Kanta-Häme Hämeenlinna

Suomalainen huomioi valinnoissaan ilmaston – Etenkin nuoria ilmastonmuutoksen hillintä motivoi

Kestävät elämäntavat ovat tärkeitä valtaosalle suomalaisista.
Jokioislainen Atte Ahokas (vihreässä takissa) järjesti seudun ensimmäisen ilmastolakon tämän vuoden tammikuussa. Kuva: Lassi Puhtimäki
Jokioislainen Atte Ahokas (vihreässä takissa) järjesti seudun ensimmäisen ilmastolakon tämän vuoden tammikuussa. Kuva: Lassi Puhtimäki

Suurin osa suomalaisista uskoo, että kulutukseen liittyvillä valinnoilla on vaikutusta ilmastonmuutoksen hillinnässä, kertoo Sitran tuore Resurssiviisas kansalainen 2019 -kyselytutkimus.

– On tärkeää, että suomalaiset tiedostavat kulutusvalintojen merkityksen, sillä lähes 70 prosenttia kaikista ilmastopäästöistä syntyy kotitalouksien kulutuksesta, sanoo Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho.

Kestävien elämäntapojen noudattaminen on tärkeää 78 prosentille suomalaisista.

– Kahdessa vuodessa arkemme on nytkähtänyt askeleen kestävämpään suuntaan niin asumiseen, liikkumiseen, ruokaan kuin muuhun kuluttamiseen liittyvissä valinnoissa. On hienoa, että suomalaiset arvostavat kestäviä elämäntapoja. Kulutuskäyttäytymisemme muuttuu, vaikkakin hitaasti, Terho sanoo.

 

Yli puolet suomalaisista (53 prosenttia) on tietoisesti vähentänyt kuluttamistaan ympäristösyistä ja pyrkii tekemään vastuullisia kulutusvalintoja. Osuus on hieman kasvanut vuodesta 2017.

Reilu kolmannes käyttää ympäristöystävällisiä tuotteita ja palveluita, vaikka ne maksaisivat enemmän.

Ilmastonmuutoksen hillintä motivoi etenkin nuoria muuttamaan arjen valintojaan. Kun 35 prosenttia kaikista vastanneista kertoo muuttaneensa liikkumistaan, ruokailutottumuksiaan tai asumisratkaisujaan hillitäkseen ilmastonmuutosta, alle 30-vuotiaista näin on tehnyt lähes puolet.

 

Ympäristövaikutusten huomioiminen painaa yhä useamman suomalaisen vaakakupissa myös vapaa-ajan viettoa suunnitellessa. Yhä useampi ilmoittaa välttävänsä lentämistä vapaa-ajan matkoillaan ja matkustavansa lomalla junalla.

– Maata pitkin matkustamisen suosio on kasvussa. VR:n mukaan esimerkiksi interrail-korttien myynti kasvoi alkuvuonna peräti 20 prosenttia, Terho kertoo.

Vastanneista 63 prosenttia on sitä mieltä, että oma auto on arjen sujumisen kannalta välttämätön. Kuitenkin jopa 44 prosenttia kertoo minimoivansa liikkumisen ympäristövaikutuksia ja lähes yhtä moni minimoi oman auton käytön. 42 prosenttia aikoo seuraavaksi hankkia vähäpäästöisemmän auton. HäSa