fbpx
Kanta-Häme

Taantuma kalvaa taksi-alaa

 

Mikäli luvanvarainen ja tarkkaan säädelty taksiala vapautetaan, tuo se Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtajan Juhani Sirviön mielestä alalle villin lännen meiningin. Tällä hetkellä taksiliikennelaki takaa kohtuuhintaisen ja tasalaatuisen palvelun saannin vuorokauden kaikkina aikoina ympäri vuoden koko maassa.

Sääntelyn poistamisesta ei ainakaan Ruotsissa ole saatu hyviä kokemuksia. Tukholman alueella toimii 40 erilaista aluetaksia ja hinnat ovat karanneet käsistä.

– Varmaa on, että taksien määrä vähenisi kehäkolmosen ulkopuolella etenkin maaseudulla. Nythän Ely myöntää taksiluvat ja päättää kuntakohtaisista kiintiöistä ja se on taannut kaikille taksiyrittäjille riittävän elinkeinon, Juhani Sirviö sanoo.

ALUETAKSIN UUSISTA tiloista Parolasta välitetään jatkossa vuosittain noin 500 000 tilausta sekä laskutus- ja maksuliikenteen palvelut niitä ostaville yhteensä noin 350 autolle. Taantuma on rokottanut jo nyt kovalla kädellä tilausten määrää.

– Taksi kuljettaa nykyisin yhä useammin Kelan asiakkaita tai sitten asiakkaita, joiden kyyti taataan kuljetustukikorteilla. Yhteiskunnan kyyteihin ei taantuma ole päässyt ainakaan toistaiseksi puremaan. Yksityiset ihmiset käyttävät taksia yhä vähemmän, Sirviö sanoo.

Kanta-Hämeen Aluetaksin tulevaisuuden näkymät ratkeavat aivan lähipäivinä, kun Korkeimmasta hallinto-oikeudesta tulee päätös, joka mahdollistaa Kelan suorakorvausjärjestelmän kilpailutuksen Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä.

– Emme me kilpailutusta pelkää. Tänä päivänä se on yhä useammin suurten kokonaisuuksien taustalla. Toivottavasti matkojen yhdistely Kelan asiakkaiden ja kuntien kuljetustukiasiakkaiden kesken käynnistyisi mahdollisimman nopeasti. Valmiudet kimppataksiin jo ovat, Sirviö pohtii.

KANTA-HÄMEEN ALUETAKSISSA odotetaan parhaillaan tietoa siitä, miten joukkoliikennelain muutosesitykset vaikuttavat alaan. Lakiesitys tulee lausuntokierrokselle tammikuussa ja eduskunnan käsittelyyn se menee keväällä.

– Ministeriöllä menee liikenteen digitalisaatiohankkeissa nyt lujaa. Samaan aikaan väestö kuitenkin vanhenee ja tarvitsee myös taksin apua, Sirviö tuumii.

Takseja pidetään yhä vanhanaikaisina, vaikka alan julkista kuvaa onkin nykyaikaistettu.

– Ajaminen on taksille vain pieni osa työstä, sillä ihmiset tarvitsevat apua. Oman osansa kuljettajan päivästä vievät myös koko ajan monimutkaistuva maksaminen ja laskutusjärjestelmä, Juhani Sirviö sanoo.

UHKAKUVISTA HUOLIMATTA Aluetaksissa uskotaan valoisaan tulevaisuuteen. Kuin varmemmaksi vakuudeksi yhtiö rakennutti aivan Parolan keskustaan K-market Paronilta vapautuneelle tontille uuden toimitalon. Kaksikerroksisen talon yläkerrassa on hallinto ja alakertaan muuttaa lähipäivinä tilausvälitys.

Uudet 460 neliön tilat mahdollistavat Juhani Sirviön mielestä ennen kaikkea taksinkuljettajien koulutuksen, sillä alakertaan on saatu oma koulutustila. Palokunnankadulla tiloja oli puolet vähemmän.

Kanta-Hämettä nimessään kantava aluetaksi toimii Kanta-Hämeessä sekä Pälkäneen ja Valkeakosken verran Pirkanmaalla.

Menot