Kanta-Häme Lempäälä

Superautokauppa myy elämäntyyliä, joka voi maksaa enemmän kuin asunto – “Naapurikateuden pelko on kääntynyt toisin päin”

Super- ja luksusautojen myynti Suomessa kasvaa koko ajan. Lempääläläisessä autokaupassa kaupataan autojen lisäksi elämäntyyliä ja unelmia.

 

Moottori naukaisee kovaa ja korkealta. Ihan kuin vanhan ajan Formuloissa, silloin kun 1990-luvulla eläimellinen mörinä vielä kuului kilpa-ajoradoille.

Ääntä päästää punainen Ferrari 812 Superfast. Miika Toivonen istuu ohjaamossa ovi auki ja antaa vähän lisää kaasua. Ilmassa tuoksuvat bensiini ja nahka.

Häikäisee, kun koko seinän kokoisista ikkunoista sisään loistava kevätaurinko heijastuu autojen maalipinnoista. Vieri vieren seisoo Ferrareita, Maserateja ja Porscheja, Lamborghineja ja Bentleyjä.

Keskellä isoa huonetta kiiltää mustana McLaren 600 LT. Se on lähes puolen miljoonan euron superauto, joita valmistetaan vain muutama sata. Esimerkiksi Helsingin Sanomiin päässyt harvinaisuus on ainoa kappale Suomessa.

Kori viistää maata kuin kilpa-autossa. Mieleen tulee, miten McLaren pärjäisi tiellä, jossa on hidasteita tai mukulakiviä.

Maalaisjärjellä ei kuitenkaan ole merkitystä, kun puhutaan luksus- ja superautoista. Niiden myynti Suomessa kasvaa koko ajan.

Superautoja myyvät Esa Schroderus (vas.) ja Miika Toivonen ovat huomanneet, etteivät suomalaiset enää ujostele kalliiden autojen ostamista. Kuva: Esko Tuovinen
Superautoja myyvät Esa Schroderus (vas.) ja Miika Toivonen ovat huomanneet, etteivät suomalaiset enää ujostele kalliiden autojen ostamista.

 

Lempääläläinen Luxury Collection Automobiles -autokauppa on maan suurin super- ja luksusautojen maahantuoja. Sen superautojen myynti on tuplaantunut joka vuosi vuodesta 2015 lähtien. Silloin myytiin viisi luksus- ja superautoa, kun viime vuonna niitä meni kaupaksi 40.

Tänä vuonna uusia ja uudehkoja super- ja luksusautoja myydään noin 70–80, laskee toimitusjohtaja Miika Toivonen. Hän uskoo, että superautojen kauppa kiihtyy entisestään, kun kaupan liikevaihto on kasvanut 30 prosenttia joka vuosi.

Toivosen kännykässä odottaa 20 vastaamatonta puhelua. Huhtikuuhun mennessä kaupasta on ostettu jo 21 Ferraria ja toinen mokoma muita luksusmerkkejä. Myynti räjähti, kun takatalvi suli pois. Viikon sisällä on myyty autoja saman verran kun helmikuussa yhteensä.

Toimistosta kaupan puolelle kävelee “hevoskauppias” Esa Schroderus, joka kättelee rivakasti ja hymyilee leveästi. Hän vastaa Ferrareiden myynnistä.

Juuri äsken moottoritielle kurvasi pariskunta uudella Ferrarilla kohti Päijät-Hämettä. Schroderuksen mukaan kyseessä ei ole pelkkä auto.

– Ferrarin mukana tulee samanhenkisiä ihmisiä, uusia ystäviä. Sisältöä ja lifestylea on aivan eri tavalla kuin tavallisessa autossa. Monesti superauto on pariskunnan yhteinen harrastus, johon liittyy matkustelu.

 

Joillekin super- tai luksusauto voi olla statussymboli. Ei kaikille, Esa Schroderus vakuuttaa. Hänen mielestään lähtökohtaisesti auto on intohimoa, elämästä nauttimista ja itsensä palkitsemista.

– 98 prosentille asiakkaista superauto on haave ja unelma, joka toteutetaan. Loput kaksi prosenttia hankkivat auton näyttääkseen, että heillä on sellainen, Scroderus sanoo.

Toivosen mukaan tyypillinen ostaja on yrittäjä. Superauto on pitkäaikainen haave, joka annetaan lahjaksi itselle, kun firma myydään.

– Monella pikkupojalla on ollut lastenhuoneen seinällä punainen Ferrari tai räikeänkeltainen Lamborghini. On käyty isän kanssa katsomassa kilpa-autokisoja, ja siitä asti on ollut unelmana saada oma superauto, Toivonen toteaa.

Yrittäjien lisäksi luksusautoja ostavat palkansaajista esimerkiksi lääkärit ja johtajat. Eilen luksusauton osti pörssiyhtiön varatoimitusjohtaja vähän yli sadalla tuhannella. Schroderuksen mielestä ostajia ei voi kuitenkaan typistää stereotypioihin.

