Kanta-Häme

Takaisin menestystä kohti

Miten paikallisesta hotellista tehdään jälleen vetovoimainen? Tätä pohtii syksyllä televisiossa Hotelli Maakunta, joka valittiin mukaan Hotellit kuntoon, Jyrki Sukula -ohjelmaan.

Forssassa kuvattu jakso esitetään televisiossa marraskuun alkupuolella.

– Hotelli Maakunnan keissi on tyypillinen. Se on pyörinyt kymmenisen vuotta ja nyt ei tiedetä, missä ollaan. Seiniä on korjattu ja huoneita maalattu, mutta mistä lähtökohdista ne on tehty, ruokaohjelmistaan tunnettu Jyrki Sukula kertoo.

Jo muutaman tuotantokauden verran kuppiloita kuntoon laittanut Sukula auttaa yrityksiä takaisin menestystä kohti. Hotelleja on kierretty kesällä niin Lapissa, Savossa kuin Pohjanmaallakin. Forssan kohde on kymmenes paikka. Hotelli Maakunnan jälkeen kuvausryhmä suuntaa vielä kahteen hotelliin.

Opastusta järkevään suuntaan

Suorasukaisesta ja kaunistelemattomasta tyylistään tunnettu Sukula kertoo olevansa aina oma itsensä.

– Tähän ohjelmaan katsoin, että minulla on annettavaa. Ongelmat ovat vähän erilaisia, mutta eivät ne mihinkään muutu.

Sukulan mukaan osa hotelleista ottaa palautteen vastaan paremmin ja osa huonommin.

– Palautteen vastaanotto voi olla haasteellista ja herkkää varsinkin, kun tehdään töitä paljon määrällisesti. Se, onko toiminta laadullisesti tuottavaa, on sitten toinen juttu.

Sukula asuu Italiassa. Verratessaan Suomen ja Italian hotelleja on ero selvä. Siinä missä Italiassa toimii word of mouth -markkinointi eli mainosviestin kulkeminen nopeasti ihmiseltä ihmiselle, ei sama toimi täällä.

– Suomessa word of mouth on tosi hidasta. Sähköiset varausjärjestelmät ja palveluiden ostaminen pitäisi täällä tehdä helpommaksi. Myös verkkosivuilla on suuri merkitys.

Paikallisia pienempiä hotelleja on vaikeampaa löytää kuin isoja ketjuhotelleja.

– Miten niistä tiedetään, miten myydään markkinointi-idea ja miten hotellit pystyvät personoitumaan hyvin.

Sukulan tavoitteena on, että hotellit saavat tuleville vuosille järkevän toimintasuunnitelman ja suunnan.

– Tämäntyyppiset asiat eivät käänny niin nopeasti kuin ravintolassa. Se vaatii pitkäjänteistä ajattelua.

Ohjelmaan pääsy mukavaa

Sukulan mukaan Forssan kohde valikoitui mukaan käyttäjävinkin kautta. Vuodesta 2007 Hotelli Maakunnan omistaneet Eeva-Liisa ja Jarmo Mäkelä kertovat, ettei heillä ole hajuakaan siitä, kuka heidät ohjelmaan ilmoitti.

– Forssa on kiva pikkukaupunki. On mukavaa, että hotelliimme tultiin, Eeva-Liisa sanoo.

Hän kertoo, että kameran edessä oleminen tuli uutena asiana.

– Siinä on ollut opittavaa, ettei saa katsoa suoraan kameraan. Minua on kyllä jännittänyt, mutta Jarmoa varmaan ei.

– Olen miettinyt, mitä sieltä omista sanomisista leikataan, Jarmo sanoo hymyillen.

Yrittäjät kokevat, että ohjelma on hyvä asia koko Forssalle.

– Onhan näillä ohjelmilla valtava yleisömäärä. Samalla koko paikkakunta saa tunnettavuutta, Jarmo sanoo.

– Odotamme ohjelmaa positiivisesti, Eeva-Liisa lisää.

Omistajat tuntuvat suhtautuvan Sukulan palautteeseen rakentavasti.

– Tämä on aika henkilökohtainen asia. On se silti hyvä, että saadaan ulkopuolisia ajatuksia, Eeva-Liisa kokee.

– Paljon on tiedossa, mitä meidän pitäisi tehdä. Olemme kuitenkin nauraneet pääasiassa, Jarmo kertoo kuvauksista. (HäSa)

Tanja Kröger