Kanta-Häme

Takana vilkkain vuosi tähän mennessä

Verkatehdas kasvatti kävijämääräänsä liki neljänneksellä viime vuonna.

Kulttuuritalossa kävi vuoden aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Se tarkoittaa päivää kohden 1543 ihmistä.

Erityisesti elokuvat vetävät Verkatehtaalle. Suurin lipunmyynti- ja kävijämäärä, 116 000, oli Bio Rexissä.

Suurin yksittäinen tilaisuus oli Hämeen Sanomien järjestämät Elomessut, joilla kävi viikonlopun aikana 55 000 ihmistä.

Vanaja-salin ja Lasipihan kulttuuritilaisuudet keräsivät 66 000 kävijää. Vanaja-salin kävijämäärä väheni hieman vuodesta 2014.

Yhteensä alueella oli 563 454 kävijää, joista 309 929 kulutti kulttuuripalveluita. Harrastuksissa ja opiskelemassa kävi 178 362 ihmistä ja kokouksissa ja messuilla 74 969.

Kävijämäärän kasvu tuo myös paineita. Se näkyy muun muassa Verkatehtaan energiankulutuksessa. Toimitusjohtaja Jouko Astorin mukaan esimerkiksi parkkialue on käynyt ahtaaksi.

– Pysäköintikapasiteettia kyllä on riittävästi lähialueella, mutta kävijöiden pitäisi osata sinne. Olemme jo käyneet kaupungin pysäköintilaitoksen kanssa keskustelua opastuksesta.

Esimerkiksi Vanaja-salista ensi syksynä on jo 73 prosenttia myyty. Se tarkoittaa sitä, että piha-alueellekin tulee kuhinaa.

– Opastusten pitää olla paremmat. Tämä on kuitenkin myönteinen harmi. Pyrimme viestinnällä ja pysäköintiyhtiön kanssa parantamaan tilannetta, jotta ihmiset löytäisivät paremmin vaikkapa Keinuparkkiin.

Toisena huolenaiheena ovat vuokraneliöt. Kun valtiontuet ovat laskeneet, esimerkiksi Hämeenlinnan teatteri on vähentänyt vuokraneliöitään.

– Tällaiset asiat aiheuttavat akuutisti harmaita hiuksia.

Toimitusjohtaja Jouko Astor on tyytyväinen viime vuoden tulokseen, vaikka se hieman jääkin vuoden 2014 tuloksesta.

– Edelleen vuosi 2014 on ollut historiamme paras.

Verkatehtaalla tehtiin viime vuonna myös yleisötutkimus, johon vastasi 480 ihmistä.

– Kymmenestä kävijästä kolme on meille nakkivarmaa eli he eivät käy muualla kulttuuririennoissa. Yhä useampi kuitenkin kuluttaa kulttuuria Helsingissä tai Tampereella, jopa Lahdessa. Liikkuvuus kulttuurin perässä on lisääntynyt selvästi.

Astor ei koe trendiä huonona, vaan hän näkee siinä mahdollisuuksia parantaa omaa toimintaa.

– Se panee meidät koville, mutta hieno asia on, että meidän kävijämme ovat toimintaan tyytyväisiä.

Kuluttajatutkimuksen mukaan kulttuurin kuluttajille tärkeitä ovat pääsylippujen hinnat ja esiintyjien tunnettuus. Vaikka parkkipaikoilla onkin väliä, niiden saatavuus ei ratkaise kulttuuritapahtumaan osallistumista. Eniten tietoa erilaisista kulttuuritapahtumista haetaan printtimedian jutuista ja lehtimainonnasta.

Mikä sitten vie tutkimuksen mukaan voiton kulttuuripalveluista?

– Näyttäisi siltä, etteivät ihmiset mieti, lähtevätkö matsiin vain konserttiin, vaan punnitsevat sitä, mihin konserttiin he menevät. HÄSA