Kanta-Häme

Suomi on harmaiden autojen maa - ostaisitko oranssin maasturin?

Suomalaisten autonostajien värisuosikki ei enää ole punainen. Suomessa on nykyisin eniten harmaita autoja, viidennes kaikista. Eniten suosiotaan on nostanut metallinhopea ulkoväri. Punaisten autojen osuus on 17 prosenttia. Vuonna 2000 useampi kuin joka neljäs suomalaisauto (27 %) oli punainen.

Keltaiset , oranssit tai muulla yksilöllisellä värillä erottuvat ajoneuvot ovat Suomessa yhä harvinaisuuksia. Keltaisten autojen osuus kaikista on vain runsas prosentti. Autonvalmistajat pyrkivät silti jatkuvasti erottumaan poikkeuksellisilla maalipinnoilla. Näyttelyautoissa limen, violetin tai roosan sävytkään eivät ole tuntemattomia. Mutta ostaako niitä joku?

– Suomessa myydään eniten metalliväriharmaita ja perusväreistä valkoista, Opelin maahantuojan GM Finlandin pr-päällikkö Johanna Laune kertoo.

Tänään Hämeen Sanomien liikennesivulla koeajettavan Mokan suosituin väri Euroopassa on ollut valkoinen.

– Oranssin värin osuus on nyt alkuvaiheessa ollut varsin korkea, koska kyseessä on lanseerausväri. Oransseja Mokkia on muutama vuosi sitten tehty erikoiserä Suomeenkin.

Harmaiden  autojen suosiota voi selittää niiden huolettomuus: pieni kura tai lika ei näy maalipinnassa, eikä oma auto herätä liikaa naapurikateutta ja huomiota.

Kirkkaiden värien etu on niiden hyvä huomioarvo liikenteessä. Keltainen tai punainen auto näkyy vielä silloinkin, kun harmaa kätkeytyy pimeyteen tai valkoinen lumihankeen.