Kanta-Häme

Syksy avaa sähköisen postilaatikon

Postin kantamista paperisista viranomaiskirjeistä päästään tulevaisuudessa lähes eroon. Ensi syksynä käyttöön otetaan sähköinen postilaatikko, johon saapuu kaikki viranomaisten lähettämä posti vuoteen 2019 mennessä, mikäli hallituksen linjaus toteutuu suunnitellusti.

Viestipalvelusta on tekeillä myös mobiiliversio, joka mahdollistaa salattujen viestien lukemisen älypuhelimella.

Paperiset kirjeet eivät kuitenkaan kokonaan poistu, sillä tarvittaessa asiakas saa paperipostia. Julkisten palvelujen digitalisaatiosta vastaava kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen on STT:lle antamassaan haastattelussa vakuuttanut, ettei sähköisten palvelujen käyttämistä voida edellyttää kaikilta kansalaisilta.

Anu Vehviläinen kertoo, että digipalvelujen käyttäjille on ajateltu esimerkiksi kirjastoihin digineuvontaa.

Suomi.fi on sähköinen sivusto, joka jo nyt on käytössä. Se muuttuu ja monipuolistuu parhaillaan.

Sivustolla kirjaudutaan henkilökortilla, pankkitunnuksin tai mobiilivarmenteella omaan sähköiseen postilaatikkoon, jollainen on jatkossa jokaisen kansalaisen käytössä.

– Postilaatikko on paikka, jonne saadaan kaikki viranomaisposti. Sinne saapuu tieto esimerkiksi verottajan, kelan, trafin, poliisin, maistraatin päätöksistä, mutta siellä voi vastata myös esimerkiksi lisäselvityspyyntöihin, kertoo johtava asiantuntija Hannu Korkeala Väestörekisterikeskuksesta.

Kanta.fi, vero.fi, kela.fi ja muut viranomaisten sivut säilyvät kaikki edelleen käytössä. Suomi.fi-sivuston kautta on kuitenkin pääsy kaikkiin palveluihin ja se on myös keskitetty paikka viranomaisten viesteille.

Viestit-osio eli sähköinen postilaatikko on keskeinen osa uudistusta ja korvaa nykyisen kansalaisen asiointitilin.

Väestörekisterikeskuksen digitaaliset palvelut- yksikön johtaja Janne Viskari muistuttaa, että sähköisten viranomaisviestien käyttöönotto alkaa kesällä, mutta toteutuu vähin erin sitä mukaa kuin tarvittava tietotekniikka rakentuu kuntoon.

– Laki velvoittaa viranomaiset aloittamaan sähköiseen asiointiin siirtymisen heinäkuun alusta, mutta siirtymä vie oman aikansa. Jo nyt yli sadassa palvelussa järjestelmä on käytössä, Viskari toteaa.

Iäkkäiden sukulaisten asioiden hoitaminen helpottuu, kun valtakirja voidaan laatia sähköisesti. Valtakirja mahdollistaa sähköisen asioinnin toisen puolesta.

Jokainen pääsee sivustolla tutkimaan myös, mitä tietoa itsestä on viranomaisrekistereissä kuten vaikka väestörekisterissä ja trafissa.

Uudistettu suomi.fi-sivusto tarjoaa myös paikan, josta pystyy löytämään tien viranomaisten tarjoamiin sähköisiin asiointipalveluihin.

– Verkossa asiointia on laajasti, mutta tietoa mahdollisuuksista on vaikea löytää. Aihesanan syöttäminen sivuston hakukoneelle tuo palvelut käyttöön, Viskari kertoo.

Kansalaisen tarvitsee uudistuksen jälkeen tietää vain osoite suomi.fi ja kaikki julkiset palvelut ovat sitä kautta hänen ulottuvillaan. HÄSA

Päivän lehti

7.6.2020