Kanta-Häme

Suomessa kehitetyt kumiset nastarenkaat voivat kuluttaa tietä vähemmän kuin perinteiset, sanoo valmistaja

Uudenlainen talvirengas on valmistajan mukaan pitävämpi, hiljaisempi ja ympäristöystävällisempi kuin perinteinen.
Nastarenkaat valitsee autoonsa kahdeksan kymmenestä suomalaisautoilijasta, kertoo Trafin toukokuinen kyselytutkimus. Eteläisessä Suomessa kitkarenkaiden käyttö on huomattavasti yleisempää kuin Keski- ja Pohjois-Suomessa. Kuva: Riku Hasari

Rengasvalmistaja Continentalin uudentyyppiset nastarenkaat, joissa on kuminastat alumiininastojen sijasta, ovat herättäneet paljon kiinnostusta talvirengasmarkkinoilla.

– Vastaanotto on ollut hyvä., ehkä jopa parempi kuin uskalsimme odottaa. Kaikki renkaat, mitä Suomeen saadaan, myydään pois, kertoo Continentalin markkinointipäällikkö Marko Pursiainen.

Hänen mukaansa eniten kiinnostusta on herättänyt uuden renkaan ”ympäristöystävällisyys”. Kuminasta kuluttaa valmistajan testien mukaan noin 20 prosenttia vähemmän tien pintaa verrattuna alumiininastaan, koska tien pintaan osuu vähemmän metallia.

Valmistajan mukaan kuminastassa on monia muitakin etuja verrattuna perinteiseen alumiininastaan, kuten vähemmän rengasmelua sekä nastojen kulumista ja irtoamista.

ContiFlexStud-renkaita on voinut tilata lokakuun jälkeen vain yhdenlaisiin renkaisiin 235/45 R18 -koossa. Vuodenvaihteen jälkeen tulee myyntiin uusi talvirengas, jossa kuminasta korvaa alumiininastan suurimmassa osassa rengaskokoja.

Yksi Continentalin renkaiden jälleenmyyjistä on hämeenlinnalainen Rengas-Vekka oy. Toimitusjohtaja Teija Vekka-Pirhonen kertoo, että kuminastoja on ollut saatavilla niin harvinaiseen rengaskokoon, ettei niitä ole tilattu heiltä.

”Talvirenkaisiin on tullut enemmän nastoja, mutta mitään tällaista uudistusta ei ole ollut. Odottelemme tätä mielenkiinnolla.”

Autorengasliiton hallituksessa istuva Vekka-Pirhonen pitää Continentalin kuminastoja mullistavana innovaationa. Hän uskoo, että kuluttajia voi kiinnostaa etenkin se, että uusi rengas kuluttaa vähemmän tietä.

– Talvirenkaisiin on tullut enemmän nastoja, mutta mitään tällaista uudistusta ei ole ollut. Odottelemme tätä mielenkiinnolla.

Vekka-Pirhonen kuitenkin muistuttaa, että nastoitetuilta renkailta ei vaadita EU-rengasmerkintää, kuten kitka- ja kesärenkailta. Merkintä ilmoittaa renkaan polttoainetaloudellisuuden, märkäpidon ja ohiajomelun.

– Myöskään kuminasta ei ole EU-rengasmerkintöjen piirissä. Kuluttaja ei pysty niitä siis sillä tavalla vertailemaan, Vekka-Pirhonen sanoo.

Kuminastoitettu rengas maksaa noin 10 prosenttia enemmän kuin alumiininastoitettu rengas. Pursiaisen mukaan renkaan valmistaminen maksaa enemmän kuin nykytekniikalla.

– Kuminasta on kalliimpi tehdä, ja lisää kustannuksia tuo myös nastojen kiinnitystapa. Nastoissa on patentoimamme pinnoite päällä, joka reagoi renkaan kumin kanssa kuumennettaessa. Sidos on niin kova, että nastat pysyvät renkaassa kiinni eivätkä irtoa käytännössä mitenkään, Pursiainen kertoo.

Continentalin patentoima kuminasta on suomalainen keksintö. Nastat valmistaa Continentalin omistama Tikka Spikes oy.

Nastan runko on tehty kumista, ja sen päästä pilkistää pieni pala metallia. Tehtaan testien perusteella joustavan nastan ansiosta kovametallipiikki tunkeutuu jäähän paremmin, mikä parantaa pitoa jäällä jopa seitsemän prosenttia.

Autonrenkaat ovat muutenkin kehittyneet teknisesti. Esimerkiksi auton sisämelua vähentää teknologia, jossa renkaan sisälle tulee kerros vaahtomuovia, löytyy kaikenlaisiin renkaisiin muutamalta eri valmistajalta. HäSa

Lue myös: Kitkat vai nastat? Näin pelastusalan ammattilainen vastaa ikuisuuskysymykseen – Muista myös nämä rahanarvoiset seikat, jos hankit renkaat netistä