Kanta-Häme

Suomi-kuvan rakentajat koolla Hämeenlinnassa

Toimittaja Marco Archer-Marinelli on tärkeä linkki Suomi-kuvan rakentamisessa italialaisille. Kirjoitushommat vähemmälle jättänyt milanolainen omistaa pienen PR-toimiston, joka jalostaa Matkailun Edistämiskeskuksen (MEK) tuottaman matkailutiedon italialaista mediaa houkuttelevaksi ja kuluttajien tottumuksia mukailevaksi.

– Suomesta Italiassa tiedetään vähemmän kuin muista Pohjoismaista. Toisaalta Suomi houkuttelee talvituristeja muita Pohjoismaita enemmän. Lappi kiehtoo eksoottisuudellaan, mutta myös eteläisellä Suomella ja Hämeenlinnan seudulla voisi olla talvella paljon tarjottavaa Italiasta saapuville turisteille, hän pohti tyynellä Vanajavedellä Silver Swan -risteilyaluksen kannella loistavassa alkusuven säässä.

Torstain risteilyllä oli mukana myös MEKin kanssa yhteistyötä tekevien PR-toimistojen väkeä Iso-Britanniasta, Ranskasta, Saksasta ja Venäjältä. Neljän päivän ajan he perehtyivät Hämeenlinnan seudun matkailutarjontaan ja osallistuivat MEKin järjestämään seminaariin Hattulan Petäyksessä.

Uutiskirjeitä ja tiedotteita

Tuottajana MEKissä työskentelevä Virpi Aittokoski luonnehtii ulkomaisten PR-toimistojen väkeä Suomen äänitorveksi maailmalla.

– Tuloksena on suoraa palstatilaa tai lehdistömatkojen kautta tulevaa medianäkyvyyttä. Useimmiten PR-toimistot myös valitsevat Suomeen lähtevät toimittajat.

Tänä vuonna MEK tuottaa kuusi ulkomaan medialle suunnattua uutiskirjettä.

– Uutiskirjeet sisältävät muutaman kiinnostavimman ja ajankohtaisimman uutisen Suomen matkailutarjonnasta. Lisäksi PR-verkostollemme lähetetään kahdeksan lehdistötiedotetta, jotka keskittyvät yksittäisiin aiheisiin ja kohteisiin, Aittokoski sanoo.

MEKin PR-verkoston tuottamaa medianäkyvyyttä seurataan tarkasti. Aittokosken mukaan tuloksiin on oltu tähän mennessä tyytyväisiä.

Uutiset tervetulleita

Suomalaisia matkailuyrittäjiä Aittokoski kehottaa kertomaan tarjonnastaan ja uutuustuotteistaan MEKille.

– Kaikki uutiset ovat tervetulleita. Mitä tarkemmin oleellinen informaatio on lajiteltu, sitä helpompi MEKin on siihen tarttua ja välittää edelleen. Ainutlaatuisuus ja erikoisuudet kiinnostavat aina.

Ulkomaalaisten toimittajien vierailuja Aittokoski pitää matkailuyrittäjien kannalta kustannustehokkaana markkinointina.

– Tuloksia ei kuitenkaan kannatta odottaa heti. Ne realisoituvat vasta pidemmän ajan kuluessa.

MEK tuo myös vuosittain Suomeen ulkomaalaisia matkanjärjestäjiä, incoming-toimistojen väkeä sekä kongressi- ja yritystapahtumien järjestäjiä.

PR-väen matkanjärjestelyistä Hämeenlinnan seuralla vastasi Kehittämiskeskus oy Häme. (HäSa)