Kanta-Häme Helsinki

Suomalaiset katsovat televisiosisältöjä yhä enemmän suoratoistopalveluista – Perinteinen tv menettää katsojia

DNA:n mukaan suomalaiset siirtyvät television ääreltä verkkoon.
Entistä useampi suomalainen seuraa televiosisältöjä verkon kautta. Perinteisen tv:n katselu on yelsintä naisten ja vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Arkistokuvassa koneekuljettaja Hannu Krook viskaa vanhan television kierrätyskonttiin syyskuussa 2007. Kuva: Anja Filppula
Entistä useampi suomalainen seuraa televiosisältöjä verkon kautta. Perinteisen tv:n katselu on yelsintä naisten ja vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Arkistokuvassa koneekuljettaja Hannu Krook viskaa vanhan television kierrätyskonttiin syyskuussa 2007. Kuva: Anja Filppula

Noin kaksi viidestä suomalaisesta katsoo televisiosisältöjä vähintään tunnin päivässä, selviää DNA:n teettämästä Digitaaliset elämäntavat -tutkimuksesta. Yksi viidestä katsoo sisältöjä yli kaksi tuntia päivässä.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat siirtyneet perinteisten televisioiden ääreltä eri laitteiden ja uudenlaisten sisältöjen pariin.

– Ihmiset katsovat yhä enemmän ei-perinteistä televisiota, ja erilaisten suoratoistopalveluiden käyttö on kasvussa. Kyselyn mukaan 66 prosentille on tärkeää, että TV-sisällöt voi katsoa esitysajoista riippumatta, ja 60 prosenttia pitää tärkeänä sitä, että mieluisat elokuvat ja sarjat löytyvät samasta paikasta, DNA:n laajakaista- ja TV-liiketoiminnan johtaja Jarno Haikonen sanoo tiedotteessa.

Ilmaiskanavien jälkeen televisiosisältöjä katsotaan eniten ilmaisista suoratoistopalveluista. Vähän alle puolet katsoo nettivideoita ja kaksi viidestä katsoo sisältöjä maksullisista suoratoistopalveluista.

 

Katselutavat jakautuvat iän ja sukupuolen perusteella. Naiset ja vanhemmat ikäryhmät katsovat hieman muita enemmän ilmaiskanavia. 16–34-vuotiaat katsovat nettivideoita ja maksullisten suoratoistopalvelujen sisältöjä eniten.

Televisiosta katsotaan ilmaiskanava, kun taas tietokoneella ja älypuhelimilla katsotaan nettivideoita sekä maksuttomia kotimaisia suoratoistopalveluita.

Kyselyyn haastateltiin tuhatta 16–74-vuotiasta suomalaista tämän vuoden maaliskuussa. STT-HäSa