Kanta-Häme

Suoramyynnissä jakelu ratkaisee

– Alkuun kauppa kävi vilkkaasti, mutta nyt on hiljaisempaa, kertoo Maa- ja metsätaloustuottajien keskusliiton MTK:n lanseeraamassa verkkokaupassa mukana oleva luomuyrttiviljelijä Kati Haipus.

Ruokaasuomesta.fi -verkkosivusto on toiminut kaksi kuukautta. Lisäksi MTK avasi viime viikolla pop up -myymälän Helsinkiin kauppakeskus Forumiin.

Toimiva ja kustannustehokas jakelu on suoramyynnin suurin ongelma. Haipus toivoo, että kauppasivustoa markkinoitaisiin nykyistä enemmän ja pop up -myymälöitä perustettaisiin suurimpiin kaupunkeihin eri puolille Suomea.

– Asiakkaiden pitää päästä hypistelemään, vertailemaan, kyselemään ja tuoksuttelemaan, yrttimausteseoksia tuottava ja myyvä Haipus kertoo.

MTK lähti kehittämään suoramyyntiä verkkokaupan kautta vastaiskuna päivittäistavarakaupan suurten jättien halpuutuskampanjoille. Suoramyynnillä halutaan läpinäkyvyyttä ruokaketjuun. Kuluttajat voivat ostaa tuotteita verkosta suoraan viljelijöiltä ja pienyrityksiltä.

Haipuksen mielestä MTK:n verkkokauppa ei ole vielä lunastanut lupauksiaan. Hän miettii joulumyynnin jälkeen, jatkaako verkkosivuston asiakkaana. Oulun Kiimingissä toimivan tilan päätuote on lampaanliha.

Haipus myy tuotteitaan messuilla ja tapahtumissa, lähialueen kaupoissa ja verkossa. Hänellä on lisäksi kuuden muun yrittäjän kanssa Yrttiaika-niminen osuuskunta, joka myy tuotteita verkossa. Tuotteet toimitetaan asiakkaan kotiin, haetaan tilalta tai lähetetään postitse.

– Pohjoisen yrteissä on potentiaalia, mutta markkinointia pitäisi oppia vielä lisää, Haipus sanoo.

Ruokaasuomesta.fi -palvelun kehittäneen LähiPron toimitusjohtaja Eero Kanasen mukaan lähiruokaa varten tarvitaan markkinapaikka ja toimivat kuljetusjärjestelmät.

– Lähiruoka kulkee jo jotenkuten, kun jaksetaan etsiä uusia ratkaisuja ja saadaan hintoja kohtuullistettua, Kananen toteaa.

Tarkoitus ei ole perustaa omaa kuljetusjärjestelmää, vaan tehdä yhteistyötä muiden kanssa. Sivuston kautta ostetut tuotteet toimitetaan asiakkaille Postin ja Matkahuollon mukana tai ne noudetaan suoraan tuottajilta.

Kanasen mukaan kuljetuksissa mietitään myös yhteistyötä kuljetuspalvelu Woltin ja kimppakyytipalvelu PiggyBaggyn kaltaisten uusien toimijoiden kanssa.

Kananen ei osaa arvioida summia, joilla tuotteita on tähän mennessä ostettu sivuston kautta.

– Joillakin tuottajille myynti on lähtenyt tosi hyvin käyntiin.

MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi toivoo, että palveluun saataisiin jopa 400 yrittäjää. Tällä hetkellä verkkokaupassa on yrittäjiä runsaat sata.

Toistaiseksi ei ole tiedossa, paljonko rahaa tilojen suoramyynnissä loppujen lopuksi vuosittain liikkuu. Ruoan suoramyynti verkkokaupassa ei Syväniemen mukaan kuitenkaan uhkaa millään tavalla vähittäiskauppaa.

Luonnonvarakeskus Lukessa on aloitettu selvitys lähiruokayritysten, -tilojen ja eri jakelukanavien kannattavuudesta.