Kanta-Häme

Tahdon, vastasi moni vaiti

Mies laskeutuu korkeaan polviasentoon. Tahdon, viestii hänen kehonkielensä.

Sitten hän kaivaa taskustaan älypuhelimen, ja nappaa valokuvan 250 000 euron R8 Spyder -avomallin Audista.

Polvistuneelle Markku Saarelalle 430-heppainen ja kaksipaikkainen menopeli on liian pieni.

– Ei sillä kuusihenkistä perhettä lentokentältä haeta, sataprosenttiseksi bemarimieheksi tunnustautuva Saarela sanoo.

Vauhtihirmu keräsi katseita perjantaina Kaivoparkissa Hämeenlinnan autoliikkeiden järjestämässä yhteisnäyttelyssä.

Esillä oli kahdeksan merkkiliikkeen 80 henkilöautoa huokeasta Kiasta tyyriimpään BMW:hen.

– Helpottaa varmaan monien kulkemista, kun ei tarvitse paukata ympäri kaupunkia autojen perässä, autofriikiksi esittäytyvä Osmo Hiltunen tuumaa.

Robert Jõe puolestaan on sitä mieltä, ettei autokauppojen tarvitsisi siirtyä kaupunginlaidoilta keskustaan.

– Auto ei ole jokapäiväisellä ostoslistalla. Kyllä kaaran etsimiseen saisi nähdä hieman vaivaa, meinaa se sitten käppäilyä Kaurialaan.

Moni on ihmetellyt, miksi kaupungin autokaupat ovat syrjässä. Tehoauton Jukka Aallon mukaan vastaus on simppeli.

– Keskustassa ei ole tilaa. Mihin autot saataisiin parkkiin? Malleja kun alkaa nykyään olla merkkiä kohden kymmeniä.

Kilpailu on kovaa. Yhteen hiileen puhaltamisen kannalla on myös Petri Ahovalli Autokeskuksesta.

– Kauppa ei ole vilkasta, muttei myöskään kuollut. Ihmiset ovat odotelleet vaalien jälkeistä aikaa ja autoveron pudotusta.

Tapahtumassa oli kyse kenraaliharjoituksesta.

– Tarkoitus on elvyttää vanhan ajan autonäyttelyä. Ensi vuonna tapahtuman voisi pitää isommin, Aalto kertoo. Häsa

Päivän lehti

2.4.2020