitä, mutta me emme tee yhteistyötä, jos on edes epäilyä epäeettisestä toiminnasta, Helminen sanoo.
 
Ritaluoman mukaan Siemens on jo tehnyt SCC:n eteen työtä, jonka ansiosta autokauppakeskus on edelleen mahdollinen.
 
– Teknologian perusta on luotu, ja Siemens on edelleen merkittävä yhteistyökumppani. Jos Siemens vetäytyisi nyt, niin onhan heillä markkinoilla kilpailijansa, Ritaluoma toteaa.
 
Parmaa kiinnostaa suuri tilaus
Tilinpäätöstietojen mukaan betonielementtivalmistaja Parma oy:llä on saatavia yhtiöltä 744 000 euron edestä. Parman toimitusjohtajan Hannu Tuukkalan mukaan kulut ovat syntyneet hankkeen kilpailutus- ja suunnitteluvaiheessa.
 
– Parma on ollut hankkeessa mukana, kuten muissakin suurissa hankkeissa. Meille aikanaan tuli tarjouspyyntö aiheeseen liittyen, ja sen pohjalta lähdimme käymään keskusteluja, Tuukkala sanoo.
 
Tuukkalan mukaan hanke kiinnosti Parmaa, koska se voisi toteutuessaan olla suuri tilaus yhtiölle.
 
– Keskusteluyhteys on edelleen olemassa. Nähtäväksi jää, miten hankkeen käy, Tuukkala toteaa.
 
Ritaluoma kuvaa Parmaa ”kullanarvoiseksi yhteistyökumppaniksi.”
 
– Parma on auttanut suunnittelussa loppuun saakka, Ritaluoma sanoo.
 
Kattokiista poisti Stora Enson
Stora Enso oli aikanaan mukana autokauppakeskuksen suuren puukaton suunnittelemisessa. Yhteistyö kuitenkin päättyi siihen, että Sunny Car Center irtisanoi yhtiön kanssa tehdyn sopimuksen.
 
Vuonna 2013 Stora Enson Building and Living -liiketoiminta-alueen johtaja kertoi Hämeen Sanomille, että katon suunnittelu oli vaikeaa, koska suunnitelman aikataulu oli hatara eivätkä suunnitelmien tekniset yksityiskohdat olleet riittäviä.
 
Ritaluoman mukaan Stora Enson kattosuunnitelmat eivät vastanneet suunnittelijan ja viranomaisten paloturvallisuusmääräyksiä, mikä johti sopimuksen purkamiseen.
 
Nyt Stora Enso vahvistaa, ettei sopimussuhdetta enää ole, eikä yhtiö kommentoi asiaa enempää.
 
Siivoupalvelut N-Cleaniltä
Turkulaislähtöinen siivousalan yritys N-Clean on pitänyt mainostaan Kirstulan pellolla sijaitsevassa mainospylväässä. Syksyllä yhtiö kuitenkin poisti kylttinsä. Ritaluoman mukaan mainos poistettiin erään N-Cleanin omistajan pyynnöstä.
 
– N-Cleanin toimitusjohtaja Rauno Nurmi on ollut alusta saakka minulle kuin veli. Yhteistyö hänen kanssaan on kiistatonta ja helposti sovittavissa, Ritaluoma sanoo.
 
Hänen mukaansa N-Clean olisi mukana tarjoamassa siivous- ja kiinteistöpalvelujaan, jos Sunny Car Center toteutuu.
 
Hämeen Sanomat ei tavoittanut N-Cleanin toimitusjohtajaa Rauno Nurmea.
 
Neste Oil halusi apajille
Neste Oilin kiinnostus on myös ollut liiketoimintaan perustuvaa. Viestintäjohtaja Osmo Kammosen mukaan Neste Oililla oli aiesopimus Sunny Car Centerin kanssa, mutta sopimus on sittemmin rauennut.
 
Neuvotteluja käytiin autokauppakeskuksen huoltopalveluiden käyttämien voiteluaineiden myymisestä ja yhtiöön kaavaillun biovoimalan raaka-aineiden toimittamisesta. Lisäksi yhtiö halusi perustaa polttoaineen jakeluaseman tontille.
 
Kammosen mukaan yhtiö ei ole sijoittanut Sunny Car Centeriin rahaa.
 
Ritaluoman mukaan tonttikauppa on ehdoton edellytys sille, että Neste Oilin kanssa voisi saada sitovan vuokrasopimuksen.
 
Kammosen mukaan tarvitaan muutakin kuin pelkkä tontti.
 
– Tontin lunastus ei varmasti vielä käynnistäisi yhtään mitään, mutta jos keskus alkaisi oikeasti syntyä, niin samanlainen kiinnostus meillä olisi myydä tuotteitamme, Kammonen sanoo.
 
2 miljoonaa lainaa paikallisilta
Tilinpäätöstietojen mukaan Markku Ritaluoma on viime vuonna itse pääomittanut Sunny Car Center Hämeenlinna oy:tä 1,6 miljoonalla eurolla.
 
Tämän lisäksi Lammin Säästöpankki ja Keskinäinen vakuutusyhtiö Pohjantähti ovat myöntäneet yhtiölle lainaa yhteensä 2 miljoonaa euroa.
 
Ritaluoma on antanut vakuuksia lainoille omasta omaisuudestaan.
 
Pohjantähden toimitusjohtaja Eero Ylä-Soininmäki oli tunnetusti Markku Ritaluoman mukana neuvonantajana, kun kaupunginhallitus käsitteli tonttikaupan purkamista elokuussa.
 
Ylä-Soininmäki vahvistaa Hämeen Sanomille, että Pohjantähti on myöntänyt lainan ja saanut sille SCC:ltä vakuudet.
 
– Nykyisissä talouden oloissa olisi entistäkin tärkeämpää löytää talousalueelle työtä tarjoavia valtakunnallisesti toimivia yrityksiä, Ylä-Soininmäki vastaa sähköpostitse.
 
Lammin Säästöpankki ei pankin salassapitovelvollisuuteensa vedoten kommentoinut lainoja tai edes sitä, onko Sunny Car Center heidän asiakkaansa. (HäSa)
 
 
 

KOMMENTTI:
Suuryrityksillä on karvat pystyssä

Tällä hetkellä varmin tapa saada itselleen kielteistä julkisuutta on saada nimensä mainituksi Sunny Car Centerin yhteydessä. Autokauppakeskuksen kokemat vastoinkäymiset ovat värikkäitä, mutta vielä muutama vuosi sitten SCC oli suurhanke, johon suuret yritykset halusivat vakavasti mukaan.
 
Siemens AG:n liikevaihto oli muuten viime vuonna 76,9 miljardia euroa, Suomen suurimpiin yrityksiin kuuluvan Neste Oilin puolestaan liki 17,5 miljardia. Suuret ovat hakeneet itselleen siivua kakusta.
 
Nyt näyttää siltä, että idean isä Markku Ritaluoma on jätetty yksin.
 
Kuvaavaa on se, ketkä yhtiöissä kommentoivat vastatuulessa olevaa hanketta.
 
Yleensä haastattelupyyntö ohjataan liiketoiminta-alueen johtajalle. Stora Enson viestintäosasto vastasi yhteydenottopyyntööni sähköpostilla, Siemens ja Neste Oil antoivat viestinnän asiantuntijoidensa hoitaa vastaukset lehdistölle.
 
Toimittajille vastataan kohteliaasti ja kliinisesti mutta välttelemällä yksityiskohtia.
 
Kriisiviestinnän periaatteet ovat näköjään hyvin ymmärretty.