– Unelmia ja haaveita on monella tasolla. Joku on tehnyt koko elämänsä hulluna töitä ja säästänyt autoon kymmeniä vuosia. Joku on saattanut myydä firmansa 59 miljoonalla eurolla ja toinen saattaa ostaa samanhintaisen tai kalliimman auton kuin asunto on maksanut.

Edelleen noin 95 prosenttia super- ja luksusautoista menee miehille. Kauppa on kuitenkin myynyt vuoden sisällä kolme Ferraria naisen käyttöön, Toivonen kertoo. Äänessä on ylpeyttä.

 

Superautoissa korostuu suorituskyky, kun luksusasutoissa käyttömukavuus ja design ovat pääosassa. Moni auto voi olla sekä luksus että super. Kuva: Esko Tuovinen
Superautoissa korostuu suorituskyky, kun luksusasutoissa käyttömukavuus ja design ovat pääosassa. Moni auto voi olla sekä luksus että super.

 

Superauto voi olla autokauppiaiden mukaan myös sijoitus. Esimerkiksi kaupan käytetty Ferrari 812 Superfast on tällä hetkellä ainoa Suomessa, eli siitä saatetaan maksaa jopa enemmän kuin uudesta.

Tehdas ei tällä hetkellä pysty tuottamaan super-Ferrareita niin paljon kuin kysyntää olisi.

– Aina on joku sheikki, jolta löytyy rahaa. He ovat valmiita maksamaan 20 000 euroa enemmän, että he saavat auton heti. Tällä hetkellä jonotusaika on reilu kaksi vuotta, Schroderus kertoo.

– Erikoismalleissa on huomattaviakin useiden satojen tuhansien arvonnousuja. Superautot voivat olla huikean hyviä sijoituskohteita.

Toivonen vertaa luksus- ja superautoja arvotaiteeseen sekä harvinaisiin viineihin ja konjakkeihin.

– Arvo nousee, kun määrä laskee.

 

Tarjonta ruokkii kysyntää. Kun Luxury Collection Automobiles aloitti neljä vuotta sitten uusien Ferrareiden myynnin, edeltävänä kolmena vuotena Suomessa ei ollut myyty yhtäkään uutta Ferraria. Siitä lähtien paperit on tehty yli 80 autosta.

Vaikka Suomen talous on kehittynyt, autokauppiaat pitävät superautojen suosion isoimpana syynä asennemuutosta.

– 1970-luvulta asti on pelätty naapurikateutta, mutta nyt se on toisin päin. Kun vehkeitä on mennyt jonnekin, niiltä paikkakunnilta aletaan soitella, Schroderus kertoo.

– Nyt on ymmärretty, että on hyväksyttävämpää ajaa myös superautolla. Suomessa on paljon ihmisiä, joilla on ollut purjevene mutta he ovat ajaneet tavallisella autolla.

Suomalaisista on tullut myös eurooppalaisempia, eli he matkustelevat enemmän. Euroopassa on arkipäivää, että luksushotellin eteen on parkkeerattu Ferrareita ja Bentleyjä.

 

Vielä 30 vuotta sitten Ferrarin ohjaamosta ei nähnyt mitään, mutta nyt ajomukavuus on kasvanut. Kuvassa Ferrari 812 Superfastin ohjaamo. Kuva: Esko Tuovinen
Vielä 30 vuotta sitten Ferrarin ohjaamosta ei nähnyt mitään, mutta nyt ajomukavuus on kasvanut. Kuvassa Ferrari 812 Superfastin ohjaamo.

 

Kaksi miestä astuu sisään liukuovista.

– Ihan katselemaan tultiin.

Miika Toivonen keskeyttää haastattelun ja menee “vaihtamaan pari sanaa”. Kuluu vartti. Yhdessä päivitellään Suomen autoveroa, joka tuplaa superautojen hinnan.

– Kyllä suomesta rahaa löytyy, mutta ei kukaan halua maksaa 200 000 euroa autoveroa, Toivonen puuskahtaa.

Esimerkiksi Ferrari 812 Superfast maksaa Suomessa yli 800 000 eruoa, kun sen ovh on vajaa 400 000 euroa. Toivosen mukaan superautojen myyntiä on lisännyt myös se, että ostajilla on nyt mahdollisuuksia “veroteknisempiin ratkaisuihin”.

– On leasing-malli, jossa maksetaan autovero vain leasingin keston mukaan. Monilla asiakkailla on ulkomailla kesä- tai talvipaikkoja, jolloin superauton voi rekisteröidä sinne tai Suomen vientikilpiin, Toivonen kertoo.

– Niin saa periaatteessa kaksi autoa yhden hinnalla, kun ei joudu maksamaan Suomen typerää autoveroa. Se on 60 vuotta ollut tilapäinen autovero, mutta naapurimaissa autovero on nolla.

Verohelpotuksia tulee nykyään myös päästöjen mukaan, ja moni superautomerkki onkin lanseeraamassa hybridimallistoa.

– Periaatteessa superautot eivät saastuta hirveästi, koska normaali ihminen ajaa 4-5 kertaa vähemmän sillä vuodessa kuin perusautolla. Vaikka superauto kuluttaa kaksi kertaa enemmän, se ei yksin maailmaa tuhoa, Toivonen sanoo. HäSa