Kanta-Häme

Svengailua luonnossa ja kaupungissa

Varikonniemen ja asemanseudun arkkitehtikilpailun voitti kilpailuehdotus, joka kantaa nimeä Svengaillaan.

Suunnitelman teki helsinkiläinen Serum Arkkitehdit oy. Voittaja julkistettiin keskiviikkona Hämeenlinnan Raatihuoneessa.

Voittajaa kuvaillaan arvostelupöytäkirjassa ”urbaaniksi kokonaisuudeksi, jonka polveileva korttelirakenne luo uudenlaista kaupunkitilaa.”

Suunnitelman kehuttiin ottavan huomioon sen, miten alue sulautuu rannan, viereisen kansallisen kaupunkipuiston että Saarioisten tehtaan vanha seudun kanssa yhteen.

– Asemanseudulla voi olla läsnä sekä kaupungissa että luonnossa yhtä aikaa. Ehdotuksemme on sellainen, että kun toiseen suuntaan katsoo, katsoo luontoon, ja toisessa suunnassa näkyy kivikkoinen kaupunkimaisema, Serum Arkkitehtien arkkitehti ja osakas Sami Heikkinen sanoo.

Asemanseudun arkkitehtikilpailu päättyi elokuun lopussa, ja kutsukilpailuun osallistui neljä arkkitehtitoimistoa. Kilpailun järjestivät Hämeenlinnan kaupunki, Suomen arkkitehtiliitto ja alueen rakentamisesta vastaava YIT Rakennus Oy.

Voittanut arkkitehtitoimisto sai palkinnoksi yhteensä 30 000 euroa.

Ei vielä valmis

Arkkitehtikilpailun voittaminen ei suoranaisesti tarkoita, että voittajaehdotus toteutuisi sellaisenaan. Suunnitelma tulee kuitenkin pysymään alueen kehityksen pohjana.

– Kilpailun yhtenä tavoitteena oli muodostaa paitsi vetovoimainen ja uusi asuinalue, myös uusi julkisivu Hämeenlinnaan. Palkintolautakunta piti kilpailun tasoa hyvänä, ja saimme erittäin monipuolisia ideoita, kaupunginjohtaja ja kilpailun tuomaristoon kuulunut Timo Kenakkala sanoi voittajan julkistamistilaisuudessa.

Svengaillaan-suunnitelmassa Hämeentien päähän nousisi maamerkkimäinen, muita rakennuksia korkeampi kerrostalo. Arkkitehtitoimisto kaavaili vanhasta säilyketehtaasta kulttuurikeskusta, joten se jätettiin paikalleen.

Aseman tuntumaan on ehdotettu suurta pysäköintitaloa rautatieasemaa käyttäviä varten. Pysäköintitaloon on määrä mahtua 500–600 autoilijaa. Lisäksi rakennukseen on lisätty ruokakauppa. Makasiinirakennukseen sijoitettaisiin päiväkoti.

Suunnitelmassa kerrostalojen omat pysäköintitilat sijoitettaisiin maan alle, mutta tätä ratkaisua pidetään rakentamisen kannalta vaikeana. Aluetta aletaankin kehitellä, jotta se vastaisi kaupungin ja rakentajan asettamia vaatimuksia.

– Kaupunkirakenteellinen sekä arkkitehtuurinen perusidea pitää säilyttää tulevassa kaupunkisuunnitelmassa. Uskon, että kaikki kehityssuunnitelmat pystytään tässä suunnitelmassa toteuttaa, tuomaristoon kuulunut kaupungin tilaajajohtaja Päivi Saloranta sanoo.

Kaupunkilaisille kommentoitavaksi

Arkkitehtikilpailun ratkeamisen jälkeen kaupunki aikoo panna kaavoituksen pyörät pyörimään. Voittajaehdotus pannaan tänään nähtäville kaupungin palvelupiste Kastelliin, ja asemakaavaa aletaan suunnitella saadun palautteen perusteella.

– Nyt alkaa kova työ. Kunnianhimoinen tavoite olisi, että asemakaava olisi vuoden 2016 kesällä valmis, Saloranta arvioi.

Alueen rakennusoikeuden omistavan YIT Rakennus oy:n yksikön johtaja Sami Viitanen toteaa, että alueen rakentaminen voitaisiin aloittaa vuoden 2017 alussa.

– Lupaprosessissa menee oma aikansa, Viitanen sanoo.

Uusi kaupunginosa on vielä toistaiseksi suunnitelmien tasolla, mutta tärkeä asia on vielä selvittämättä.

Miksi suunnitelman nimi on ”Svengaillaan?”

– Nimi tulee Kirkan laulusta. Sehän sijoittuu juna-aseman seudulle, sanoo Serum Arkkitehtien Sami Heikkinen ja nauraa. (HäSa)