Kanta-Häme

Suurin osa parturihinnastoista esillä

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on laittanut aluehallintovirastot valvomaan tehokampanjalla kampaamoiden ja partureiden hinnastojen näkyvyyttä. Lait ja asetukset kun ovat jo pitkään määränneet, että hinnastot pitäisivät olla mahdollisuuksien mukaan esillä niin, että niitä voi kadultakin vertailla.

Viranomaiset ilmiselvästi epäilevät, että kampaamot suhtautuvat asiaan hutiloiden. Hämeen Sanomat päätti tarkistaa tämän yhteiskunnallisen epäkohdan tilanteen ennen byrokraattien iskua.

Löytyy netistäkin

Raatihuoneenkadun Linna Stylen ikkunoissa ei ensisilmäyksellä hinnasto silmiin osu, mutta askelten käydessä kohti sisäänkäyntiä näkökenttään osuu A4-kokoinen paperilappu lappeellaan hyllyllä. Hinnastosta löytyy asianmukaisesti toimenpiteet eripituisille hiuksille, sukupuolia diskriminoimatta.

– Juuri vähän aikaa sitten laitoin hinnaston takaisin. Pari vuotta se ehti olla jo pois, kun paikalla oli hyllykkö, yrittäjä Seppo Laakso arvaa kysymyksen jo ennen sen esittämistä.

Laakson mukaan varsin harvat asiakkaat ovat kiinnostuneita lappusesta.

– Kyllä heräteasiakas tulee yleensä sisälle asti hinnoista riippumatta. Luulen, että monet katselevat hintoja ennemminkin netistä.

Hän on ollut tietoinen hinnaston esillä pitämissäännöksistä jo vuosikausia.

– Mutta eihän sitä ole koskaan valvottu millään tavalla, niin eivät liikkeet siihen paljon huomiota ole varmaan laittaneet.

Laakso arvelee, että Hämeenlinnassa ehkä vain joka kymmenes parturi pitää hinnastoa ikkunassa.

Kuuluu konseptiin

Kierroksen edetessä osoittautuu, että Laakson arvio on pessimistinen. Selvimmin hinnat ovat esillä Palokunnankadun M-Roomissa, johon tullaan asiakkaaksi ilman ajanvarausta.

– Hintojen näkyvä ilmoittaminen kuuluu tähän konseptiin. Onhan se asiakkaalle helpompaa, että näkee hintatason jo ennen sisään astumista, toteaa parturi Lisa Salonen.

Parturoitavaksi jonottava, helsinkiläinen Jaakoksi esittäytyvä herrasmies on samaa mieltä.

– Jos nyt hiustenleikkuu maksaa 50 euroa, niin onhan se hyvä tietää, ennen kuin kaivaa lompakkoa esiin.

Lisa Salonen arvelee, että lähinnä pienemmissä hämeenlinnalaisissa liikkeissä on puutteita hinnaston esilläolosta.

Hämäläisyyttä

Salosen arvio osoittautuu oikeaksi Palokunnankadun toisella puolella. Toimittaja-kuvaaja-kaksikon astuessa HM Parturin ovesta sisään kohteliaasti tiedustelemaan, miksei hinnastoa löydy, liikkeessä oleva naishenkilö kieltäytyy vastaamasta mihinkään kysymyksiin ja käytännössä työntää aavistuksen häkeltyneet tutkivan journalismin harjoittajat ovesta pihalle.

Eihän siinä sitten mitään. Naapurissa sijaitsevan Hämeenlinnan Hiuskeskuksenkaan ikkunasta hintoja ei paljastu, mutta vastaanotto liikkeessä on huomattavasti lämpimämpi.

– On ne hinnat ollut tarkoitus ikkunaankin laittaa, mutta kun ei ole ollut sopivaa pidikettä, niin asia on hitailta hämäläisiltä jäänyt. Täytyy hoitaa asia kuntoon, laki on laki, toteaa parturi-kampaaja Riitta Laine.

Hiuskeskuksesta hinnasto löytyy heti sisäänkäynnin vierestä seinältä.

Odottelulukemista

Muissakin keskustakierroksen partureissa hinnastokysymykseen suhtaudutaan rennosti. Selkeä enemmistö ilmoittaa hinnat enemmän tai vähemmän näkyvästi.

Asiakkaiden kannalta kysymyksellä ei vaikuta olevan kuolemanvakavaa merkitystä.

– Meidän hintoja kyllä tutkitaan, mutta se taitaa johtua siitä, että ihmiset odottelevat bussia tuossa ikkunamme takana, sanoo Hallituskadun Pääpaikan yrittäjä Arja Salmenoja. (HäSa)