Kanta-Häme

Suoramaksut eivät perille

Siirtyminen suoraveloituksesta suoramaksuun ei ole sujunut ilman ongelmia. Hämeenlinnalaisen Aina Comin tuhansien asiakkaiden tileiltä ei veloitettu suoramaksuja kesällä.

Aina Comilta Nordean ja Samlinkin kautta pankeille lähteneet tiedot eivät ole menneet perille. Useissa tapauksissa asiakkaille lähetettyä paperilaskua ei ole maksettu, koska luultiin laskun olevan yhä suoraveloituksessa.

Nordea toimi Aina Comin suoramaksutietojen jakajana. Nordealta suoramaksujen olisi pitänyt mennä muun muassa sen omiin ja OP-Pohjola-ryhmän osuuspankkien tiedostoihin. Samlink jakaa edelleen laskutuksen muun muassa säästöpankkeihin ja Handelsbankeniin. Säästöpankit ja Aktia omistavat enemmistön Samlinkistä.

Nordealla oli… liikennekatkos

– Pankkien valmius hoitaa asia on ollut heikko. Suoramaksu olisi pitänyt osata hoitaa jo 1. tammikuuta, Aina Groupin talousjohtaja Hannamaija Reunanen sanoo.

Reunanen on tuohtunut siitä, että pankeissa asiakkaalle on selitetty, että virhe on ollut Aina Comin laskutuksessa. Hänen mukaansa Nordean virheen aiheutti pankin oma tietoliikennekatkos, joka oli 14.–19. kesäkuuta.

– Samlinkillä oli oma ongelma niin, ettei säästöpankkien ja Handelsbankenin asiakkaiden laskutus toiminut, Aina Comin palveluesimies Päivi Kumpumäki kertoo.

Nordea ei halua kommentoida ongelmia lainkaan. Pankin mukaan on edelleen auki, mikä ongelmat on aiheuttanut.

Samlinkin palvelukehityspäälliköllä Kirsti Hillebrandilla on selkeä näkemys Aina Comin laskutuksen epäonnistumisesta. Hänen mielestään kukaan ei ole tehnyt Samlinkin kautta kulkeneiden laskutustietojen käsittelyssä varsinaista virhettä.

– Ilmeisesti tunnistetietoja on laitettu eri järjestykseen, eivätkä tiedot menneet siksi perille. Tunnistetietoja on nyt muutettu ja laskutuksen pitäisi mennä perille.

Aina Com hoiti siirtymisen suoramaksuihin Enfo Zenderin kanssa. Kumpumäen mukaan Nordea ei toiminut, kun tietojen siirto heinäkuussa epäonnistui. Tietoliikennekatkoksen ongelmia ei korjattu.

– Nordea ei varmasti lähettänyt tarpeeksi tietoa ongelmista Enfo Zenderille. Ajoja ei korjattu tarpeeksi, Kumpumäki sanoo.

Aina Comin monilta asiakkailta jäi laskuja maksamatta, kun suoramaksut epäonnistuivat. Kun asiakkaiden laskut jäivät maksamatta, Aina Com karhusi heiltä maksuja.

– Olemme saaneet valtavan kielteisen palautteen asiakkailta. ”Parhaina päivinä” saimme 550 soittoa, minkä lisäksi asioita käytiin selvittämässä henkilökohtaisesti asiakaspalvelussa, Kumpumäki kertoo.

Nopeudesta …joutui kärsimään

Talousjohtaja Hannamaija Reunanen arvelee, että Aina Com joutuu kärsimään siitä, että se siirtyi ensimmäisten joukossa suoramaksuihin. Samlinkin Hillebrand vahvistaa näkemyksen ainakin osittain.

– Kovin aktiivisesti suoramaksuihin ei ole siirrytty. Kenenkään muun kohdalla tällainen virhe ei ole tullut esiin.

Hillebrandin mukaan Aina Com ei ollut ensimmäinen yritys, joka siirtyi suoramaksuihin. Keväällä kuitenkin siirryttiin suuressa mitassa suoralaskuihin vain kokeiluina ja pilotteina. Suurlaskuttajat eivät vielä ottaneet käyttöön suoramaksua.

– Kahden kuukauden muuntoaika on monilla menossa. Vaikka Aina Comin laskutus ei toiminut, pitäisi suoramaksuihin siirtyä kiireen vilkkaan.

Aina Comilla oli vajaa 10 000 suoraveloitusasiakasta. Samlinkin kautta kulkivat 1 600 asiakkaan suoramaksut. Muiden maksujen jakajapankkina toimii Nordea.

– Emme vieläkään tiedä, keiden suoramaksu on onnistunut ja keiden epäonnistunut. Siksi emme ole voineet lähettää asiakkaallemme tietoa, että hänen maksunsa on epäonnistunut.

– Samlinkiltä olemme saaneet tiedon, että sen kautta kulkeva laskutus toimii nyt. Suurin osa toimii, mutta tutkimme vielä asiaa, Kumpumäki kertoo.

Aina Com kuuluu Aina Group -konserniin, jonka mediayhtiö on Hämeen Sanomat. (HäSa)