Kanta-Häme Hämeenlinna

Suppama-laudan päällä olo on kuin kuuluisalla Pullervolla konsanaan – Apparalla pääsee kokeilemaan hittilajia

Lankussa heilutellaan jalkoja puolelta toiselle. Kuva: Pekka Rautiainen
Lankussa heilutellaan jalkoja puolelta toiselle. Kuva: Pekka Rautiainen

Tiedättehän, kuinka huvittavaa on seurata ihmistä, joka on ensimmäistä kertaa sup-laudan päällä. Jalat vapisevat ja tasapainoa pitää hakea. Se näyttää vähän siltä kuin opettelisi ensimmäistä kertaa seisomaan.

Ahveniston maauimalassa on kesän ajan uusi jumppatunti vedessä. Treenin nimi on Suppama, ja kelluvan laudan päällä tehdään hiit-tyylinen sykettä nostattava harjoitus.

Ensimmäisellä kerralla tuntuu juuri samalta kuin ensimmäinen kerta sup-laudan päällä. Jalat tutisevat ja helpot liikkeet tuntuvat vaikeammilta kuin maalla, koska alusta heiluu.

Ahveniston maauimalassa on järjestetty kesän alussa kaksi näytetuntia. Koekaniini kävi kokeilemassa Suppama-harjoituksen ensimmäisellä virallisella 45 minuutin tunnilla. Mukana oli seitsemän muutakin ensikertalaista, jotka olivat tulleet kokeilemaan uutta vesiurheilumuotoa.

Uusi tapa treenata vedessä

Suppamalauta on kuin paksu uimapatja, mutta tukevampi. Se ei luista alta, jos päällä seisoo.

Suppama-treenejä vetävät Siiri Ellä ja Laura Salonen.

Salosen mukaan Suppama on hauska, uusi tapa treenata vedessä.

– Siinä kehittyy varsin nopeasti.

Kelluvan laudan päällä joutuu koko ajan työskentelemään syvillä lihaksilla pysyäkseen tasapainossa.

Tunnit ovat niin sanottuja lisenssitunteja eli ne on valmiiksi suunniteltu. Suppama-tunteja on tarjolla paitsi Apparalla myös Helsingin Allas sea poolissa.

Laudan päällä tehdään erilaisia jumppaliikkeitä. Kuva: Pekka Rautiainen

Kyykkäystä, lankuttamista ja lantionnostoja

Tunnin alussa tehdään lämmittely ja haetaan tuntumaa laudan päällä olemiseen. Lauta ei keikahda, vaikka sen päässä hyppää ilmaan, mutta tasapainoa se vaatii. Lauta keinuu koko ajan johonkin suuntaan ja helpotkin liikkeet tuntuvat paljon vaikeammilta kuin kuivalla maalla.

Tasapainoa horjutetaan myös tarkoituksella. Välillä tehdään harjoituksia, joissa toiset heiluttavat lautaansa tehden aaltoja ja toiset yrittävät tehdä jumppaliikkeitä.

Liikkeet ovat yksinkertaisia kuten kyykkyjä, lankkuja ja lantionnostoja. Välillä hypätään veteen ja könytään uudelleen laudan päälle. Siinäkin syke kivasti nousee, kun pari kertaa peräjälkeen ponnistaa itsensä takaisin laudalle ja pystyyn.

Tunnin lopussa tehdään vielä yhden jalan tasapainoharjoittelua. Ilmassa olevaa jalkaa pyöritellään. Helppo nakki tasaisella maalla, mutta laudan päällä se on todella vaikeaa. Sekunnissa koekaniini on altaassa. Eikun ylös ja kokeilemaan uudestaan.

Tasapaino testiin

Treenin aikana ei haittaa vaikka välillä tasapaino pettää ja pulahtaa, kunhan nopeasti on takaisin laudan päällä jatkamassa siitä mihin jäi.

Sinuiksi laudan kanssa tulee melko nopeasti. Seuraava tunti olisi varmasti jo paljon helpompi, kun “uimapatja” olisi tuttu ja turvallinen.

– Jos kuvitteli omaavansa tasapainoa, väärässä oli, nauraa hämeenlinnalainen Riikka Jokimäki tunnin jälkeen.

Hän halusi tulla kokeilemaan uutta lajia ja koki sen kivaksi.

– Voisin tulla toisenkin kerran. Sykkeet nousivat kivasti niin kuin hiit-treenissä kuuluukin.

Koekaniinin olo kuin kuuluisalla kivellä köllöttävällä Pullervolla konsanaan. Lenkkeilijät pysähtyvät harjulta katsomaan kahdeksan naisen treeniä ja kuvaaja räpsii menemään. Ei siinä auta kuin kestää katseet ja yrittää pysyä pystyssä.

 

Suppama-treeni

+ yksinkertaiset liikkeet ovat varsin vaikeita veden päällä patjalla

+ hauskaa ja uudenlaista treeniä vedessä, auringon paisteessa

+ haastaa tasapainon

– ei ole viileän ja tuulisen kelin liikuntaa, koska pitää olla myös vedessä ja patjan päällä