Kanta-Häme

Taksi Hämeen kuljettajista parikymmentä lopettaa uuden liikennelain myötä

Uusi liikennepalvelulaki, ja osana sitä paljon puhuttu taksimarkkinoiden vapauttaminen, astuu voimaan ensi viikon sunnuntaina.

Janakkalan Taksit ry:n puheenjohtajan ja Kanta-Hämeen Aluetaksi oy:n eli Taksi Hämeen osakkaan Pentti Vesasen mielestä uudistus on huono.

– Se on rehellisesti sanottuna hanurista. Nyt, kun asemapaikka- ja päivystysvelvoite poistuvat, niin kuka takaa, että taksi on saatavilla ympäri vuorokauden? Kuskit sammuttavat puhelimensa hiljaisilla paikkakunnilla neljältä iltapäivällä, sillä ilta- ja yöajoja on niin vähän.

Suuri osa pienten paikkakuntien taksinkuljettajien tuloista tulee Kelan korvaamista taksimatkoista. Niitä saa esimerkiksi silloin, jos terveydentila on heikko tai liikenneolosuhteet huonot.

Kela-kyytien hinnat on nyt kilpailutettu, ja ne tulevat voimaan taksiuudistuksen mukana, osana liikennelakia. Hinnat tulevat Vesasen mukaan näkymään kuljettajien määrässä.

– Pienten paikkakuntien taksiyrittäjät elävät näillä kuljetuksilla. Nyt tulot laskevat, mutta kulut pysyvät samoina.

 

Taksi Hämeen toimitusjohtaja Juha Sirviö ei usko yhtiön toiminnan muuttuvan heinäkuussa merkittävästi.

– Asiakkaille suurin ero on se, että Kela-kuljetuksia operoidaan jatkossa Tampereen Aluetaksin kautta. Tästä voi olla heidän keskuudessaan epätietoisuutta.

Osa Taksi Hämeen taksinkuljettajista on ilmoittanut lopettavansa uuden lain astuessa voimaan. Heitä on Sirviön mukaan parikymmentä, ja hän näkee suurimmaksi syyksi lopettamiselle juuri Kela-kyytien tuottavuuden laskun.

– Niiden hinnat on poljettu kannattavuuden äärirajoille.

Aluetaksin automäärään ei kuitenkaan odoteta dramaattisia muutoksia. Autoja on tällä hetkellä noin 350.

– Jotkut kuljettajistamme hakevat varmasti omaa taksilupaa. Taksi Hämeeseen jäävät henkilöt saattavat kuitenkin lisätä ajokalustonsa määrää, Sirviö sanoo.

 

Taksiluvan hinta on varmistunut. Jatkossa markkinoille pääsee, jos on valmis maksamaan 105 euroa.

Taksiluvat myöntää jatkossa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Se alkaa käsitellä uusia lupahakemuksia maanantaina 2. heinäkuuta. Laki astuu voimaan päivää aiemmin. Alan uudet yrittäjät eivät siis valtaa katuja heti heinäkuun ensimmäisenä päivänä.

– Pyrimme välttämään mahdollista ruuhkaa. Olemme satsanneet hakemusten käsittelyyn paljon resursseja, vaikka onkin kesäloma-aika. Yhdessä luvassa pitäisi mennä noin 20 minuuttia, jos hakemuksessa ei ole epäselvyyksiä, Trafin osastopäällikkö Kimmo Pylväs sanoo.

Yritykset ja kuljettajat, joilla on jo ely-keskukselta saatu lupa, voivat jatkaa heinäkuun alussa tekemättä mitään.

Taksien määrien sääntely loppuu, koska taksiluvat ovat jatkossa yrityskohtaisia eivätkä ajoneuvokohtaisia.

– Suuret taksiyritykset ovat saattaneet varastoida autoja, jotka ne voivat lähettää liikenteeseen välittömästi, Pylväs sanoo.

 

Pentti Vesasella on vain yksi auto. Hän aikoo ainakin toistaiseksi jatkaa alalla uudistuksesta huolimatta, sillä kyytiä tarvitsevat ihmiset eivät ole katoamassa.

– Aika näyttää, miten taksimarkkinat muuttuvat. Voi olla, että jossain vaiheessa minun ei kannata enää tehdä tätä työtä. HäSa

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930