Kanta-Häme

Suomi välttynyt autojen avainkaappauksilta

Ajonestolaitteella varustettujen autojen varastaminen on hyvin harvinaista Suomessa – ainakin toistaiseksi. Naapurimaissa sen sijaan häviää etupäässä kalliita autoja, jotka on varastettu manipuloimalla auton elektroniikkaa.

Useimmat 2000-luvun autojen varkaudet on tehty käyttämällä autojen omia, oikeita avaimia. Niihin on päästy käsiksi asuntomurtojen yhteydessä tai kähveltämällä huolimattomasti säilytettyjä avaimia esimerkiksi ravintoloiden pöydistä.

Ilman avaimia varastetaan ennen vuotta 1998 valmistettuja autoja, joissa ei ole pakollista ajonestolaitetta. Niitä käytetään etupäässä huviajeluihin ja rikosten tekemiseen.

Ammattivarkaat ovat ammattitaitoisia

Kalliisiin uusiin autoihin käsiksi pääseminen edellyttää sopivia välineitä ja aika tavalla osaamista.

Radiosignaalin etenemisen estävällä laitteella saadaan auton ovet jäämään auki, vaikka kuljettaja luuleekin lukitsevansa ne avaimenperän kaukosäätimellä.

Näin päästään autoon sisään murtautumatta ja voidaan kytkeä auton OBD-pistokkeeseen tietokone, joka sekä kopioi avaimen tarvitseman koodin että ohittaa ajonestolaitteen.

Laitteen avulla auto saadaan liikkeelle ja sille voidaan valmistaa uudet, toimivat avaimet. Sen jälkeen ongelmana on tietenkin auton markkinointi johonkin, jossa sitä voidaan hyödyntää.

Meillä varkaudet vähenemässä

Suomessa auton tunnisteiden ja rekisteritietojen väärentäminen on hyvin vaikeata. Kun myös maastavienti on melko vaikeata, Suomi ei ainakaan juuri nyt ole ammattimaisille autovarkaille lainkaan houkutteleva maa.

Läntisen Keski-Euroopan maissa autoja varastetaan satojatuhansia kappaleita vuodessa. Osa niistä häviää esimerkiksi Puolan kautta itään. Myös Balkanin maihin autoja katoaa ja niitä viedään sieltä Lähi-itään.

Suomesta varastettujen autojen todennäköisin vientisuunta on Baltia, jonne autot joko jäävät tai ne viedään edelleen Venäjälle.

Rikosylikonstaapeli Jari Tiainen keskusrikospoliisista kertoo, että kun Suomessa autovarkauksien määrä koko ajan vähenee. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa määrä on kasvussa.

– Meillä ajoneuvorikollisuus on katoava luonnonvara, hän sanoo.

Pari vuotta sitten pääkaupunkiseudulla vietiin muutamia kalliita BMW, Honda CRV ja Volkswagen Transporter -autoja. Varkausaalto loppui kuitenkin lyhyeen, kun autot saatiin takaisin joko Virosta tai jo ennen maastavientiä. Sen jälkeen yrittäjiä ei ole ollut.

Tiainen neuvoo säilyttämään autojen avaimia huolellisesti. Myös esimerkiksi rattiin kiinnitettävä tankolukko voi estää varkausyrityksiä.

– Hyvin varustautunutkin varas voi ajatella, että siinä on yksi ylimääräinen este, ja jättää auton rauhaan. (HäSa)

Päivän lehti

2.4.2020