Kanta-Häme

Suoraan villistä luonnosta – hämäläinen sahti mukana Berliinin Grüne Woche-messuilla

Messuilla on mukaan Lammin Sahdin Suuret Oluet - Pienet Panimot -baari. Kuva: Esko Tuovinen

Suomi saa päähuomion maailman suurimmilla ruokamessuilla Berliinissa ensi viikolla, kun Suomi on Grüne Woche -kuluttajamessujen kumppanimaa. Teemana on ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta.

Yli 80 yritystä eri puolilta Suomea vie tuotteensa ja palvelunsa Berliiniin runsaan viikon ajaksi. Messut alkavat perjantaina ja päättyvät 27. tammikuuta,

Maakunnilla on messuilla omat osastonsa. Mukana ovat esimerkiksi osastollaan läntinen Järvi-Suomi, johon kuuluvat Häme, Pirkanmaa ja Keski-Suomi. Ravintola-alueella on tarjolla myös Lammin Sahdin Suuret Oluet – Pienet Panimot -baari, jossa maistatetaan yli kymmenen suomalaisen pienpanimon ja tislaamon tuotteita.

Ohjelmalavalla esitetään joka päivä suomalaista musiikkia ja muuta ohjelmaa.

Kumppanimaayhteistyön tavoitteena on saada näkyvyyttä suomalaisille ruoka- ja juomatuotteille, raivata niiden tietä Saksan markkinoille sekä houkutella lisää matkailijoita Suomeen.

– Grüne Wochen näkyvä kumppanuus tuo Suomi-kuvaa vahvasti esiin meille tärkeällä eurooppalaisella markkina-alueella juuri EU-puheenjohtajakautemme kynnyksellä. Uskon vahvasti, että tämä työ myös kantaa, painottaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Kumppanimaasopimuksen messujen kanssa allekirjoittanut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, suomenruotsalaisia viljelijöitä edustavan SLC:n sekä Business Finlandin kanssa. Hankkeen tukena ovat alueelliset ruoka- ja matkailuhankkeet sekä MTK-Varsinais-Suomi.

Suomalainen arktinen ruoka ja juoma esittäytyvät saksalaisille messujen lisäksi myös erillisessä Business Finlandin järjestämässä sisäänostajatapahtumassa sekä Food from Finland -ruokavientihankkeen organisoimissa kauppaketjukampanjoissa.

Grüne Woche on myös valtaisa kansainvälinen ruoka-alan päättäjä- ja mediatapahtuma.

Messuille osallistuu vuosittain noin 400 000 kävijää sekä 1 700 näytteilleasettajaa ja 4 000 median edustajaa 65 eri maasta. HäSa