Kanta-Häme

Taksi kuljettaa kouluun yhä harvemman

Kuljetusten kilpailuttaminen on aiheuttanut närää Hämeenlinnassa. Nyt esimerkiksi kantakaupungin koulu- ja esikoulukuljetuksia on kilpailutettu, koska voimassaolevat sopimuskaudet päättyivät.

Hämeen Sanomiin yhteyttä ottanut taksiyrittäjä kertoo, että kalustovaatimukset sulkivat suuren osan taksiyrittäjistä ulos kilpailutuksesta. Suurin osa kilpailutuksessa tarvittavista autoista oli kalustokooltaan 1+8 henkilöä, eli vähintään 12 oppilaspaikkaa.

Taksiyrittäjä tietää monta taksiyrittäjää, joilta menee osa toimeentulosta, kun vuosia ajetut koulukuljetukset loppuvat.

Yksikään Hämeen Sanomien tavoittama alueen taksiyrittäjä ei kuitenkaan halunnut kommentoida tilannetta omalla nimellään tai yrityksensä puolesta.

Kanta-Hämeen Aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö toteaa, että koulukuljetukset ovat vähentyneet merkittävästi Hämeenlinnan seudulla nimenomaan takseilla.

– Ne ovat erittäin kilpailutettu kuljetusten osa ja luonnollisesti suuria oppilasmääriä on järkevää kuljettaa isolla bussikalustolla. Tarjoaja määrittelee kaluston määrän ja paikkaluvun siten, että taksilla ei ole mahdollisuutta osallistua kilpailutukseen.

Aluetaksilla ei ole kantakaupungin koulukuljetuksista sopimuksia, mutta se kuljettaa erityiskoululaisia. Yhtiö ei jättänyt tarjouksia tässä kilpailutuksessa, vaan yksittäiset autoilijat.

Hämeenlinnan seudun joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio sanoo, että Kanta-Hämeenlinnan tarjouskilpailu koski sekä takseja että linja-autoja.

– Ei missään tapauksessa pidä paikkaansa, etteivät taksit olisi voineet osallistua tarjouskilpailuun.

Tarjouskilpailun voittajat on valittu, mutta päätös ei ole vielä lainvoimainen. Viidestä kohteesta yksi meni taksiyrittäjälle, kolme linja-autoyrityksille ja yksi tarjoajalle, jolla on sekä linja-auto- että taksikalustoa.

Kaartokallion mukaan tarjouskilpailun oli tarkoitus houkutella myös taksiyrittäjiä. Hän uskoo ongelman olleen se, että taksit haluavat tarjota kuljetuksia yksin.

– Taksiyrittäjät eivät halua tehdä yhteistarjouksia, se ei ole siellä perinteistä. Emme voi kuitenkaan taata tiettyä oppilasmäärää pienellä alueella koko sopimuskaudeksi, eli tarvitsemme isomman alueen ja kalustokokonaisuuden, jolloin saadaan joustoa.

Tarjouskilpailussa haettiin Kaartokallion mukaan kyytien yhdistämisiä ja isompaa kalustoa, koska sen uskotaan tuovan säästöjä.

– Maksamme autoista tuntihintaa, ja useampi auto tietää useampaa korvattavaa tuntia. Kuljetusten yhdistäminen on todennäköisesti halvempaa. Kaupungille tulee myös palautetta, jos monta kuljetusta ajaa peräkkäin.

Edellinen kilpailutus Hämeenlinnan kantakaupungissa tehtiin vuonna 2011, jolloin alue jaettiin 12 kohteeseen. Silloin kohteet olivat pienempiä, mikä ei Kaartokallion mukaan houkutellut takseja tarjoamaan.

Nyt kantakaupungin viiteen kohteeseen saatiin jokaiseen 2-3 hyväksyttävää tarjousta. HÄSA

Päivän lehti

6.6.2020