Kanta-Häme

Taksi tuo ostokset kotiovelle

Kanta-Hämeen aluetaksi on mukana uuden eSend-kotiinkuljetuspalvelun kokeilussa. Palvelu mahdollistaa postipakettien kuljetuksen kotiovelle myös iltaisin, öisin ja viikonloppuisin.

Palvelun tarkoitus on nopeuttaa pakettien toimitusta hyödyntämällä jo olemassa olevaa kuljetusverkostoa. Paketteja voidaan kuljettaa nyt esimerkiksi taksien tyhjässä tavaratilassa.

– Taksin ansaintalogiikka ontuu siinä, että haetaan asiakas mutta tullaan tyhjänä takaisin. Nyt pystymme ohjaamaan paluukyyteihin paketteja, mikä tehostaa huomattavasti taksien käyttöä, iloitsee Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Palvelu sopii sekä paketin lähettämiseen että vastaanottamiseen. Asiakas kirjautuu sisään eSend-sovellukseen, johon hän syöttää paketin mitat. Sen jälkeen sovellus etsii lähimmät hyödynnettävissä olevat kuljetusratkaisut. Paketti voi ennättää vastaanottajalle jopa alle tunnissa.

Vastaavasti Matkahuollon toimitus kestää 1–3 arkipäivää. Pohjoismainen logistiikkayritys Post Nord toimittaa kotimaan pikalähetyksiä 24 tunnin sisään ja tavallisia lähetyksiä 1–2 työpäivässä.

Matkahuollon ja Postnordin toimituksen voi jo valita useimmista verkkokaupoista. eSendin toimituksen saa tällä hetkellä ainakin tori.fi:stä.

– Sovellus sopii mainiosti yksityisten ihmisten väliseen kauppaan. Kun ostaa verkkokaupasta vaikka tulostimen, sen haluaisi tietysti saada mahdollisimman pian. Taksi on yleensä se kaikkein lähimpänä oleva kuljetusvaihtoehto, Sirviö sanoo.

Kanta-Hämeen aluetaksi on tehnyt maanantaista asti omia koetilauksia sovelluksella. Tällä viikolla on testattu osoitteiden ja hintatietojen toimivuutta. Kuljetusyritys päättää itse toimituksen hinnan.

– Tavoitteena ovat kilpailukykyiset hinnat, joita voi vaihdella päivittäin. Jos kyydissä on paljon tilaa, kuljetusyritys voi laskea hintaa. Asiakas saa näin toimituksen aina ”päivän tarjouksena”, kertoo eSendin oululainen toimitusjohtaja Hannu Peltomäki.

Peltomäki on myös idean isä. Hän kehitti palvelun, koska kauppojen pidemmät aukiolot ja verkkokaupat ovat luoneet tarpeen vastaanottaa tilauksia milloin tahansa. Vastaavaa palvelua ei ole aiemmin ollut edes ulkomailla.

Sirviöllä on suuret odotukset eSend-palvelusta.

– Vaikka kyse on pilotista, niin ei tämä mihinkään pääty. Taksien henkilöliikenne tuskin tulee kasvamaan merkittävästi, joten on meille luontaista siirtyä seuraavaksi osaksi tavaraliikennettä, Sirviö suunnittelee. HÄSA