Kanta-Häme

Taistelu junavuoroista laajeni Riihimäelle - VR-johto kuunteli, muttei antanut lupauksia

Toistasataa riihimäkeläistä taivutteli tiistai-iltana VR:n johtoa viilaamaan aikatauluja sen verran, että IC- ja Pendolino-junat pysähtyisivät jälleen sekä Riihimäellä että Hämeenlinnassa. Lupauksia parannuksista ei saatu.

Riihimäki lähti rytinällä mukaan koko maakunnan taisteluun junavuorojen puolesta. Kaukojunien pysähtymisen lisäksi Riihimäki taistelee lähiliikenteestä Lahden suuntaan.

– Kolmioraide piti tulla tavaraliikenteen tarpeisiin, mutta nyt näyttää siltä, että VR valmistautuu käyttämään sitä myös henkilöliikenteen vuoroihin. Ohittaisivatko Tampereelta Lahteen matkaavat junat Riihimäen, yleisöstä kysyttiin.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Arto Tuominen myönsi, että raidetta voidaan käyttää henkilöliikenteessä, mutta vakuutti, ettei VR suunnittele suoran yhteyden käyttöä.

Väite ei tyydyttänyt kansanedustaja Timo Heinosta (kok.), joka kertoi tietävänsä ohitusliikenteen suunnitelmia olevan olemassa.

Ohitusliikenne heikentäisi Lahden suunnan liikennöinnin säilymismahdollisuuksia.

Riihimäen ja Lahden välisen lähiliikenteen säilyminen ei lähiliikenteen talouspäällikön Teemu Vuorion mukaan riipu VR:stä vaan liikenne- ja viestintäministeriöstä.

– Rahoitus velvoiteliikennöintiin tulee ministeriöltä. Ministeriö myönsi rataosuudelle rahoituksen, mutta vain tämän vuoden loppuun saakka. Toivoisimme hieman pitkäjänteisempää toimintaa, Vuorio totesi.

VR uudisti aikataulujaan viime kesänä, jolloin kolmannes IC- ja Pendolino-junavuoroista kulkee pysähtymättä Tampereen ja Tikkurilan välillä.

– Kannattaako VR:n siirtää matkustajat kulkemaan IC-junan sijaan puolta halvemmalla taajamajunassa? Eikö sekin raha pitäisi ottaa pois? ihmetteli riihimäkeläinen Mikko Mäkelä.

Haluan junaan -paneelissa Arto Tuominen ja Teemu Vuorio kertoivat VR:n aikataulu-uudistuksen ja lippujen hinnoittelun lisänneen junien matkustajamääriä.

He eivät kuitenkaan täsmentäneet, onko Hämeenlinnasta tai Riihimäeltä junaan nousevien määrä kasvanut vai laskenut, vaan puhuivat koko liikenteen kannattavuudesta.

Hämeenlinnasta junalla kulkee vuosittain 800 000 matkustajaa ja Riihimäeltä 2,3 miljoonaa. VR on maakuntajohdon kanssa käydyissä neuvotteluissa myöntänyt, että vuorojen vähentäminen leikkaa Hämeenlinnasta ostettujen lippujen määrää 80 000:lla.

Paneelissa VR:ää tenttasi myös Riihimäen kaupunginjohtaja Sami Sulkko.

– Lähiliikenteen kalusto ei korvaa kaukojunia, sillä niissä on mahdoton työskennellä. Metropolin laidalla kehittyvä kaupunki on riippuvainen sujuvasta junaliikenteestä, Sulkko painotti samoin kuin kansanedustaja Päivi Räsänen (kd.) ja Aino-Kaisa Pekonen (vas.).

Toistaiseksi lähiliikenteeseen ei ole tiedossa verkkoyhteyksin, työpöydin ja pistorasioin varusteltua kalustoa.

—-

Juttua korjattu 1.2. klo 18.25. Kolmioraide-kysymyksestä poistettu kysyjän nimi. Kysymys mennyt väärän ihmisen nimiin.

Päivän lehti

19.1.2020