Kanta-Häme Janakkala

Analyysi: Akku-Jukan suunnitelmat Rastikankaan gigatehtaasta ihmetyttävät

Janakkalan Rastikankaalle aiotaan nopeasti rakentaa valtava akkutehdas. Suurisuuntaiset suunnitelmat tuntuvat oudoilta.
Lidlillä on jättimäinen lähes 40 000 kerrosneliön jakelukeskus Rastikankaalla. Akkutehtaalle on varattu tontti, jolla on rakennusoikeutta 112 500 kerrosneliötä. Kuva: Esko Tuovinen
Lidlillä on jättimäinen lähes 40 000 kerrosneliön jakelukeskus Rastikankaalla. Akkutehtaalle on varattu tontti, jolla on rakennusoikeutta 112 500 kerrosneliötä. Kuva: Esko Tuovinen

Suunnitelmat Janakkalan akkutehtaasta vaikuttavat monin tavoin oudoilta. Rastikankaalta varatulle 23 hehtaarin tontille aiotaan rakentaa “gigatehdas”, joka työllistäisi kaikkiaan tuhat henkilöä.

Akkutehtaan takana on Jukka “Akku-Jukka” Järvinen. Hän perusti tässä kuussa Finnish Batteries -nimisen yrityksen, jonka on tarkoitus pyörittää akkutehtaan liiketoimintaa. Kaupparekisteritietojen mukaan Järvinen on yrityksen ainoa osakas ja ainoa hallituksen jäsen. Yhtiön osakepääoma on 9 000 euroa.

Suomen muiden suurten hankkeiden tapaan gigatehtaan taustalla on kiinalainen. Järvisen kumppanina on yrittäjä Winston Chung, jonka nimiin kirjataan paljon akkuihin ja sähköautoihin liittyvää liiketoimintaa.

Gigatehtaan rakennustyöt aiotaan aloittaa jo tänä kesänä. Akkujen valmistukseen on tulossa täysin uudet laitteet, joiden “koko ja muoto ei ole vielä lukittu”.

Alkuvaiheessa tehdas valmistaisi latauskapasiteetiltaan 20 gigawattituntia (GWh) akkuja. Giga tarkoittaa miljardia, joten 20 GWh tarkoittaisi esimerkiksi 20 miljoonaa kilowattitunnin akkua. 20 gigawattitunnin tehdas olisi kooltaan maailmanluokkaa, mutta Rastikankaan tehdasta on tarkoitus laajentaa jopa 500 gigawattituntiin.

Rastikankaan tontilla on rakennusoikeus 112 500 kerrosneliön rakennukselle.

Tehdas vaatii kaikkiaan satojen miljoonien eurojen investoinnit. Järvisen mukaan rahoitus tulee lähipiirin sijoittajilta ja sijoitusrahastosta. Rahoituksen kokoaminen tällaiseen hankkeeseen on yleensä urakka, jonka eteen on tehtävä pitkään ja paljon töitä. Ilman yrityksen perustajien merkittävää riskisijoitusta muita rahoittajia on usein vaikea löytää.

 

“Akku-Jukka” Järvinen on tehnyt töitä akkualalla pitkään. Hänen antamansa tiedot liiketoiminnastaan ovat kuitenkin puutteellisia ja hieman jopa harhaanjohtavia. Järvinen puuhasi jo runsaat kymmenen vuotta sitten FEVT:n (Finnish Electric Vehicle Technologies Ltd) akkuliiketoimintaa Riihimäellä. “Siitä kasvoi European Batteries, joka rakensi Varkauden akkutehtaan noin 100 miljoonalla eurolla”, Järvinen kertoi viime viikolla Hämeen Sanomille.

Järvinen vastasi tuolloin Hämeen Sanomien kysymyksiin kirjallisesti sähköpostilla.

Maaliskuussa 2008 Järvinen kertoi Hämeen Sanomille, että FEVT on toimittanut akkujen ohjaus- ja hallintateknologiaa Varkauden tehtaalle.

FEVT ei ole perustamisensa jälkeen toimittanut mitään lakisääteisiä tietojaan kaupparekisteriin. Kaupparekisterissä on nyt maininta, että yhtiön toiminta on lakannut.

 

Varkauden akkutehdas oli suuri katastrofi, jossa sijoittajat, velkojat ja julkinen hallinto menettivät rahansa. Tehdas toimi vain hetken ennen kuin European Batteries meni konkurssiin vuonna 2013. Jostakin syystä kaupparekisteristä ei löydy sen tilinpäätöstietoja.

Varkauden tehdasta ryhtyi pyörittämään European Battery Technologies -niminen yhtiö, jonka johdossa olivat amerikkalaiset ja venäläiset liikemiehet. Yhtiö haettiin konkurssiin vasta tänä vuonna, vaikka sen matka päättyi kuin kanan lento jo paljon aikaisemmin. Toissa vuonna yhtiöllä oli lyhytaikaista velkaa 30 kertaa enemmän kuin liikevaihtoa.

 

Rastikankaan gigatehdas valmistaisi litium-rautafosfaatti -akkuja (Life PO4) sähkön varastointiin. Järvinen kertoo, että kotitaloudet tasaisivat niillä sähköverkon toimintaa ja pystyisivät lisäämään aurinkoenergialla tuotetun sähkön omaa käyttöä.

Aurinkopaneeleista siirretään sähkö verkkoon tai omaan käyttöön akkujen kautta. Siirtoon ei tarvita kuitenkaan suurta akkuvarausta. Finnish Batteries aikoo tehdä kotitalousakkuja, joihin tosissaan varattaisiin kotitalouden tarvitsemaa sähköä.

Gigatehtaan kotitalousakuille ei ole tällä hetkellä markkinoita, koska sähkön varaaminen akkuihin on kallista. Sadan kilowattitunnin varaus ei riitä pitkäksi aikaa esimerkiksi asunnon lämmittämiseen, mutta se maksaisi akkuina kymmeniätuhansia euroja. Sähköautot ovat kalliita, koska akut ovat noin puolet autojen hinnasta. Suuret akut vievät paljon tilaa. Litium ei ole paloturvallinen aine.

Akut tekee kalliiksi korkean hinnan lisäksi niiden lyhyt käyttöikä. Akkujen latauskerrat ovat rajatut, kuten kaikki kännykästään tietävät.

 

“Akustot tarjoavat myös reaalisen ja merkittävästi kustannustehokkaamman vaihtoehdon maakaapeloinnin tilalle”, kirjoittaa Järvinen.

Suomessa rakennetaan myös Ilomantsin itäisimmälle pirtille kallis maakaapeli, vaikka sähkön toimittaminen varmistettaisiin muulla tavoin paljon halvemmalla. Eläintiloilla on jo omat sähköaggregaatit, joita saa edullisesti.

 

Lue myös: Valtava akkutehdas suunnitteilla Janakkalan Rastikankaan teollisuusalueelle – Yritys lupaa kuntaan jopa 400 uutta työpaikkaa (17.4.2019)